Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker FedEx samme system i Europa som i USA? Altså med ett stort sentrallager midt i, der alle pakkene går innom.

Hadde en pakke som skulle fra Gdansk (PL) til sørlandet, og den gikk via Paris og Amsterdam, om jeg husker rett. I alle fall gikk den en voldsom omvei.

Lenke til kommentar

Disse knutepunktene kalles en hub. De fleste store transportselskaper har nok mer enn en hub per kontinent.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/FedEx_Express

"Its headquarters are in Memphis with its global "SuperHub" located at Memphis International Airport.[4] In the United States, FedEx Express has a national hub at Indianapolis International Airport. Regional hubs are located at Ted Stevens Anchorage International Airport, Oakland International Airport, Newark Liberty International Airport, Fort Worth Alliance Airport and Miami International Airport. International regional hubs are located at Paris-Charles de Gaulle Airport, Guangzhou Baiyun International Airport, Kansai International Airport, Toronto Pearson International Airport and Cologne Bonn Airport.[5] The hub at Piedmont Triad International Airport is awaiting opening due to a downturn in package volume."

Lenke til kommentar

Ja. Det er sant. Virker bare så bakvendt at en pakke fra nord-Polen skal gå via Paris og Amsterdam for å komme til sør-Norge.

 

Nytt spørsmål: så en graf som sammenlignet noe fotball-greier (pris på hus i forhold til nasjonalarena for fotball osv). Den mente at gjennomsnittlig huspris i Sveits er ca 2,5m USD, eller ca 15 millioner kroner. Prøvde å google litt, men fant ikke andre kilder som underbygga dette. Kan det virkelig være så høyt? Jeg vet at Sveits har generelt høyt lønnsnivå og sånn, men at snittprisen for et hus skal være så høy, syns jeg høres litt rart ut.

 

I følge Numbeo.com er snittprisen per kvm i en leilighet i byen ca 60.000NOK. Altså har en gjennomsnittlig innbygger en 250kvm leilighet i byen. Lukter humbug på den fotballstatistikken :p

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Enten så er det feil på statistikken, eller så er den skjev på grunn av noe sånt som at den regner en hel bygård som et hus, selv om det bor mange leieboere der.

 

Sannsynligvis er det snakk om 250 000 usd, ikke 2 500 000 usd.

 

Apartment (3 bedrooms) Outside of Centre 2,162.28 Fr = 14000 kroner.

Endret av Tåkelur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja. Det er sant. Virker bare så bakvendt at en pakke fra nord-Polen skal gå via Paris og Amsterdam for å komme til sør-Norge.

 

Det kan du si , men man er ikke bedre her i landet

pakker som skal sendes nordover enten fra Bergen eller Sandefjord går bestandig innom Oslo før de sendes nordover .

 

skal man sende et brev ( for de som gjør det i dag ) fra Trondheim til Bodø så går det også via Oslo

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Menneskeheten har vel teknologien til å klone utifra DNA - ville det vært mulig å klone denne jenta ved hjelp av hennes DNA? Tenker da så klart rent genetisk og fysisk.

Nei, dagens teknologi er neppe tilstrekkelig til å klone fra DNA funnet i så gamle knokler. Det har nødvendigvis blitt en del skader på DNA-et, og det er neppe snakk om store mengder som er tilgjengelig i ok forfatning heller. Selv kloning av levende pattedyr har lav suksessrate. Men når det er sagt så spekuleres det jo stadig i kloning av mammuter, så det er tydelig at de som jobber med slikt ser for seg at det kan bli mulig om ikke veldig lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja. Det er sant. Virker bare så bakvendt at en pakke fra nord-Polen skal gå via Paris og Amsterdam for å komme til sør-Norge.

 

Det kan du si , men man er ikke bedre her i landet

pakker som skal sendes nordover enten fra Bergen eller Sandefjord går bestandig innom Oslo før de sendes nordover .

 

skal man sende et brev ( for de som gjør det i dag ) fra Trondheim til Bodø så går det også via Oslo

 

Blir det omvei hvis brevet går innom Sandefjord da?

Lenke til kommentar

 

 

 

Ja. Det er sant. Virker bare så bakvendt at en pakke fra nord-Polen skal gå via Paris og Amsterdam for å komme til sør-Norge.

 

Det kan du si , men man er ikke bedre her i landet

pakker som skal sendes nordover enten fra Bergen eller Sandefjord går bestandig innom Oslo før de sendes nordover .

 

skal man sende et brev ( for de som gjør det i dag ) fra Trondheim til Bodø så går det også via Oslo

 

Blir det omvei hvis brevet går innom Sandefjord da?

 

Sandefjord ligger betydelig lenger sør for Trondheim og Bodø ligger enda lenger Nord

 

Oslo ligger dog ikke så veldig langt unna Sandefjord

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja. Det er sant. Virker bare så bakvendt at en pakke fra nord-Polen skal gå via Paris og Amsterdam for å komme til sør-Norge.

 

Det kan du si , men man er ikke bedre her i landet

pakker som skal sendes nordover enten fra Bergen eller Sandefjord går bestandig innom Oslo før de sendes nordover .

 

skal man sende et brev ( for de som gjør det i dag ) fra Trondheim til Bodø så går det også via Oslo

 

Blir det omvei hvis brevet går innom Sandefjord da?

 

Sandefjord ligger betydelig lenger sør for Trondheim og Bodø ligger enda lenger Nord

 

Oslo ligger dog ikke så veldig langt unna Sandefjord

 

Ja, var det jeg tenkte på. Posten må nord uansett, så tenkte det ikke var omvei om den dro innom Oslo etter å ha blitt sendt fra Sandefjord. Det at post på innom Oslo på vei til Trondeheim til Bodø synes jeg er undøvendig. :)

Lenke til kommentar

Uansett må du ikke stole 100% på tidspunktene. Har selv opplevd at pakken har flyttet seg fra India til Norge på 10 min.

Dette kan skyldes forskjellige tidssoner. Hvis begge tidspunktene er oppgitt i lokal tid gir det mening at transporttid er omtrent like lang som forskjell i tidssone. Jeg har også opplevd at pakker plutselig har hoppet tilbake en dag, og det er når de har krysset stillehavet fra Kina til USA.

Endret av rankine
Lenke til kommentar

Hvis jeg løfter en kasse med konstant fart rett oppover så utfører jeg et arbeid på kassen. Samtidig utfører tyngdekraften et like stort arbeid på kassen i motsatt retning. Totalt blir da summen av arbeidene lik 0.

 

Men samtidig øker kassen potensiell energi med høyden. Hvor kommer denne energien fra når netto arbeid er 0?

 

 

Lenke til kommentar

Når du løfter kassen bruker du energi på det. Den energien tilfører du kassen, som får en potensiell energi som blir utløst når du slipper kassen. Energien din får du ikkje tilbake, med mindre du slipper kassen på foten din og blir skadet.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Hvis jeg løfter en kasse med konstant fart rett oppover så utfører jeg et arbeid på kassen. Samtidig utfører tyngdekraften et like stort arbeid på kassen i motsatt retning. Totalt blir da summen av arbeidene lik 0.

 

Men samtidig øker kassen potensiell energi med høyden. Hvor kommer denne energien fra når netto arbeid er 0?

 

 

Det er lit uklart hva du ønsker svar på

Er det den energien ( arbeidet) som må til for å nøytralisere tyngdekraften eller var det energien som må til for å løfte kassen oppover ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Sitter i bilen og diskuterer hvor mange liter vann som fordamper i året i Norge. Innland og norskekyst. Er det mulig å komme frem til et ca tall på én kvadratmeter vann? Ved 'normale' værforhold ...

Jeg har ikke forutsetninger for å regne det ut, men du kan jo starte med en veldig grov tilnærming og anta at 1-30% av solinnstrålingen som når bakken, går til fordamping, mens resten går til refleksjon, oppvarming og kjemisk absorbsjon (fotosyntese etc).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...