Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Litt uenig i at oppreiste dyr utelukkende er planteetere. Det at mennesket gikk oppreist på savannen kombinert med en energibesparende gange (akilles senen overfører store mengder energi fra ett steg til ett annet) ga oss ett fortrinn kontra andre arter over lange avstander. Bare se på det faktum at trente atleter den dag i dag kan springe raskere enn en hest på avstander målt i titalls kilometer.

 

Mennesket var rett og slett i stand til å løpe fra andre dyr, og kunne slik komme frem til kjøtt felt av andre rovdyr mye raskere enn f.eks hyener.

 

Kilder 1 og 2.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du er uenig i. Hvor er det du konkret mener jeg tar feil? Jeg påsto aldri at oppreiste dyr utelukkende er planteetere - skrev bare at jeg ikke visste om noen nålevende rovdyr med denne kroppsformen. Kan godt være det finnes.

 

 

At høyreist kroppsbygning er et evolusjonært fortrinn for planteetere, står jeg fast ved. Historisk sett finner vi mange flere høyreiste planteetere enn kjøttetere. Sammenlikn f.eks. planteetende dinosaurer med kjøttetende; for eksempelets skyld den planteetende sauropoden Brachiosaurus og kjøtteteren T. Rex. Høydeforskjellen er den mest klare forskjellen mellom dem.

 

At oppreist, energibesparende gange gir flere fordeler, slik du påsto, kan jeg godt tro på. Det var jo nettopp under homo erektus-tiden (homo erektus betyr det oppreiste mennesket) at menneskene fikk tak i kjøtt i økende grad og hjernen utviklet seg større.

 

Så... imens fører jeg et nytt snedig spørsmål: Har noen aper akilles-sene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Matsemann:

Jeg har litt greie på strøm. Men jeg forstår ikke hvba du egentlig spør om. Kunne du omformulere så jeg kan hjelpe deg?

Uansett har de mye fint på Clas Ohlson.

Det er også mulig jeg har noe gammelt skrot du kan få. Kommer an på hva du egentlig mener.

 

Hvis du vurderer å drive et apparat som er merket for 5 volt med 12 volt, vil du oppleve den berømte blå røyken.

Jeg har sjekket eBay, men det er ingen som selger reserve-blårøyk.

 

Du MÅ bruke en strømforsyning som gir 5 volt, hvis apparatet ditt krever 5 volt.

12V er over dobbelt så mye som 5, og vil uten tvil føre til ødeleggelse.

 

Når det gjelder Ampere, holder det at strømforsyningen gir like mye som, eller mer, enn det som apparatet krever. Dette er ikke så nøye, sålenge strømforsyningen gir mer enn det som kreves.

 

hva slags apparat og plugg trenger du?

Jeg har en 5V transformator som jeg kjøpte på Clas Ohlson for å bruke med en D-link router. Den routeren er kassert, men jeg har fortsatt strømforsyningen som jeg ikke trenger. (tror jeg)

 

Liste Klovnen:

Jeg tror også at det kommer av "altså". Aldri lest det noe sted. Det bare falt naturlig å anta at det kommer av "altså"

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt uenig i at oppreiste dyr utelukkende er planteetere. Det at mennesket gikk oppreist på savannen kombinert med en energibesparende gange (akilles senen overfører store mengder energi fra ett steg til ett annet) ga oss ett fortrinn kontra andre arter over lange avstander. Bare se på det faktum at trente atleter den dag i dag kan springe raskere enn en hest på avstander målt i titalls kilometer.

 

Mennesket var rett og slett i stand til å løpe fra andre dyr, og kunne slik komme frem til kjøtt felt av andre rovdyr mye raskere enn f.eks hyener.

 

Kilder 1 og 2.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du er uenig i. Hvor er det du konkret mener jeg tar feil? Jeg påsto aldri at oppreiste dyr utelukkende er planteetere - skrev bare at jeg ikke visste om noen nålevende rovdyr med denne kroppsformen. Kan godt være det finnes.

 

 

At høyreist kroppsbygning er et evolusjonært fortrinn for planteetere, står jeg fast ved. Historisk sett finner vi mange flere høyreiste planteetere enn kjøttetere. Sammenlikn f.eks. planteetende dinosaurer med kjøttetende; for eksempelets skyld den planteetende sauropoden Brachiosaurus og kjøtteteren T. Rex. Høydeforskjellen er den mest klare forskjellen mellom dem.

 

At oppreist, energibesparende gange gir flere fordeler, slik du påsto, kan jeg godt tro på. Det var jo nettopp under homo erektus-tiden (homo erektus betyr det oppreiste mennesket) at menneskene fikk tak i kjøtt i økende grad og hjernen utviklet seg større.

 

Så... imens fører jeg et nytt snedig spørsmål: Har noen aper akilles-sene?

 

Kan jo like gjerne argumentere for at den ene går på to og den andre på fire er den mest klare forskjellen...

 

AtW

Lenke til kommentar

Du MÅ bruke en strømforsyning som gir 5 volt, hvis apparatet ditt krever 5 volt.

12V er over dobbelt så mye som 5, og vil uten tvil føre til ødeleggelse.

 

Når det gjelder Ampere, holder det at strømforsyningen gir like mye som, eller mer, enn det som apparatet krever. Dette er ikke så nøye, sålenge strømforsyningen gir mer enn det som kreves.

Okey, takk for svar. :)

Kjøpte nemlig en ting fra dealextreme uten å tenke over forskjell i europa/amerika/usa

 

Her er adapteren jeg fikk med, håpet jeg kunne bruke en jeg har liggende med tydeligvis ikke.

 

sku_22845_4.jpg

 

Evt. kjøpe noe slik at jeg får plugget den i veggen.

Lenke til kommentar

Jeg har om røngten-stråling, og er kommet til undertemaet "konsekvenser". Den største konsekvensen er som kjent kreft.

 

Så vidt jeg har forstått er dette hvorfor man kan få kreft av røngtenstråler:

 

 

 

1. Når røntgenbølgene treffer atomene i kroppen din, er det mulig at et av elektronene i atomet blir "kastet ut", og forsvinner. Atomet blir dermed (positivt) ladet, det vil si at de blir til et ion.

2. Atomet er i praksis en celle (ikke sant?). Når vanlige grunnstoffer blir i ioneform, endrer de egenskaper. Dette skjer også med celler som blir ioner, men forskjellen er at de nye egenskapene er dårlige.

3. De nye egenskapene tukler til cellen, mer spesifikt DNA-trådene. Deler av DNA-trådene kan bli ødelagte. Dette kan føre til to ting. Enten dør DNA-tråden, eller så muterer den.

4. Hvis du er riktig uheldig dør ikke DNA-tråden, men den muterer seg på en spesiell måte. Den nye egenskapen som cellen får av at DNA-tråden muteres er at cellen reproduserer seg selv veldig mye raskere.

5. Cellen reproduserer seg i mye høyere tempo enn normalt pga mutasjonen, men, alle de nye cellene som kommer fra originalcellen bærer med seg mutasjonen også.

6. Disse cellene reproduserer seg igjen ekstremt fort pga mutasjonen, og sånn fortsetter det.

7. Kreft er ikke et virus, men en annen betegnelse for nettopp det som skjer. Nemlig at cellene dine reproduserer seg alt for fort. De kan danne svulster som er potensielt livstruende. Du har nå kreft.

 

 

 

Er dette riktig?

 

Edit: Skjul-funksjonen fungerte tydeligvis ikke

Endret av Error
Lenke til kommentar

Når man skal ha adapter er det to ting som teller:

 

Spenningen adapteret leverer MÅ være lik spenningen apparatet skal ha, samt ha rett polarisering. Pluss - minus.

 

Strømmen adapteret kan levere (det som står som strøm på adapteret) MÅ være lik eller større enn det apparatet trenger.

 

Utenom det kan man plugge i hva som enn skulle passe i hullet :)

 

Derfor er det kjekt å kjøpe et multiadapter som kan levere en god del strøm på den høyeste spenningen. Da kan man bruke det til omtrent alt av utstyr.

 

Edit: Såg mannen hadde skrevet noe av det samme litt for seint :)

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har om røngten-stråling, og er kommet til undertemaet "konsekvenser". Den største konsekvensen er som kjent kreft.

 

Så vidt jeg har forstått er dette hvorfor man kan få kreft av røngtenstråler:

 

 

 

1. Når røntgenbølgene treffer atomene i kroppen din, er det mulig at et av elektronene i atomet blir "kastet ut", og forsvinner. Atomet blir dermed (positivt) ladet, det vil si at de blir til et ion.

2. Atomet er i praksis en celle (ikke sant?). Når vanlige grunnstoffer blir i ioneform, endrer de egenskaper. Dette skjer også med celler som blir ioner, men forskjellen er at de nye egenskapene er dårlige.

3. De nye egenskapene tukler til cellen, mer spesifikt DNA-trådene. Deler av DNA-trådene kan bli ødelagte. Dette kan føre til to ting. Enten dør DNA-tråden, eller så muterer den.

4. Hvis du er riktig uheldig dør ikke DNA-tråden, men den muterer seg på en spesiell måte. Den nye egenskapen som cellen får av at DNA-tråden muteres er at cellen reproduserer seg selv veldig mye raskere.

5. Cellen reproduserer seg i mye høyere tempo enn normalt pga mutasjonen, men, alle de nye cellene som kommer fra originalcellen bærer med seg mutasjonen også.

6. Disse cellene reproduserer seg igjen ekstremt fort pga mutasjonen, og sånn fortsetter det.

7. Kreft er ikke et virus, men en annen betegnelse for nettopp det som skjer. Nemlig at cellene dine reproduserer seg alt for fort. De kan danne svulster som er potensielt livstruende. Du har nå kreft.

 

 

 

Er dette riktig?

 

Edit: Skjul-funksjonen fungerte tydeligvis ikke

 

Ser riktig ut, med unntak av det du sier om at et atom = en celle. Dette er feil. En celle er bygget opp av haugevis med atomer, og du kan derfor ikke si at cellen blir et ion - det er noen av cellens byggestener som blir ioner. Når ett (men sannsynligvis flere) atomer i en celle blir skadet, og disse atomene er en del av arvestoffet (DNA-et) i cellen, kan dette endre cellens egenskaper og videre føre til uhyggelig rask celledeling som du har beskrevet i de neste punktene dine.

Lenke til kommentar

En bekjent påstår at disse fuglereir-aktige utvekstene som flere trær er fulle av, er kreftsvulster.

Jeg har nå begynt å legge merke til dem, og ser at haugevis av trær er befengt med kreft.

 

Har virkelig alle disse trærne kreft?

 

Er dette skadelig for treet, som for oss mennester (og dyr)?

 

PS. Hva bestemmer hvor et tre skal få en ny grein?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

En bekjent påstår at disse fuglereir-aktige utvekstene som flere trær er fulle av, er kreftsvulster.

Fuglereir-aktige utvekster? Er det slike (best og mange bilder i innlegget datert 01/11/10 22:49) rikuler du mener? I henhold til wikipedia er det i så fall snakk om en sykdom/virusangrep, uten dermed å kalle det kreft. For å fortsette kreft-sammenligningen litt videre så er det stort sett godartet.

Lenke til kommentar

Kan jo like gjerne argumentere for at den ene går på to og den andre på fire er den mest klare forskjellen...

 

AtW

Hvorfor skal dette kommenteres når diskusjonen omhandlet evolusjonære fordeler med å være høyreist? Jeg brukte det bare som et eksempel, ikke et argument på at "siden det er den mest synlige forskjellen, må det være slik".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...