Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En dag gikk jeg forbi et utstillingsvindu på mitt lokale kjøpesenter og fikk se en naken utstillingsdukke. Ettersom utstillingsdukker er veldig ... realistiske, så begynte jeg å lure på om det finnes noen lover mot nakne utstillingsdukker i vinduer? Pupper, generelt, er jo ikke lov i reklame her i Norge - og dette gjelder vel også "ikke-mennesker" med pupper også? Hvor skulle ellers grensa gå?

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Hvor lange er de gule stripene i veien? De som er der det ikke er slette. De lengste.

De lange er 9m.

 

Gul stripe brukes kun på veier med over XX meters bredde. Hvit kantstripe brukes kun på veier over YY meters bredde. Korte gule striper er 3 meter lange, med 9 meter mellomrom. Lange gule striper er 9 meter lange, med 3 meter mellomrom. Stripen er 15 cm bred. Lysmaster står med 50 meters avstand.

Kilde

Endret av LtdEdFred
Lenke til kommentar

Hva er snørr?

Sakset fra illustrert vitenskaps "spør oss" (link):

 

En rennende nese er som regel et tegn på at vi er blitt smittet av et virus. Viruset angriper de øvre luftveiene, altså nesen, svelget og bi­hulene, og derfra trenger det inn i slimhinnene. Der formerer det seg og skaper nye viruspartikler. Samtidig oppstår det en betennelsestilstand, og nesen begynner å renne.

 

Slimhinnene er en del av kroppens naturlige vern mot virus, bakterier og andre fremmedstoffer som kan trenge inn i og skade kroppen. Slimet kommer fra såkalte gobletceller, og slimets klebende overflate fanger celler og molekyler og hindrer dem dermed i å trenge inn i cellene i luftveiene. I stedet skyves slimet opp av luftveiene og ut i munnen der det svelges. Dessuten inneholder slimet en rekke molekyer, blant annet enzymer, som kan bryte ned bakterier, samt ptoteiner som kan varsle immunforsvaret om viruspartikler som vil trenge inn.

 

Når betennelsen oppstår, forsterker slimhinnene forsvaret gjennom å produsere mer slim og flere enzymer og proteiner.

 

Gobletcellene har den utrolige egenskapen at de kan øke slimproduksjonen umiddelbart. Enkelte ganger kan cellene lage helt opptil 500 ganger mer slim. De kan sammenlignes med en trykkboks med barberskum der væsken i flasken blir til skum i samme øyeblikk som den sprutes ut.

Lenke til kommentar

Hvorfor får man nesten aldri vite avslutningen på rettssaker mellom bedrifter? Husker at det var masse søksmål frem og tilbake mellom Apple, HTC, Nokia (og sikkert flere mobilprodusenter) for ikke så altfor lenge siden.

Blir resultatene hemmeligholdt? Kommer de til enighet bak lukkede dører? Hvorfor følger ikke media opp slikt? Jeg er spent på utfallet av f.eks. denne saken: http://www.itavisen.no/836901/apple-saksoker-htc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...