Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan fungerer de passive brikkene som blir brukt til f.eks. å merke skiløpere eller lagervarer. De blir lest av en elektronisk komponent, men selve "merkebrikken" har ingen batterier eller annen strømtilførsel.

 

Har brikkene en spole, med litt forskjellig resistans i hver, som det blir indusert en spenning i?

Det er vel det som kort forklart er trådløs strømoverføring. Leseren induserer spenning i spolen som er plassert i brikken slik at brikken kan sende et svar tilbake til leseren. Derfor virker merkebrikken uten batterier.

Dvs. all elektronikk i merkebrikken blir drevet av leseren når den blir avlest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer 3D-briller?

Man har 3 typer, men prinsippet er det samme.

Skjermen viser 2 bilder, ett for høyre og ett for venstre. Brillene sørger for kun det ene øyet kan se det ene bildet.

Dette kan gjøres på 3 måter, det er de gode gamle røde og grønne brilleglassene som er ganske selvforklarende.

Så er det polariserende briller, der det ene bildet er polarisert vertikalt, det andre horisontalt. Det samme gjelder også brilleglasset, sånn at bare ett bilde kommer frem til ett øye.

Så er det de elektriske billene, der annenhvert bilde blir sperret for annenhvert øye, det er elektronikken i brillene som tar seg av sperringen da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet at bl.a. katter har noe uvanlig øyesyn, samme med hunder. De sanser ting som vi mennesker ganske enkelt ikke makter å oppfatte.

 

Har hørt rykter om at falken er dyret med best syn i hele dyreriket. De kan skille kontraster på mils avstand.

Endret av Danek
Lenke til kommentar

Man har 3 typer, men prinsippet er det samme.

Skjermen viser 2 bilder, ett for høyre og ett for venstre. Brillene sørger for kun det ene øyet kan se det ene bildet.

Dette kan gjøres på 3 måter, det er de gode gamle røde og grønne brilleglassene som er ganske selvforklarende.

Så er det polariserende briller, der det ene bildet er polarisert vertikalt, det andre horisontalt. Det samme gjelder også brilleglasset, sånn at bare ett bilde kommer frem til ett øye.

Så er det de elektriske billene, der annenhvert bilde blir sperret for annenhvert øye, det er elektronikken i brillene som tar seg av sperringen da.

Bare for å pirke litt:

Polariserende briller har nå blitt noe mer avanserte enn vertikal og horisontal polarisering, og benytter sirkulær polarisering. Det gjør at man ikke lenger trenger holde hodet rett opp-og-ned for å få 3D-effekten. Se wikipedia for mer informasjon.

Lenke til kommentar

Er det noen grunn til at de litt eldre gjentar seg selv hele tiden?

Sitter å hører på en samtale mellom 2 stk på 50+, og stort alt av litt viktighet blir gjentatt, ikke ordrett, men poengene blir gjentatt både 2-3 ganger, nesten rett etter hverandre.

 

Hvis poenget blir gjentatt av forskjellige folk liker de og "bevise" at "HEY, jeg skjønte det, se på meg, jeg er like smart som deg"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis poenget blir gjentatt av forskjellige folk liker de og "bevise" at "HEY, jeg skjønte det, se på meg, jeg er like smart som deg"

 

Ellers er det fordi de glemmer poenget så fort de åpnet smella, og har ett stort behov for å gjenta det gang på gang for å tviholde på minnet om dette poenget, hvem vet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen grunn til at de litt eldre gjentar seg selv hele tiden?

Sitter å hører på en samtale mellom 2 stk på 50+, og stort alt av litt viktighet blir gjentatt, ikke ordrett, men poengene blir gjentatt både 2-3 ganger, nesten rett etter hverandre.

 

Her tar du nok feil for jeg kjenner flere som ikke gjør det. Ungdomstilbedelse og eldreforakt er såpass utbredt i vår kultur, at jeg føler for å si ifra :)

Lenke til kommentar

Hovedtrusselen til Zebra er løver. Løver er fargeblinde. Derfor har det lite å si om de er svart/hvite eller grønn/brune.

That said, stripene på zebraene blander seg sammen med "stripene" i gresset, som gjør det vanskeligere å se den.

Men når de er i flokk, er det som lubb1 forteller over her. Det blir vanskelig å fokusere på en enkelt zebra, når det ser ut som en hel "klump" med zebraer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...