Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvorfor koster en iPhone så mye? Greit nok at den kan surfe, sende meldinger osv, men i forhold til en Android-telefon så er de jo veldig lite avanserte (teknologi-messig)

 

For å svare mer seriøst: det er vel bare å si med etterspørsel. Folk kjøper uansett, så prisen trenger ikke å gå ned. I tillegg er de som oftest robuste, de tåler å falle i bakken opp til mange ganger, og er vel sånn sett bygget av robuste materialer.

Endret av Knewt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pluss at de inneholder en del ting spesifikt for en kalkulator, som nok også er litt "beskytta" etc for diverse utregninger osv. Algoritmer og slike ting.

 

Ja, du kan gjøre alt med en mobil, men da må du ha en app som fikser dette.

 

I tillegg har kalkulatoren en fordel når det kommer til batteritid.

  • Liker 1
Skrevet

De eneste som bruker dedikerte kalkulatorer nå er vel studenter. Derfor er det et begrenset marked/produksjonsantall noe som gir dårlig avskriving på produksjonsverktøyene. Dette gir en høy enhetspris.

  • Liker 1
Skrevet

Ta Casio ClassPad 330 som et eksempel. Kostet litt over 2000kr da jeg kjøpte min (Plus versjonen).

Det er nok et veldig snevert marked for denne saken, men du verden for et kraftig verktøy. Jeg vil tro at komponentene er ganske gode (god kvalitetskontroll) og det er nok en del som må til for å lage alle funksjoner som ligger inne, samt teste alle så de fungerer som de skal. Det er ikke gjort på en dag... Batterikapasiteten er det heller ikke noe å si på. 4 AAA batterier holder lett et helt skoleår for meg.

 

Denne tar derivasjon, integrasjon, Laplace, Fourier, grenseverdier, osv. uten problem og gir svar i eksaktverdier om man vil ha det. Dessuten gir touch-skjermen en veldig fordel i graf-delen (både 2D og 3D). Dessuten har den en haug andre funksjoner jeg aldri kommer til å få bruk for. Men den er et veldig godt hjelpemiddel på matteeksamen for å kontrollere svarene. Dessuten er den veldig enkel og rask i bruk med 2D-grensesnitt.

 

Så den koster nok en smule mer å lage og produsere enn pluss-minus-gange-dele kalkisene. :)

 

Eneste er at skjermen har dårlig kontrast og er ikke bakgrunnsbelyst. Etterkommeren fikk fargeskjerm og bakgrunnsbelysning så det frister litt å bytte den inn mot et mellomlegg. :hmm:

Skrevet

Et fly punkterte ene hjulet ved take off og skal nødlande på Gardemoen igjen etter å ha brent opp drivstoff

 

Link

 

Hvorfor ikke la flyet dra dit det skal (Kreta) og la det lande der heller? Da sparer man jo både det ene og det andre, og passasjerene kommer fram når de skal.
Det kan jo ikke skje noe pga dette i lufta likevel?

Skrevet

Brenningen av drivstoff gjør de sikkert for å redusere vekt.

 

Returen til Gardemoen skyldes sikkert flere ting.

- Mulig de har bedre vedlikeholdslager og personell der enn på Kreta. Hva om de av andre årsaker må nødlande en annen plass? Da er det en risiko for at de har ennå mindre kompetent vedlikehodspersonell og delelager.

- Det kan hende de vil granske hjulet og flyet for å lete etter biter av dekket og andre skader på flyet.

- Evnetuelle andre deler som her mistet kan letes etter og monteres hvis de er ok.

- Språkproblemer. Det er en fordel om avgangsflyplass, ankomstflyplass og pilotene prater samme språk flytende. Mindre risiko for misforståelser.

Skrevet

Standard prosedyre er vel at nødlandinger skal utføres på nærmeste flyplass så snart det er tydelig at det trengs? Hvis man begynner å bruke skjønn i avvikssituasjoner åpner man for at det kan bli gjort feilvurderinger med langt større konsekvenser enn at passasjerene må vente på neste fly.

  • Liker 1
Skrevet

Gardermoen har vell også eit betre utstyrt redningsvesen. Så dersom det skulle oppstå ein nødsituasjon i forbindelse med landinga så er det vell ønskelig at ein tar nødlandinga på ein flyplass der beredskapen er høg.

På ein mindre flyplass så vil også beredskapen være dertil lavare.

Skrevet

Er nok en viss forskjell på å slippe ut muligens tusenvis av liter brennbar væske over ett bebyggelse område å på å forbrenner det til ufarlige gasser ja.

Skrevet

Såvidt jeg har skjønt kan ikke Airbus sine modeller i A320/A321-serien faktisk dumpe drivstoff. Det er visst ikke noe alle fly kan, er f.eks. ekstrautstyr på A330.

Skrevet

Er nok en viss forskjell på å slippe ut muligens tusenvis av liter brennbar væske over ett bebyggelse område å på å forbrenner det til ufarlige gasser ja.

 

Kan det ikke dumpes ved havet da?

Skrevet

Det er i hvertfall fortsatt mulighet for dumping av drivstoff i Norge. Det er egne designerte områder for dumping som man kan finne på flykart. Jeg har kun sett de over fjorder og hav.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...