Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hehe, det var noe jeg lærte om at selv kald luft har bittelitt varme i seg. Noe om at det er derfor det går an å bruke en slags maskin som suger opp varmen i kald luft og omgjør det til varme og energi for hjemmet. Nok om det.

Det du sier stemmer, og du tenker på varmepumpe. Den utnytter den indre energien i luften utendørs. Resultatet blir kort sagt at det blir kaldere utenfor, og varmere inne i huset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg dykker samler det seg en del nitrogen i blodet, har prøvd å finne ut om kroppen bruker noe nevneverdig med energi på å bli kvitt det. Finner sprikende svar på det :(

Noen som vet?

 

Blir alltid dau etter lange og dype dykk, vet ikke om det er nitrogenet, det fysiske eller en kombinasjon av det som gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]Blir alltid dau etter lange og dype dykk, vet ikke om det er nitrogenet, det fysiske eller en kombinasjon av det som gjør det.

Høres ut som sub-klinisk trykfallsyke.Dvs, at du har masse nitrogenbobler i på venøs side av blodstrømmen helt vanlig og relativt ufarlig da disse boblene normalt vil luftes ut i lungene, med mindre du har PFO (hull mellom hjertekammerene). Puster du feil, har tungpustede ventiler, for mye bly, ugunstig svømmestil, er i dårlig form og/eller har masse ræl med deg ned er i tillegg sjangsen stor for at du vil akkumulere store mengder CO2, som også er kjent for å gjøre kroppen slapp og kjip.

Løsningen på nitrogenboblene er oppstigningshastigheten, glem gammeldags PADI tabell med 18m per minutt og 1 minutt sikkerhetsstopp, ta heller 9m/min på "dypet" og 3m/min fra 9m og opp pluss 1min stopp på 9m, 6m og 3m. Litt mer her

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres ut som sub-klinisk trykfallsyke.Dvs, at du har masse nitrogenbobler i på venøs side av blodstrømmen helt vanlig og relativt ufarlig da disse boblene normalt vil luftes ut i lungene, med mindre du har PFO (hull mellom hjertekammerene). Puster du feil, har tungpustede ventiler, for mye bly, ugunstig svømmestil, er i dårlig form og/eller har masse ræl med deg ned er i tillegg sjangsen stor for at du vil akkumulere store mengder CO2, som også er kjent for å gjøre kroppen slapp og kjip.

Løsningen på nitrogenboblene er oppstigningshastigheten, glem gammeldags PADI tabell med 18m per minutt og 1 minutt sikkerhetsstopp, ta heller 9m/min på "dypet" og 3m/min fra 9m og opp pluss 1min stopp på 9m, 6m og 3m. Litt mer her

takker :)

 

Var mest en episode jeg tenkte på, var mye på 25-30 meter, og pga strømninger ble oppstigningshastigheten litt feil opp til tauet(svømte det jeg kunne opp og bort dit), under 18m/min, men langt over det jeg vanligvis gjør.

Dette var også ett relativt trangt vrak-dykk, så svømmestil var variabel ut fra hva det var plass til.

Hadde 2 sånne dykk med en times mellomrom, godt innenfor tabellen, men fortsatt mye.

Sov 4-5 timer i båten etterpå.

Ellers bruker jeg klokka, ikke tabellen. Den sier 3min på 5 meter

 

Fikk svar på hva det var ihvertfall, men om kroppen bruker energi på å bli kvitt overskuddsnitrogen har jeg ikke fått svar på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også trudd det var noe som var tilknyttet de firbeinte, men gjetter på at han mener at noen mennesker svinger høyrearmen frem når høyrebenet går frem.

Et fenomen jeg aldri har hørt om. Gjør noen dette?

 

Ja det var dette jeg mente. Jeg så det senest idag og har sett det noen ganger tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Logikken bak er vel nærmere det at alle som har pass allerede er registrert hos politiet, og at man ikke bør skille ut deler av politiet.

 

Det var jo endel snakk om dette med sikkerhet når man fikk biometriske pass, var det sånn at folk var inneforstått at man plutselig er med i en database der noen har fingeravtrykkene dine? Det er ikke noen selvfølgelig følge av biometriske pass, og en ganske drøyt step opp mtp personvern, spesielt iogmed at det nesten er ett must å ha pass.

 

AtW

 

Hvordan måles egenresonans i biler?

Maler de hver enkel skrue eller har de lettere metode?

 

Tenker du om noen deler bråker eller ikke? Jeg tipper det ikke designes så veldig utifra dette i utgangspunktet, så tester man og ser om man merker noe, deretter isolerer man delen som bråker om det er noen.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra en artikkel på HW.no ang. NRK-lisens (http://www.hardware.no/artikler/nrk-ma-ha-en-stabil-finansiering/116391):

"I løpet av 2012 gjennomførte NRK kontroll av 50 000 husstander, der rundt 28 000 av dem hadde TV-mottaker uten å betale lisens."

 

Hvilke rettigheter har egentlig disse kontrollørene til å gå inn i huset ditt og sjekke om du har TV?

Ingen, men de kan se inn vinduet fra f.eks veien eller spørre deg på en sleip måte.

De kan også se den når du åpner opp døra, men man kan fint bare lukke igjen døra når de kommer. De har ingen flere rettigheter eller muligheter til å sjekke om du har tv enn jeg har...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...