Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil tippe han tenkte på uten hjelpemidler, men da virker 2% i overkant mye...

Allikevel, "2%" er en ganske bastant uttalelse av en vitenskapsmann som jobbet med nøyaktige kvantitative data hele tiden. Skjønner ikke hvordan Einstein var tøff nok til å bruke en slik retorikk basert på null data, eller eventuelt hvordan Einstein hadde tid (og hvorfor han gadd) å gjøre en psykometrisk analyse av et tilfeldig utvalg for å komme frem til dette.

 

Jeg aner ikke hva Einstein sa eller ikke sa om denne oppgaven, men argumentasjonen din holder ikke. For det første var Einstein teoretiker og ikke eksperimentalist; og teoretikere er ofte mer opptatt av det kvalitatitve enn eksakt overensstemmelse med kvantitative data. Dessuten var standarden for statistisk korrekt behandling av data en helt annen tidlig på nittenhundretallet enn nå. Se for eksempel artikkelen der Hubble viste at universet utvider seg: Figuren viser målepunktene uten å ta med usikkerheten. I dag ville en slik artikkel blitt sendt tilbake til forfatteren med beskjed om å gjøre en skikkelig jobb. Den gangen var det helt vanlig. Einstein var også etterhvert en betydelig popularisator av vitenskap, og popularisering innebærer som regel å gi slipp på litt av presisjonen man som forsker vanligvis forholder seg til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser på TV.

Zappet nettopp innom Discovery, og serien Auction Kings.

 

Fyren som leder auksjonen driver med tungetale i stedet for å gjøre jobben sin på en forståelig måte.

Hvordan vet folk hvor mye de byr?

Risikerer folk å by en milliard dollar uten å mene det, og bli holdt juridisk ansvarlig for dette?

Donald Duck kjøpte en gang en båt på en auksjon. Han bød ikke, han bare klødde seg på nebbet...

 

 

 

Hvordan funker egentlig amerikansk tungetale-auksjon?

Kan de prakke på deg en ubrukelig gjenstand til en vanvittig overpris, og påstå at du har gitt et bindende bud?

Blir du gjeldsslave om du nyser?

 

 

Jeg holder meg til nettauksjonen QXL. Det er tryggere.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Er det noen begrensning på maksimal lengde av separasjonstid? Vet at den går bort hvis man flytter sammen, men hva skjer om ikke søker om skilsmisse etter 1 år og bare lar separasjonen gå? Fant ingen ting om dette.

 

Jeg antar du mener i ekteskapsrettslig forstand. Nei, en separasjon bortfaller ikke hvis man ikke skiller seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Melk gjør nok ikke skader på tennene heller.

Ups, jeg kom i skade for å trykke +1. Uansett, deg jeg skulle si var at melk har melkesukker som ikke er spesielt bra for tennene, selv om mye av det andre som er nevnt er verre.

 

Kanskje buljong? Det er smakfullt og jeg tror ikke det skader tennene.

 

Hardt vann er smakfullt og skader ikke tennene, men nå var det neppe den smaken du var ute etter. :p

 

Jeg synes rent (bløtt) vann er veldig godt, kanskje du bare trenger et kullfilter og kjøleskaptemperering for å få mer glede av vannet der du bor?

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva Einstein sa eller ikke sa om denne oppgaven, men argumentasjonen din holder ikke. For det første var Einstein teoretiker og ikke eksperimentalist; og teoretikere er ofte mer opptatt av det kvalitatitve enn eksakt overensstemmelse med kvantitative data. Dessuten var standarden for statistisk korrekt behandling av data en helt annen tidlig på nittenhundretallet enn nå. Se for eksempel artikkelen der Hubble viste at universet utvider seg: Figuren viser målepunktene uten å ta med usikkerheten. I dag ville en slik artikkel blitt sendt tilbake til forfatteren med beskjed om å gjøre en skikkelig jobb. Den gangen var det helt vanlig. Einstein var også etterhvert en betydelig popularisator av vitenskap, og popularisering innebærer som regel å gi slipp på litt av presisjonen man som forsker vanligvis forholder seg til.

Touché.

 

Men statistisk behandling av data, spesielt tester, fikk et solid push med Francis Galton på begynnelsen av 1900-tallet, og IQ-tester kom f.eks. like etterpå. Her analyserte man statistisk prestasjoner blant store grupper og fant ganske holdbare data. Men dette var jo noe ganske annet enn fysikk, så det kan vel hende det ikke var særlig imponerende eller interessant for Einstein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...