Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor lukter det honning av bihulene/snørr når man er forkjølet?

 

Og hvorfor blir menn, angivelig, hundre ganger verre enn kvinner når de begge to har samme sykdom og symptomer? (Eldre folk som har vært gift en stund pleier å si "å herregud du må ikke bli syk; når mannfolk blir syke må verden snus på hodet" eller lignende)

 

Kvifor har me ikkje religion på same måte som for lenge sidan?

Har nyss hatt prøve om antikken, og eg la merke til at der var religionen ein meir naturleg del av kvardagen og var ikkje så mykje i fokus. (sett vekk i frå at ein måtte gjera gudane nøgde.) Dette var og for felleskapet sitt beste. Det var først når kristendommen kom at folk begynte å dela seg. Det å hatt ein felles religion som ikkje betydde så mykje, ein måtte bare oppføra seg og delta i felles aktivitetar hadde vore fantastisk.

Man kan vel si det sånn at vår religion er moderne rettslige, etiske og filosofiske prinsipper, samt vitenskap. Dette erstatter i hvert fall sannsynligvis det meste av religionens tidligere funksjoner, og av en eller annen grunn overlever tradisjoner i tillegg.

Lenke til kommentar

Jeg fulgte med på takbokser i morgentrafikken i dag. Ca hver 20. bil har takboks. Selv har jeg knapt følt behovet for takboks noen gang i mitt liv, så da er det snedige spørsmålet: Hva har folk i takboksene sine?

Ski.

Folk gidder ikke ta av og på takboksen "hele tiden"(den ene gangen de står på ski i påsken), dermed blir den stående på, gjerne til neste gang de står på ski, påsken året etter...

Lenke til kommentar
I stasjonsvogn kan man ha bagasje + ski, så da slipper man takboks.

Jeg kjørte da både ski og bagasje i den forrige bilen min, og den var jo ingen stasjonsvogn (jeg har selv tatt bildet, "plankestabelen" er lagerhyller):

 

x19c.JPG

 

Den bilen var forresten en ypperlig vinterbil, her fotografert i -12°C ved Frognerseteren i Oslo, 1. januar 1994:

 

x19-94.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel, takbokser er avtakbare. Det er ikke bagasjerommet på stasjonsvogner. Å kjøre med takboks unødvendig er jo omtrent som å kjøre unødvendig med tilhenger. Tilhengere er langt mindre brukt, særlig i morgentrafikken, pluss at man ofte kan se at det er noe under pressenningen. Av og til ser man vaskemaskiner, halve sofaer og annet. Takbokser er som regel ugjennomsiktige. Det er altså hyppighet (til tross for at den er avtakbar) og ugjennomsiktigheten som gjør at jeg lurte.

 

Jeg skjønner at folk har ulike behov, men at så mange har behov for takboks så hyppig skjønner jeg ikke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

For min del kunne eg ikke reist på lengre ferie uten skiboks. Barnevogn etc spiser opp store deler av bagasjerommet, stasjonsvogn av en litt større type. Spiller ingen rolle.

 

Skal man ha med seg en del stæsj så tar det plass.

 

Utenom ferier bruker eg boksen til ski o.l i helger. Derfor blir den ikke fjernet. Pleide før eg fikk barn å ta den av utenfor vintersesongen, men nå drar me såpass mye hjem til besteforeldre over en ukes tid at da må den av og på for ofte. Og før eg får en garasje og henge den opp i for enkelt å ta den av og på så blir den værende på bilen.

 

Tror i mange tilfeller handler det litt om image også. Har man skiboks så er man liksom en som drar på ski støtt og stadig. Mange av disse tar jo aldri boksen av og kjører med den tom store deler av året. Det ser eg ikke poenget med.

Lenke til kommentar

Det er litt mindre styr å ta av en tilhenger, og det er færre som faktisk eier den tilhengeren de av og til bruker (de fleste leier eller låner). Dermed har de et sted å sette den fra seg når de ikke bruker den. Og ikke minst så er det mye mer styr å kjøre rundt med henger (mtp parkeringsplass og rygging) enn det er å kjøre rundt med skiboks.

 

Selv om skiboksen er avtagbar, så er det litt kludrete å få den av og på hvis man bare er en person eller mangler en opphengsanordning i taket i garasjen. De fleste ender dermed med å ha boksen på i vinterhalvåret (slik at de når som helst kan dra på fjellet/skisenteret eller hvor de nå vil), og rydde den helt bort i sommerhalvåret. To skift i året, slik som med dekkene.

 

Du vil nok også se skibokser om sommeren, og da er det gjerne folk som trenger litt ekstra bagasjeplass på ferieturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åpner "et gammelt sår" fra tidligere i topic'en...

 

Når man spiser dårlig mat, og får diarè kommer jo allt ut igjen. Virker som om både magen og tarmene blir helt tømt (hvis man er blitt skikkelig dårlig, gjerne med oppkast også).

 

Allikevel mener noen at maten man har spist blir minimum et par dager i fordøyelsessystemet. Men dette må jo være feil? Hva hjelper det å "drenere" seg hvis den maten som er dårlig allikevel ikke kommer ut?

 

Hva er rett?

Lenke til kommentar

Hva har folk i takboksene sine?

 

Hva har folk i stasjonsvognene sine?

Virker som ingen av dere er familiefar i en større, aktiv familie. :)

 

Jeg skjønner at folk har ulike behov, men at så mange har behov for takboks så hyppig skjønner jeg ikke.

Som sagt er folk late og tar ikke av selv når de kommer hjem fra ferie selv om de føler de burde gjort det.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at hver 20. bil i morgenrushen er på vei til bilferie, fjelltur eller skitur. Særlig en torsdag morgen midt i november med +3 grader, stiv kuling, regn og dårligere skiføre enn Sahara.

 

Latskap-teorien høres mer sannsynlig ut. (De som har skiutstyret fra påsken fortsatt liggende og slenge der)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok et nytt spørsmål angående vakuum.

 

Hvis en 1 liters isoporkule treffer en person i 60 km/t, vil den da gjøre noe skade?

 

Kanskje dumt spørsmål, men hva med en blykule med samme volum?

 

Alt dette i vakuumet selvsagt.

Ikke noe mer/mindre enn om du traff den i 60km/t ellers.

 

I vektløs tilstand vil du kunne løfte, tja si 2.000kg uten envneverdige problemer. Men du ville ikke kunne *kaste* gjenstanden særlig langt siden massen likevel er 2.000kg med dertilhørende treghetsmoment.

I vektløs tilstand vil en da kaste uendelig langt/helt fram til det man kaster entrer et gravitasjonsfritt?

 

:blush: Terminoilogifeil fra min side.

Selvsagt kan man kaste en 2.000kg gjenstand uendelig langt, forutsatt at ingen friksjon eller annen påvirkende kraft "ødelegger" for dette.

Så, for å korrigere mitt utsagn:

Man kan ikke *kaste* en gjenstand med masse 2.000kg særlig *fort*. Man klarer å gi den en viss skyvekraft, eller tilføre en viss mengde kinetisk energi. Siden kinetisk energi ikke "taper" eller "vinner" seg med konstant (og friksjonsløs) fart, så vil gjenstanden forflytte seg i rett linje med den hastigheten du ville klart å tilføre gjenstanden.

Lenke til kommentar

De er ikke på vei der og da nei, men reiser man hver helg blir det uhensikstmessig å ta den av og på.

 

Jeg tviler på at hver 20. bil i morgenrushen er på vei til bilferie, fjelltur eller skitur. Særlig en torsdag morgen midt i november med +3 grader, stiv kuling, regn og dårligere skiføre enn Sahara.

 

Latskap-teorien høres mer sannsynlig ut. (De som har skiutstyret fra påsken fortsatt liggende og slenge der)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...