Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var stort sett som forventet, bare at de lager A4 papir på denne fabrikken da. Papiret stekes, blekes og trykkes så i store ruller. Mye kjemikalier og treverk som går med... om noen år vil vi sikkert ikke trenge papir som lagringsmedie da det digitale vil ta over - bortsett fra dasspapir, heh.

Lenke til kommentar

Hvilken type fugl er dette? Awesome!

 

De kalles munkegribb på norsk, i følge Wikipedia.

 

EDIT: Dårlig kildekritikk fra min side, gitt. Jeg tok bare et reversert bildesøk og antok at treffet var riktig. Simen1 har nok heller rett. Beklager!

 

Tunge, store, dyre og produsere dyre og frakte vanskelig og flytte rundt på.

 

Dessuten hadde vel en fysioterapeut/ergoterapeut aldri godkjent noe sånt i dag.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Når og hvorfor sluttet man med sånne pulter i skolen?

Du får den samme funksjonaliteten og mer til ved å bruke enkle, masseproduserte pulter i forskjellige størrelser, og ha en hylle stående et annet sted i rommet til å oppbevare bøker i.

Endret av Hårek
Bilder skal ikke siteres
Lenke til kommentar

Hvor høyt er det mulig å suge opp vann i et sugerør? Jeg snakker ikke om maks høyde, som er ca. 10 meter pga. vannet vil da fordampe ved romtemp., men hvis man skaper et umiddelbart, tilnærmet vakuum over et f.eks. 100 meter høyt rør, vil vannet få en markant aksellerasjon og gå forbi dette punktet. Hvis vi antar friksjonsfritt rør, hvor høyt vil man da komme? Kan man finne hastigheten?

 

(dette er ikke en skoleoppgave, men jeg ble nysgjerrig etter å ha hatt forelesning om dette i dag)

Lenke til kommentar

Hvorfor begynte man med dem da?

 

Jeg har forresten ingen problemer med å forestille meg hvor ukomfortabel den er.

Det var holdbart, enkelt og relativt praktisk.

Man slipper bråk fra elever som flytter på stoler/pulter. Fra læreren sitt ståsted var de nok veldig greit,

Man slapp gjerne å flytte på de også, mulig de kunne bytte ut for veldig lange/korte elever, men tror ikke det var vanlig at de gjorde det. De ble nok produsert lokalt, noe som ville blitt veldig dyrt i dag, men som var helt vanlig da. Så at de var upraktiske å transportere var ikke noe sak, det var viktigere at de var holdbare.

Ergonomien var så klart ikke-eksisterende, men hadde jo ikke noe å si det.

 

Klasserommene har også i stor grad endret funksjon, fra å sitte å kun høre på/lese til ett mye mer fleksibelt rom der man har behov for å kunne fjerne/flytte møblene uten så mye styr.

 

Tror de sluttet med de på 30-40 tallet, uten at jeg har klart å bekrefte det.

 

 

At de er tunge, store, dyre å produsere, dyre å frakte og vanskelig å flytte rundt på er ikke noe problem når alternativene var dyrere i lengden og at de verken ble fraktet eller flyttet rundt på.

Endret av aklla waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen grunn til at de litt eldre gjentar seg selv hele tiden?

Sitter å hører på en samtale mellom 2 stk på 50+, og stort alt av litt viktighet blir gjentatt, ikke ordrett, men poengene blir gjentatt både 2-3 ganger, nesten rett etter hverandre.

 

Har opplevd det samme med folk som er under 50 og. Kanskje de enten bare har dårlig hukommelse, eller kanskje de liker å høre seg selv snakke og motparten enten ikke gidder/tør si fra eller rett og slett ikke hører etter men bare jatter for å være sosial.

Lenke til kommentar

 

 

Har opplevd det samme med folk som er under 50 og. Kanskje de enten bare har dårlig hukommelse, eller kanskje de liker å høre seg selv snakke og motparten enten ikke gidder/tør si fra eller rett og slett ikke hører etter men bare jatter for å være sosial.

Begge er sånn i mitt tilfelle, ingen av de har spesiellt dårlig hukommelse.

Tipper de bare jatter videre for å la skravla gå i det uendelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer de passive brikkene som blir brukt til f.eks. å merke skiløpere eller lagervarer. De blir lest av en elektronisk komponent, men selve "merkebrikken" har ingen batterier eller annen strømtilførsel.

 

Har brikkene en spole, med litt forskjellig resistans i hver, som det blir indusert en spenning i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...