Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk tror visst at det er vinter der hele året, eller at man kjører snøscooter hele året. Det er faktisk ikke snø der rundt halve året nå. Og sommertemperaturene ligger stort sett 5-15 grader, sola skinner hele døgnet så asfalten varmes opp fort. De bruker sommerdekk og vinterdekk akkurat som her. Vinterdekk ville rasert asfalten på sommeren.

Lenke til kommentar

Svalbardposten melder om trafikkontroll, blant annet bruk av sommerdekk, så jeg antar de bruker sommerdekk der også.

 

Sikkert eit fokusområde som blei valgt av Sysselmannen sidan det er så usannsynleg at han var sikker på å sleppe å utføre faktisk arbeid  :tease:

 

Ellers så rekner eg med at det er ein del salting av vegane der oppe også, så det er nok ofte at vegane er snøfrie likevell.

På sommaren kan også temperaturen komme opp i nesten 20 grader, så i sommarmånedane bruker dei sikkert sommardekk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Er et par mnd med sommerdekk ja, og nei, ikke noe salting der oppe, folk kan jo kjøre både på snø og is, de har lært å tilpasse kjøringen etter forholdene :D Største problemene der oppe er alle de som kjører uten bilbelte og de enøyde som ikke gadd å bytte pære for de kjører jo sjeldent mer enn 3-4km om dagen om de kjører i det hele tatt. Ellers så var den største fristelsen når jeg kjørte drosje der oppe å ringe p4 og melde om store køer når det var flere enn 5 biler som lå etter hverandre :p

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ifølge Wiki har tropiske regnskoger eksistert i 60 millioner år. Hvorfor har de ikke eksistert lenger?

Vill gjetting nr2: fordi der dagens regnskog er var det helt andre landmasser for 60 millioner år siden. Jordens landmasser har forskyvet seg flere ganger, og en gang i tiden var Svalbard et godt sted for dinosauruser, og jungel som manifester seg i kullet som nå blir gravd ut der oppe.

Lenke til kommentar

Er et par mnd med sommerdekk ja, og nei, ikke noe salting der oppe, folk kan jo kjøre både på snø og is, de har lært å tilpasse kjøringen etter forholdene :D Største problemene der oppe er alle de som kjører uten bilbelte og de enøyde som ikke gadd å bytte pære for de kjører jo sjeldent mer enn 3-4km om dagen om de kjører i det hele tatt. Ellers så var den største fristelsen når jeg kjørte drosje der oppe å ringe p4 og melde om store køer når det var flere enn 5 biler som lå etter hverandre :p

Du er ikke han peisen som lot taxien stå på tomgang hele døgnet utenfor huset til mamma? Hadde så lyst å ringe sysselmannen

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Er et par mnd med sommerdekk ja, og nei, ikke noe salting der oppe, folk kan jo kjøre både på snø og is, de har lært å tilpasse kjøringen etter forholdene :D Største problemene der oppe er alle de som kjører uten bilbelte og de enøyde som ikke gadd å bytte pære for de kjører jo sjeldent mer enn 3-4km om dagen om de kjører i det hele tatt. Ellers så var den største fristelsen når jeg kjørte drosje der oppe å ringe p4 og melde om store køer når det var flere enn 5 biler som lå etter hverandre :p

Du er ikke han peisen som lot taxien stå på tomgang hele døgnet utenfor huset til mamma? Hadde så lyst å ringe sysselmannen
Det kommer an på hvor hun bodde og når det, har ikke jobbet med drosje der oppe siden 2012. Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Ikke hele døgnet ;) men på de kaldeste dagene sto den gjerne på tom gang. Kundene forventer varm bil og jeg vil gjerne få start på den når jeg måtte ut og kjøre :) men parkerte aldri slik at jeg sto under vinduer og slikt. Vet ikke hvor din mor bodde, men jeg bodde i liljeveien

Lenke til kommentar

Husker ikke adressen, er bare på besøk der i jula hvert år. Det er veien til venstre bortover fra blåmyra. Bare irriterte vettet av oss at en taxi sto på tomgang hele natta og dagen der borte. Spesiellt når det ikke er lov å ha biler på tomgang på Svalbard. Kan ikke taxiene bruke motorvarmer som alle andre gjør?

 

Kan jo hende vi har hilst på hverandre da. Tok vanligvis drosje på nyttårsaften til og fra Huset. Nå kjører en fyr som ser ut som en klone av Rod Stewart taxi der oppe. Han er visst blodfan av Rod også. Akkurat samme spraglete hockeysveisen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ting er ganske spredt rundt faktisk. Det bor over 2000 folk der. "Huset" som jeg snakker om er en nattklubb/restaurant som ligger en km utenfor sentrum. Langt og kaldt og gå i dress i 20 minusgrader.

 

Longyearbyen er mere som en lang rekke med hus og boligfelt spredd utover et par kilometer i lengde, det tar en god halvtime å gå fra ene siden til andre siden.

 

Sentrum har en stor Coop butikk og noen butikker, kafeer/barer og et kjøpesenter. Veinettet totalt er vel godt over en mil. Kanskje drosjesjåføren vet nærmere.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

 

Ifølge Wiki har tropiske regnskoger eksistert i 60 millioner år. Hvorfor har de ikke eksistert lenger?

Vill gjetting nr2: fordi der dagens regnskog er var det helt andre landmasser for 60 millioner år siden. Jordens landmasser har forskyvet seg flere ganger, og en gang i tiden var Svalbard et godt sted for dinosauruser, og jungel som manifester seg i kullet som nå blir gravd ut der oppe.

 

 

Men det forklarer jo fortsatt ikke hvorfor det ikke fantes før, på ett annet område på samme breddegrad?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg vet ikke, som sagt ren gjetning. Kan også være værmessige forskjeller etter at den siste store steinen falt ned også. Man kan vel gi evolusjonen en 1 krone og satse på det, blir jo av samme årsak som at det ikke fantes mennesker når t-rex'en var den dominerende i næringspyramiden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...