Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Når dyr slåss utenfor jakt er det vanlig at de gir seg så snart det er klart hvem som er sterkest, og løper vekk relativt uskadde. Hvorfor gjør en del mennesker det motsatte, og insisterer på å gi hverandre juling?

Fordi man slutter å lekesloss fordi man blir voksen. Med mindre man er med i noen form for konkuranseslossing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motivasjonen "hevn" og motivasjonen "rettferdighet" vil kunne falle ulikt ut i en straffesak, men det er mer dypereliggende komponenter som i så fall er avgjørende. Begge deler kan for eksempel falle under "berettiget harme"-grunnlaget for straffnedsettelse.

 

 

Motivasjonen hos den som utfører den gjengjeldende handling.

 

Og hva er forskjellen i motivasjonen? Begge er motivert av at den som hevnen/rettferdigheten utføres på skal lide pga det de har gjort. Jeg må innrømme at når folk snakker om "rettferdighet", og "rettsoppfattelse" i straffesaker, så oversetter jeg det med hevn i mitt hode.

 

AtW

 

 

Hevn, i mine øyne, er "du skal lide", det er en innstilling som primært søker å skade den andre. Rettferdighet fokuserer ikke like mye på lidelse.

 

Jeg er enig i at i straffesaker er "rettferdighet" (særlig "rettferdighet for offeret") ofte bare et synonym for "la ham blø".

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan man dra inn kollektiv avstraffelse , noe som forekommer ofte i cowboy-filmer fra det gamle vesten

Det er det mange mener er straff

Da får man liksom gjenopprette balansen

 

Motparten vil naturligvis ikke være ening og mener at man drar det for langt

Skal man da regne det som straff eller rettferdighet ?

 

Slik blir det når man synes at straffen ikke bøter opp for handlingen

 

straff er bare en del av restferdigheten

Lenke til kommentar

Den peker selvsagt i den retningen vinden blåser. Altså hvs det er østavind så peker pilen mot vest.

 

Noe annet ville vært veldig noldus.


Bildet ditt er det umulig å anslå hvilken retning pilen vil peke siden man ikke vet hvilken retning vindpølsa peker, men ja, mot høgre.

Lenke til kommentar

Men vinden som kommer fra øst treffer jo vestsiden og ikke østsiden.

Det må jo være minst like interessant å vite hvor vinden kommer til å treffe, som det må være å vite hvor den kommer fra.

For å ta et "stort" eksempel.

 

Vinden fra vesteuropa over til østkysten av usa.

 

Hvor kommer den fra, og hva treffer den? Jo den kommer fra vesteuropa og treffer østkysten. Men for østkysten kommer den østfra. Og det er det som er interressant.

 

Når du skal ut og fly med drage er det hvor vinden kommer fra som er interressant. For da må du stå med

 

 

Den peker selvsagt i den retningen vinden blåser. Altså hvs det er østavind så peker pilen mot vest.

 

Noe annet ville vært veldig noldus.

Omtrent like noldus som å kalle det østavind når det blåser mot vest, spør du meg.

 

Deg om det ;) Det er tydelig du har misforstått noe om du mener dette.

Lenke til kommentar

Den peker selvsagt i den retningen vinden blåser. Altså hvs det er østavind så peker pilen mot vest.

 

Noe annet ville vært veldig noldus.

Bildet ditt er det umulig å anslå hvilken retning pilen vil peke siden man ikke vet hvilken retning vindpølsa peker, men ja, mot høgre.

 

Vel jeg syns ihvertfall det er forvirrende. Når folk omtaler vinden så sier de hvor den kommer fra, mens det du sier er altså at pilene på værmeldinga peker mot der hvor vinden blåser til. Og for å gjøre det enda mer forvirrende så er det typiske en slik runding på spots for kiting, paragliding, eller hangliding:

vind2.jpg

Hvor det grønne da indikerer hvilken vindretning spoten fungerer på i forhold til kompassretningene.

Og etter det du da sier så fungerer denne spoten når værmeldinga viser en slik pil:

vindpil1.jpg fordi det da blåser nordvest vind

Men den fungerer ikke når værmeldingen viser en slik pil:

vindpil2.jpg fordi det da blåser sørøst vind

 

Eller har jeg missforstått igjen?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Flesvik: de der kiting symbolene aner ikke eg noe om. Og hvordan pilene for vindretning kan være forvirrende skjønner eg ikke....

 

Men hvis eg skal gjette så er det det grønne området som indikerer hvor vinden kommer fra når spot kan brukes? Og da vil det være rart hvis det symbolet du har der ikke betyr at vind fra nordvest er bra.

 

Men eg vet ikke hvordan det symbolet fungerer. Og det har jo ingenting med værvarselet å gjøre.....

 

Når det gjelder pilene så indikerer de jo like mye hvor vinden kommer fra som hvor den skal så hva er "feil"? Det eneste som ville blitt spinnvilt ville vært om pilen pekte mot vindretningen. Slik forslaget var i utgangspunktet her....

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at fly bygges av ny aluminium (fra gruvedrift) og ikke av resirkulerte brusbokser.

Stemmer det? Og hvorfor er ikke resirkulert aluminium godt nok?

Har det ikkje med aluminiumskvaliteten? Altså at enkelte produsenter blander inn tilsettningsstoff for å få ned prisen. På brusbokser så speler det ikkje så stor rolle om kvaliteten blir litt dårligare.

 

Eg meiner på at det er det som er grunnen til at norske panteautomater aksepterer svenske bokser (utan å gi pant) medan den avviser utanlandske bokser fordi ein ikkje kan garantere for metall-kvaliteten i dei boksene.

 

Det er også mulig at rester av lakken som er brukt på brusboksene gjer at metallet blir svakare når det blir resirkulert og brukt til andre ting.

Lenke til kommentar

 

Drepte Hitler personlig noen?

Ja, seg selv.

 

 

Og Blondie.

 

Siden Hitler var soldat i første verdenskrig kan man gå ut fra at han nok hadde sine trefninger - han ble både såret i kamp og fikk Jernkorset for tapperhet i strid.

 

Det finnes noen tegn på at Hitler personlig tok livet av sin samboer Geri Raubal i 1931 - han hadde både mulighet og motiv; men politilegen antok at det var selvmord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...