Jump to content

bigggan

Medlemmer
  • Content Count

    1307
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

258 :)

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

13319 profile views
  1. bigggan

    Luft i dekk

    riktig trykk skal være ihvertfall halvparten av det du har brukt LOL. korrekt trykk står i dørkarmen.
  2. For å bli enda mer forvirret ta en titt på Datolinjen på andre siden av kloden LOL.
  3. Det finnes anonym varslings hos luftfartstilsynet så det skulle vert lite problem å varsle om avvik
  4. bigggan

    Nektet adgang på apotek

    Selvfølgelig kan du gå til butikker og apotek for å få tak i medisiner og mat når du sitter i karantene, og ikke hjemmeisolasjon... Til trådstarter så har dem sikkert bedt deg gå siden du går rundt og viser deg som om du er smittet, feks munnbind og hansker, får sikkert helt annen behandling hvis du viser deg som de andre, diskriminering ja men slik har det nå blitt...
  5. Når man ser på videoer fra utlandet og på VG i dag så ser man ofte at folk går rundt å sprøyter ett eller annet stoff rundt om kring, hva er det dem sprøyter rundt om kring? er det samme som er i håndsprit? Og hjelper det, tenker da siden det kanskje blir for utvannet?
  6. Min Samsung lader trådløst selv med deksel på, så skulle vell gå an for andre telefoner også?
  7. To problem som jeg irriterer meg over er når jeg bruker mobilsiden og trykker på "tilbakeknappen" så er jeg fast på den siden jeg leser på slik forbinder jeg ihvertfall til spamsider. Og det andre problemet er når jeg åpner diskusjon.no så går ett sekund eller to så flyttes jeg over til. diskusjon.no/?ct=1579027274
  8. Flott nå får sikker enda flere tilgang til norsk natur ikke alle som kan sykle eller gå flere titalls kilometer og ville gjerne også besøke disse plassene! Mye lyd fra elsykkler er det siste jeg ville klaget på uansett...
  9. Uten motorvarmer så kan du bruke evigheter for å få opp varmen, de fleste dieselbiler har motorvarmer som hjelper motoren å få opp varmen, og/eller en forvarmer med tidsur. Kjekt å ha når det er kalt og få en varm bil om morgenen.
  10. Rettelse MCAS ble IKKE introdusert for å forhindre de nye flyene å steile. De ble laget for å gi Max flyene samme manøveringsegenskaper som de eldre NG flyene, på grunn av at motorene var montert lengre frem og var kraftigere, når motorene hadde høy skyvekraft presset de nesen opp i lave hastigheter og uten flapser, MCAS var montert for å motvirke dette og gi pilotene samme følelse som de eldre flyene.
  11. Slik jeg forstår det har disse flyplassene kun AFIS. De er der kun for å gi informasjon, har ikke lov å gi kommandoer, eller styre traffikken på noen måte. Separasjon mot annen trafikk og ansvar av flyet er fult og helt på pilotenes ansvar, og det er uansett bare de siste minuttene av flyturen hvor pilotene er i samband med AFIS stasjonen, og piloter går over på generelt ukontrollert flyplass kommunikasjon hvis det er ingen som svarer feks.
  12. Hvis magma fryser sakte nok (eller temperaturen står stille lenge nok ved en bestemt temperatur) så vil krystaller vokse og samle seg i disse formene finnes lite av begrensninger hvor store de kan bli så lenge de har plass nok å vokse. de forskjellige krystaller vil forme seg ved bestemte temperaturer som du kan finne med forskjellige fasediagram. De fleste krystaller har kvars som byggestein, men hvis det finnes forurensinger fra andre grunnstoffer vil da forme forskjellige krystaller ettersom hvilke stoffer finnes i omgivelsene:
  13. Du trenger minimum 195 flytimer hvor disse må bestå av dette:
  14. Jeg har lyst å starte en tråd der folk kan dele erfaringer, svar og spørsmål som gjelder utaningen til å bli flyger. Denne førsteposten gjelder for det meste for de som har kommet litt videre, men har du lyst å bli flyger og lurer på hvordan du skal starte så gjerne spør! I dag så er det (kort fortalt) de to enkleste måtene å bli flyger Integrated ATPL eller modular. Det enkleste er Integrated hvor du da registrerer du deg i en skole og flyr hele tiden med en lærer og ved skoleslutt så har du Frozen ATPL som gir deg mulighet å søke arbeid hos flyselskaper. Modular da går du din egen vei og du samler deg timer etter som du fullfører hvert krav for det meste det samme som integrated, men du flyr uten lærer og minimumskravene er høyere, som oftest er denne veien dyrere. Jeg er nettopp blitt ferdig med obligatoriske EASA ATPL eksamen som alle må igjenom for å bli ferdig med teoretiske materialet for å bli flyger og hvis det er noen som lurer på noe så kan jeg muligens svare. Jeg er i Integrated kurs så det meste handler om dette, men hvis andre går modular så kan jeg muligens oppdatere tråden hvis det Trengs. Det er 14 eksamen tilsammen i ATPL kurset og du må gjennom 850 timer i en ATO som gir Luftfartstilsynet dine referanser og du får mulighet til å ta eksamen hos dem. Luftfartstilsynet får sine eksamensspørsmål og matrialer fra EASA og det er ingen hemelighet hvordan folk studerer for disse eksamener, men mer om det til slutt. For å gjenomføre dette så er den noen ufravikelige krav du må klare: Hvis du IKKE klarer ett eller flere av disse kravene må du ta alle eksamener på nytt og du trenger ny referanse fra din lokale ATO, hos oss måtte du ta teorien i de fagene du ikke klarte på nytt. Når jeg begynte i skolen så var dette veldig stressende å ha dette hengende over seg og måtte muligens ta alt på nytt hvis man gikk dårlig i ett eller flere fag. Så det var avgjørende å planlegge dagene, jeg feks studerte 2 til 5 timer hver dag når eksamen nermet seg etter skolen, også anbefaler sterkt å begynne studere minst 1 måned før eksamen begynner hos luftfartstilsynet. I dag så er det desverre blitt slik, men er veldig vanskelig å bestå alle eksamener uten slike "Qestions Banks" hvor nettsider henter inn spørsmål, elever bringer ut fra eksamenslokaler. Og EASA prøver heller å leke med teksten i spørsmålene isteden for å teste kunnskap. i dag er det ca 25000 spørsmål fordelt på de 14 kursene og blir oppdaterd med ca 2000 nye eller reviderte spørsmål hvert år Her er de mest kjente sidene for å studere:
×
×
  • Create New...