Jump to content

KKake

Medlemmer
  • Content Count

    8686
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

KKake last won the day on July 5 2010

KKake had the most liked content!

Community Reputation

950 :)

About KKake

  • Birthday 10/10/1992

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  1. L:A Bruket sin såpe med "Gurkmynta" lukter helt fantastisk. Skal ikke inneholde noe særlig tull heller. Har vært godt fornøyd med den tidligere.
  2. Var på Interrail i to uker for et par år siden, sammen med kjæresten min. Skulle gjerne ha vært ute og reist en uke eller to til. Anbefaler å ikke planlagge for mye, men gjerne bli enige om et start- og stoppsted slik at man kan være tidlig ute med flybilletter. Å ha en idé om en rute er ikke dumt, men ikke bestill hotell eller noe sikt flere dager/uker i forveien, det er fort gjort å ombestemme seg. Bruk nattog så mye som mulig, sparer tid og penger, dog på bekostning av søvnkvalitet, men da er det jo ekstra deilig å komme på hotell. Vi brukte vel ca 10.000 - 12.000,- hver på turen, flybilletter og 10-reisedagers-interrailbillett inkludert, men kunne nok klart oss med mindre om vi hadde valgt hostels fremfor hoteller, tatt enda flere nattog og oftere spist mat fra butikker fremfor spisesteder. Vi var i Sentral-, og Sør-Europa. Samtlige land dere planlegger å reise gjennom har vel et kurant togtilbud eller bedre, bortsett fra Kroatia. Vi skulle fra Zagreb til Zadar og valgte å ta buss, da togturen fort ville ta en hel dag (og gjerne en natt også), mens bussen tok 3,5 timer og kostet omtrent en hundrelapp. De ex-Jugoslaviske landene er ikke akkurat kjent for godt togtilbud, men i Kroatia er motorveinettet godt utbygd.
  3. Denne er jo spennende om du vil svi av litt penger, ha bukkehorn, bagasjebærere og internt gir.
  4. Jeg bruker en Patagonia Torrentshell-jakke. Ikke sykkelspesifikk, men lang nok til å dekke baken hos meg når jeg sitter på sykkelen og med relativt smal passform. Hetten er stor nok til å romme en hjelm og kan rulles sammen for å ikke være i veien. Materialet jakken er laget av puster ikke veldig godt i seg selv, men i armhulene er det glidelåser som gir god lufting uten at det kommer vann inn. Jakken kan også pakkes sammen i den ene frontlommen slik at den blir temmelig kompakt og kan dermed puttes i sekken, i en lomme på sykkeltrøya eller under setet.
  5. Svarer meg selv jeg. Fikk mail fra Jernbaneskolen noen timer senere at jeg er tilbudt plass. Skal på infomøte 12. oktober. Dette blir spennende!
  6. Fikk godkjent helseattest på mail i dag. Når kan jeg forvente å få høre mer fra skolen?
  7. Jeg står og tisser, uten gylf. Men sjekk ut Outnorth.no eller Fjellsport.no, begge sidene har et godt utvalg av ullboksere fra rundt 200,- og oppover. Blant annet fant jeg denne hos Fjellsport.
  8. KKake

    Pedaler til CX

    De fleste sykkelsko har skruehull under, der du kan feste de klossene som følger med/hører til pedalene. Så ja, du kan vel stort sett kjøpe hva som helst.
  9. Ja, det kan være lurt da. Da kan de jo gi deg en pakkepris osv. De bytter kanskje ut bremsene dine til landeveisbremser også, så slipper du "travel agents".
  10. Bare hyggelig! Travel agent + bremsehendler (brifters) og kabler + stem høres ut som skal funke ja. Du bør prøve å få tak i brukte hendler, for kombinerte bremse- og girhendler er dyrt. Shimano sine for 8 gir, 9 gir og 10 gir starter på hhv. 391,-, 659,- og 878,- hos Bikeshop, og det er bare for én stk., ikke par engang.
  11. Bra butikk, men litt vel trege på å sende noen ganger. Tok vel 5 virkedager før de sendte den forrige pakken jeg bestilte.
  12. Tja, de største utfordringene er at hybrider ofte har terrengsykkelbremser (V-brems eller terrengsykkel-spesifiserte skivebremser) og er utformet for terrengsykkelstyrer og -stem. Utfordringen med bremsene er at du ikke uten om-og-men kan bruke kombinerte bremsehendler/skiftere til landeveissykkel (terrengsykkelbremser krever lengre vaierdrag), men en må bruke en såkalt "travel agent" som festes på vaieren før den festes i bremsen. En annen løsning er å bruke "long reach"-bremsehendler for bukkehorn, men disse har ikke integrerte skiftere og du må bruke et sett med "bar end"-skiftere i tillegg. Har en Surly Cross-Check som kom levert med "bar ends" og det funker helt fint, de har også rykte på seg å være mer robuste enn "brifters", altså bremsehendler med integrerte girskiftere. Bruker også de bremsehendlene jeg lenket til sammen med V-bremser, funker bra. Finnes forøvrig også en tredje løsning, bremsehendler fra Gevenalle, som kombinerer de to overnevnte løsningene, der "bar-end"-skifteren er festet på bremsehendelen. Finnes i både "long" og "short reach". Den andre utfordringen er som nevnt styret og stryestemmet (stem på eng.). Terreng- og hybridsykler har ofte lengre topprør enn landeveissykler og om man bruker standardstemmet er det fort en fare for at styret kommer for langt frem. Mulig du derfor må ha et kortere stem. Anbefaler On-One for billige, kurante stem, for evt. prøving og feiling. Selv om det er et par utfordringer tror jeg at det ikke trenger å bli for dyrt og du skal nok fint klare jobben selv. Selve mekkingen er jo å skru av og på et styre, ta av og på kabler/vaiere og feste ting og tang på styret. Det mest utfordrende med selve jobben er vel å ta på styretape hvis det er noe du aldri har gjort før. Men følg denne veiledningen, så går også det bra. Her er forøvrig et par som har gjort det samme før deg: 1 og 2. Noen virker til å være skeptiske, men det ser ut til at resultatet blir bra. Sykkelen blir kanskje å ligne litt mer på en "monstercross" enn på en ren landeveissykkel, men blir like fullt en praktisk sykkel som er mer motiverende å dra opp i fart enn en vanlig og traust hybrid.
×
×
  • Create New...