Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg snakker av erfaring og ned til 40 meter f.eks er det null stress...

 

Likevel; på f.eks 10.000 meter (tall tatt fra luften) er jeg ikke så sikker lenger på om ikke vi har noen bein eller noe som gjør at bløtvevet ikke lenger klarer å opprettholde det samme relative trykket...

 

Uansett; svaret er enten som Simen1 sier her, eller så er det alt for dypt til at du bør dykke dit :)

 

Det relativte trykket er kun avhengig av blæra, ikke av bein.

Kan ikke se hvordan 10 000 meter ned skal endre det, selv om man antagelig ikke overlever ett sånt dykk.

 

Blæra er som en ballong, ikke som en trykkbeholder.

En ballong fylt med vann vil alltid presse på vannet da det elastisiteten til ballongen som presser, det vil den gjøre uavhengig av trykk.

 

 

Nei, altså...

 

Du kan ikke tenke på kroppen som en ballong... 10000 meter endrer ganske mye når det gjelder trykk, og trykket fordeles jevnt... Beina vil (med mindre de knuser) sørge for at det blir en forskjell i relativt trykk når trykket er stort nok.

 

Jeg aner ikke hvor stort trykk som trengs for å gjøre hva, men de relative trykkforskjellen på f.eks blæra som til en viss grad er beskyttet av skjelett er ikke 0 fra 0 -> uendelig...

 

Tror jeg...

Lenke til kommentar

En annen sak er at man må skille mellom tre måter å urinere på:

 

1. Ved begrenset mengde urin i blæren så fungerer den som en tønne og tyngdekraften trekker urinen ut.

 

2. Ved ytterligere oppfylling av blæra strekkes muskulaturen som blæra er lagd av og utøver trykk på urinen. A.k.a ballongmodellen.

 

3. Viljestyrt sammentrekning av blæremuskelen kan brukes for å presse urinen ut.

Lenke til kommentar

Nå sa jeg blære, ikke kroppen i sin helhet...

Men, Simen1 kan kanskje oppklare det hele :)

 

Må si at jeg generelt er uenig i at trykket utgjør noe forskjell på om man kan ruinerte og ikke.

 

Det er ikke noe hokus pokus, men jeg tror du undervurderer hvor høyt trykket er på 10.000 meter... det er ca. 1000 atmosfæriske trykk og hvert eneste gassmolekyl i hele kroppen vil, dersom det ikke beskyttes av vev og bein, bli komprimert til 1/1000 av volumet. Selv vannet i kroppen vil bli noe (en prosent?) komprimert under såpass høyt trykk, og som sagt var 10.000 meter bare tatt ut fra lufta... man kan fint komprimere selv vann og fettvev med x antall prosent og et eller annet sted på veien vil beinene ikke lenger klare å holde stand mot det ekstreme trykket og beinene vil rett og slett knuse. Det er egentlig ikke et spørsmål om OM det vil skje, men når...

 

Det som er greia er at kroppen opp til et gitt trykk vil beholde skjelettet og dermed vil ikke trykket fordeles jevnt over hele overflaten til blæra, Trykk måles i N/m2 og så lenge skjelettet/vev dekker opp for deler av trykkforskjellen vil man ende opp med et relativt lavere trykk på væsken som er beskyttet av skjelettet, og den som er utenfor.

 

Nøyaktig hvor punktet hvor kroppen kollapser og bein begynner å knekke vet jeg ikke, det er egentlig noe som man bare må teste ut i et trykkammer eller noe, men det vil i alle fall være en eller annen dybde der det vil være en forholdsvis betydelig forskjell på trykket på utsiden og trykket på innsiden. På f.eks 40 meter er det bare 5 atmosfærer, så jeg snakker ikke om "lave" trykk som dette.

 

Jeg tror egentlig ikke Simen1 kan oppklare så veldig mye mer, annet enn kanskje detaljert informasjon om hvor i kroppen man kan finne luftlommer (som ikke blir utlignet av pusting og trykkutligning) og lignende. En ting jeg heller ikke har tatt hensyn til her er temperaturforskjellen, men det tyngste vannet på ~3.98 grader C vil naturligvis legge seg på bunnen av havet og med kroppens ~37 grader vil det være i underkant av en prosent i forskjell på tetthet på vannet bare på grunn av temperaturen. Innhold av salter og lignende vil også ha betydning for densitet.

 

På et eller annet trykk vil det være en relativ trykkforskjell på innvendig trykk og utvendig trykk, men jeg vet ikke hvor mye vi snakker om. Det høyere trykket på utsiden vil for øvrig presse sammen kroppen og gjøre det lettere å urinere, ikke motsatt...

 

Snedig problemstilling, men jeg tror ikke man vil få noen nøyaktig fasit på dette før man får testet på f.eks en gris i et trykkammer eller lignende.

 

Jeg er egentlig langt forbi den opprinnelige problemstillingen, men noe av det som er gøy med slike tråder er jo å få ideer til nye problemstillinger, så den nye kan være f.eks.. hvor stort trykk tåler menneskekroppen, og hva vil den relative trykkforskjellen være i godt beskyttede organer rett før ting eventuelt kollapser?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er greia er at kroppen opp til et gitt trykk vil beholde skjelettet og dermed vil ikke trykket fordeles jevnt over hele overflaten til blæra, Trykk måles i N/m2 og så lenge skjelettet/vev dekker opp for deler av trykkforskjellen vil man ende opp med et relativt lavere trykk på væsken som er beskyttet av skjelettet, og den som er utenfor.

 

 

Om jeg forstår deg rett vet jeg ikke, men jeg er uenig. Trykket på blæren vil trykke den mot skjelettet, inntil man får et like stort trykk der som ellers.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det slo meg nettopp at hvis teorien om uendelig antall universer faktisk er sann, så betyr det at:

 

- I (minst ett) univers er jeg verdens mektigste mann

- I et univers er jeg admin på diskusjon.no (same as above)

- I et univers er jeg seriemorder

- I et univers har jeg 30 cm penis

- I et univers plukker jeg ikke av sopp fra pizzaen

- I et univers kan jeg fly

- I et univers kan jeg bygge lego som faktisk ser tøff ut

 

 

Skal si jeg fikk et kjedelig univers å bo i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trenger ikke å ta q-tips så langt inn i øret for å starte å hoste. Dette gjelder forsåvidt kun det ene øret, så det er jo litt snodig ettersom jeg putter q-tipsene like langt inn i begge.

jeg har opplev nøyaktig det samme. nå var dert ikke q-tips men det spiller ingen rolle her

 

atter å hatt på meg verne briller og hørselvern som ikke klemmer for mye , men nok til at lyden blir dempet så føler man seg lit øm rund ørene .spesielt på nedre del

Lenke til kommentar

Det slo meg nettopp at hvis teorien om uendelig antall universer faktisk er sann, så betyr det at:

 

- I (minst ett) univers er jeg verdens mektigste mann

- I et univers er jeg admin på diskusjon.no (same as above)

- I et univers er jeg seriemorder

- I et univers har jeg 30 cm penis

- I et univers plukker jeg ikke av sopp fra pizzaen

- I et univers kan jeg fly

- I et univers kan jeg bygge lego som faktisk ser tøff ut

 

 

Skal si jeg fikk et kjedelig univers å bo i.

Siden dette er vitenskapsdelen av forumet føler jeg at jeg må påpeke at det ikke er en teori, men en hypotese. Og at det vil finnes et univers hvor du er alle de tingene, samtidig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det slo meg nettopp at hvis teorien om uendelig antall universer faktisk er sann, så betyr det at:

 

- I (minst ett) univers er jeg verdens mektigste mann

- I et univers er jeg admin på diskusjon.no (same as above)

- I et univers er jeg seriemorder

- I et univers har jeg 30 cm penis

- I et univers plukker jeg ikke av sopp fra pizzaen

- I et univers kan jeg fly

- I et univers kan jeg bygge lego som faktisk ser tøff ut

 

 

Skal si jeg fikk et kjedelig univers å bo i.

Siden dette er vitenskapsdelen av forumet føler jeg at jeg må påpeke at det ikke er en teori, men en hypotese. Og at det vil finnes et univers hvor du er alle de tingene, samtidig.

 

 

Jupp.

 

Og et univers der Elgen er den smarteste personen. (Tenk på det du, Elg)

Lenke til kommentar

Det slo meg nettopp at hvis teorien om uendelig antall universer faktisk er sann, så betyr det at:

 

- I (minst ett) univers er jeg verdens mektigste mann

- I et univers er jeg admin på diskusjon.no (same as above)

- I et univers er jeg seriemorder

- I et univers har jeg 30 cm penis

- I et univers plukker jeg ikke av sopp fra pizzaen

- I et univers kan jeg fly

- I et univers kan jeg bygge lego som faktisk ser tøff ut

 

 

Skal si jeg fikk et kjedelig univers å bo i.

Ikke dette universets feil at du har valgt å sitte på diskusjon.no og sutre over hvor patetisk du er, fremfor å benytte deg av alle livets muligheter til å gjøre noe av "bucket-listen" din over der... Utenom 30 cm penis. Det er det ingen som ønsker å ha. Utenom menn med små peniser. :tease:
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det slo meg nettopp at hvis teorien om uendelig antall universer faktisk er sann, så betyr det at:

 

- I (minst ett) univers er jeg verdens mektigste mann

- I et univers er jeg admin på diskusjon.no (same as above)

- I et univers er jeg seriemorder

- I et univers har jeg 30 cm penis

- I et univers plukker jeg ikke av sopp fra pizzaen

- I et univers kan jeg fly

- I et univers kan jeg bygge lego som faktisk ser tøff ut

 

 

Skal si jeg fikk et kjedelig univers å bo i.

Ikke dette universets feil at du har valgt å sitte på diskusjon.no og sutre over hvor patetisk du er, fremfor å benytte deg av alle livets muligheter til å gjøre noe av "bucket-listen" din over der... Utenom 30 cm penis. Det er det ingen som ønsker å ha. Utenom menn med små peniser. :tease:

 

 

Touché!

 

Jeg har strengt tatt utrolig lite å syte over, men etter en kommentar i Big Bang Theory så begynte tankene å spinne :)

Lenke til kommentar

Har produsenter av el-biler lagt inn noen form for vern mot lynnedslag mens bilen er tilkoblet strømnettet?

 

Finnes det noen eksempler på noen som har fått el-bilen sin ødelagt på grunn av lynnedslag?

 

Jeg *vet* ingenting, men jeg hadde blitt veldig overrasket om det ikke var en form for overspenningsvern i de adapterne som finnes til elbiler. F.eks varistor koblet mot jord-leder, eller noe mer finurlig.

 

Lenke til kommentar

Det slo meg nettopp at hvis teorien om uendelig antall universer faktisk er sann, så betyr det at:

 

- I (minst ett) univers er jeg verdens mektigste mann Ja

- I et univers er jeg admin på diskusjon.no (same as above) Ja

- I et univers er jeg seriemorder Ja

- I et univers har jeg 30 cm penis Nei

- I et univers plukker jeg ikke av sopp fra pizzaen Ja

- I et univers kan jeg fly Nei

- I et univers kan jeg bygge lego som faktisk ser tøff ut Nei

 

 

Skal si jeg fikk et kjedelig univers å bo i.

Bare fordi det er uendelig antall univers, betyr det ikke at alt vil være mulig i et eller annet univers, det betyr "bare" at alt som er mulig vil finnes i ett uendelig antall univers.

Lenke til kommentar

Bare fordi det er uendelig antall univers, betyr det ikke at alt vil være mulig i et eller annet univers, det betyr "bare" at alt som er mulig vil finnes i ett uendelig antall univers.

 

Nå er det teoretisk mulig at mennesker i ett annet univers med annen utvikling har vinger da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...