Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

 

Uendelig impliserer alle mulige kombinasjoner ned på atomnivå, kanskje enda lenger.

 

Hvorfor det? Det går da fint an å tenke seg noe uendelig som ikke inneholder alle mulige kombinasjoner (du må skrive uendelig lenge for å skrive ned 1/7 som et desimaltall, men du vil aldri noen gang skrive tallet 3).

 

 

Jeg tror ikke poenget ditt er sammenliknbart.

Ta heller tallet pi.

 

I desimalene til tallet pi finner man ALT.

Om vi gjør om tallene til ASCII, vil der stå alt fra oppskriften til din bestemors kake til talen om presidenten holder i 2019. Om man gjør om tallene til bildepunkter, ligger der bilder av alt som noen gang har skjedd i historien. Det første du noen gang så når du åpnet øynene dine, og det siste du ser før du dør.

 

Alt er bakt inn i desimalene til tallet pi. Fordi det er uendelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra det jeg har forstått fra Discovery så handler hypotesen om et uendelig antall universer ikke om noe uendelig i det hele tatt. Men rett og slett at alle mulige permutasjoner (kombinasjoner) av de "tallene" (states) som representerer verden eksisterer samtidig. Ingen av universene er altså like.

 

Tillegg: Analogi:

Univers: En kodelås med en kode på 3 tall fra 0 til 9.

Multivers ("uendelig antall universer"): 729 (9^3) kodelåser, hver med sin unike kode, noe som gjør at ingen koder er duplisert, og ingen er ubrukt.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

angående multivers teorien.

Det er ingen selvfølge at det skal finnes et uendelig antall helt like univers.

Det kan være et uendelig antall forskjellige univers

 

og hvordan skal man organisere oversikten over alle disse universene , som såpebobler i en boks ?

 

 

 

hvordan var det, hva kommer først av hypotese og teori ?

For en vanlig person er det ingen praktisk forskjell .

 

Uendelighet er ikke veldig enkelt å forstå, men om det finnes et uendelig antall universer, finnes også et uendelig antall universer som er eksakt likt dette. Det ligger i begrepet uendelig. Om vårt univers er et éngangstilfelle er antallet andre universers også endelig.

 

Organisering av et uendelig antall vil ikke være mulig med vår forståelse av begrepet uendelig, og jeg ser heller ikke hvorfor alt på død og liv skal organiseres.

 

Man starter med en hypotese, og om et resultat kan repliseres igjen og igjen, etableres det som en teori, og i mer dagligdagse ord: Fakta.

 

EDIT: Fyllevrøvl...

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke univers A være likt univers B?

 

Jeg leste engang en teori (eller hypotese) om at hver gang noe skjer, så dannes et nytt univers der et annet utfall skjer istedenfor.

Altså at hvis du kaster en terning, så dukker det opp 5 nye universer der de andre utfallene dukker opp (pluss alle utfall der terningen lander på gulvet, triller en centimeter lenger osv).

 

Dette er komplett uforståelig for meg, men det var iallefall dette jeg leste.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke univers A være likt univers B?

Du kan selvsagt lage din egen hypotese der man har to like universer, men i denne hypotesen var det sånn.

 

Grunnen til at ikke univers A kan være likt univers B er at da er det det samme universet. Man kan dermed ikke si at de er to forskjellige.

 

Analogi, utvidelse:

Schödingers hengelås. Det eksisterer egentlig bare én hengelås. Men den er i en "superstate" der den har alle kodene samtidig, men bare en er tilgjengelig i et gitt univers.

 

"Hvilket univers vi er i" betyr egentlig "hvilken av kodene er det som er tilgjengelig for oss".

 

Hvorfor kan ikke univers A være likt univers B?

Hvis to like universer hadde eksistert samtidig måtte de vært på forskjellig sted. Men sted er en egenskap ved selve universet, det eksisterer ikke noe sted utenfor universet som "universet er i".

 

Husk at jeg nevnte permutasjoner. Hvert "unike" univers er en permutasjon av et gigantisk antall "tall" (states). Det gir ingen mening å si at vi har "to forskjellige like permutasjoner som begge er 789".

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror ikke poenget ditt er sammenliknbart.

Ta heller tallet pi.

 

I desimalene til tallet pi finner man ALT.

Om vi gjør om tallene til ASCII, vil der stå alt fra oppskriften til din bestemors kake til talen om presidenten holder i 2019. Om man gjør om tallene til bildepunkter, ligger der bilder av alt som noen gang har skjedd i historien. Det første du noen gang så når du åpnet øynene dine, og det siste du ser før du dør.

 

Alt er bakt inn i desimalene til tallet pi. Fordi det er uendelig.

Et multivers/uendelige universer behøver ikke å ligne mer på pi enn på 1/7: ved å påstå det tillegger du det en egenskap som er mer enn bare uendelighet.

 

Ja, uendelige og forskjellige.

 

Happy?

Lenke til kommentar

 

Ja, uendelige og forskjellige.

 

Happy?

Nei, for å ta en ny tallanalogi: se for deg alle tall unntatt 2, da har du en uendelig mengde tall som alle er forskjellige. Men den inkluderer ikke alle tenkelige tall.

 

 

Ja, jeg forstår poenget ditt, men du er fremdeles på vidda. Ta med deg noen blåbær og kom deg hjem.

Lenke til kommentar

Twinflower, jeg tror du tapte. Det var du som snublet da du satte premisset: "Det slo meg nettopp at hvis teorien om uendelig antall universer faktisk er sann, så betyr det at.

- I (minst ett) univers er jeg verdens mektigste mann Ja"

 

Nå kan det hende du refererte til en spesiell hypotese (f.eks. den jeg beskrev over), men bare ut i fra beskrivelsen så kunne ikke alle vite det.

 

Man kan fint lage en hypotese som oppfyller kravet om et uendelig antall universer uten at du er den mektigste mannen i noen av dem. Som følger:

Ad hoc hypotesen om de uendelig kjedelige universene: Det finnes et uendelig antall universer, og alle er like.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Tillegg: Analogi:

Univers: En kodelås med en kode på 3 tall fra 0 til 9.

Multivers ("uendelig antall universer"): 729 (9^3) kodelåser, hver med sin unike kode, noe som gjør at ingen koder er duplisert, og ingen er ubrukt.

Om du går fra 0 til 9 blir det 10^3 = 1000 kombinasjoner :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uendelighet er ikke veldig enkelt å forstå, men om det finnes et uendelig antall universer, finnes også et uendelig antall universer som er eksakt likt dette. Det ligger i begrepet uendelig. Om vårt univers er et éngangstilfelle er antallet andre universers også endelig.

Det der stemmer ikke. Det kan finnes et uendelig antall univers som ikke er identiske med hverandre: Vi kan for eksempel ha et uendelig sett med universer som er helt identiske bortsett fra at kaffekoppen min er på forskjellige steder i alle sammen. Det er uendelig mange av dem, men du vil aldri finne kaffekoppen på samme sted, så de er alle unike.

Lenke til kommentar

 

Uendelighet er ikke veldig enkelt å forstå, men om det finnes et uendelig antall universer, finnes også et uendelig antall universer som er eksakt likt dette. Det ligger i begrepet uendelig. Om vårt univers er et éngangstilfelle er antallet andre universers også endelig.

Det der stemmer ikke. Det kan finnes et uendelig antall univers som ikke er identiske med hverandre: Vi kan for eksempel ha et uendelig sett med universer som er helt identiske bortsett fra at kaffekoppen min er på forskjellige steder i alle sammen. Det er uendelig mange av dem, men du vil aldri finne kaffekoppen på samme sted, så de er alle unike.

 

Men er det da uendelig mange? Det vil jo finnes et endelig antall posisjoner på kaffekoppen din, selv om det endelige tallet er jævla svært. Uendelig != stort tall.

 

EDIT: Ser jeg var sen...

Endret av HansiBanzi
Lenke til kommentar

 

Akk ja. Dumt at man ikke får være tilstede å se hvordan det blir.

Det vet du ikke, for om 50 år kan det komme en tidsmaskin eller livsforlengende eliksir.

 

 

Har mest tro på "eliksiren". Eller kanskje mer mulig genemanipulering. Det siste kan man visstnok i prinsippet gjøres allerede. Problemet med det, er at det hadde blitt overbefolkning på recordtid. Men på det området opplever vi stor forsømmelse, hele problemstillingen (da innbefattet muligheten til livsforlengelse) burde være på høyeste dagsorden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...