Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Angående dette med at mange vegitarianere spiser fisk og ikke kjøtt tror jeg har noe med at det er mange er blitt vegitarianere av et miljøhensyn. Siden det krever såpass mye mer energi å "dyrke" en ku enn korn er det mange som blir vegitarianere fordi å spare miljøet for unødvendig mye forurensing. Fisk, med unntak av opprettsfisk er ikke et "menneskeskapt produkt" så det forurenser ikke på samme måten. Derfor føler mange at de kan spise fisk med god samvittighet, men ikke en saftig biff e.l. Det ironiske er selvfølgelig at det er ganske lite forskning og lite regulering på hvordan fisking kan skade havbunnen, noe som kanskje er verre enn kjøttproduksjon sett i forhold til hva som er best miljømessig.

Lenke til kommentar
Kan ett egg klekke to levede fulger/kyllinger? Stekte et speilegg i dag som hadde to plommer.

Om begge kyllingene hadde overlevd lenge nok inne i det samme egget til at de kunne klekkes tviler jeg egentlig på, men egg med to plommer er visst slett ikke så uvanlig som vi vanligvis tror. Kjøpeegg blir vanligvis kontrollert ved at de transporteres forbi ei kraftig lampe slik at man kan se at innholdet ser normalt ut. De eggene som det det noe uvanlig med, f.eks to plommer, blir vanligvis kassert.

 

Faktisk skjer det av og til at det blir lagt doble egg, med dobbel eggehvite og dobbelt skall:

http://www.adressa.no/nyheter/kuriosa/article1552841.ece

http://www.forskning.no/artikler/2010/november/270450

 

eggiegg31202061c.jpg

 

De fleste kyllinger ligger dessuten med hodet mot den butte enden av egget, der er det små hull i skallet som kyllingen puster gjennom før den bryter seg ut gjennom skallet. Ligger den med hodet i den spisse enden av egget omkommer den før den kan klekkes.

http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/254223

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hvor stor andel av eggene som får to plommer er sterkt avhengig av hvor gammel hønen er. Jo eldre den er, jo større er sjangsen, da størrelsen på egget øker med alderen (etter en viss tid synker antall egg/uke med alderen, men størrelsen øker alltid).

I slutten av verpeperioden vil jeg tippe at antall egg med to plommer er ca 1/80 til 1/120.

 

Andre uvanligheter med eggene er: egg uten skall (på lokalspråket kalt vinnegg), byller av skallmateriale utenpå eggeskallet, blod i eggeplomme, avlange egg, uvanlig små egg (små som klinkekuler, selv om høna vanligvis legger store egg) osv.

 

 

Kilde: Tilsammen har jeg sortert ca en halv million egg.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg tror det er fordi at frysepunktet forblir det samme, uavhengig av lufttrykket. Når vann koker, så har fordampningstrykket nådd likt nivå som atmosfæretrykket. Så når lufttrykket synker, synker kokepunktet. Rett meg om jeg tar feil

 

Vi gjorde forresten et forsøk i fysikken hvor vi satte et lite glass med vann i en glassbeholder, og sugde ut lufta (lagde vakuum). Det vi observerte da var at vannet begynte å koke ettersom trykket falt, og etter litt, så gikk vannet brått fra å koke til å bli is. Ganske kult egentlig :)

Lenke til kommentar

Når du går ut av en butikk, bensinstasjon eller kjøpesenter, hvorfor er det alltid en vifteovn som blåser god, varm luft på deg over døra, rett før du går ut i vinterkulda?

Det er for å hindre trekk og for å hindre insekter fra å fly inn. Strømforbruket går også ned da man minker varmetapet fra dører som ofte åpnes og lukkes.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Når du går ut av en butikk, bensinstasjon eller kjøpesenter, hvorfor er det alltid en vifteovn som blåser god, varm luft på deg over døra, rett før du går ut i vinterkulda?

Det er for å hindre trekk og for å hindre insekter fra å fly inn. Strømforbruket går også ned da man minker varmetapet fra dører som ofte åpnes og lukkes.

 

 

 

De flyr vel veldig lett inn hvis luften blåser innover i butikken?

 

Trodde han mente at den blåser mot deg når du går ut, altså innover butikken. Da blir det lett for insekter å fly inn, gjør det ikke? Eller misforstår jeg?

Lenke til kommentar

De flyr vel veldig lett inn hvis luften blåser innover i butikken?

 

Trodde han mente at den blåser mot deg når du går ut, altså innover butikken. Da blir det lett for insekter å fly inn, gjør det ikke? Eller misforstår jeg?

Slik jeg forsto det snakker vi om en bred vifte som er montert over døren og blåser rett ned mot gulvet. Kalles gjerne for "luftdør" eller "luftgardin".

 

http://www.industri-informasjon.no/articles/n2121251-luftgardin-for-store-innganger-og-porter.html

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg tror det er fordi at frysepunktet forblir det samme, uavhengig av lufttrykket. Når vann koker, så har fordampningstrykket nådd likt nivå som atmosfæretrykket. Så når lufttrykket synker, synker kokepunktet. Rett meg om jeg tar feil

 

Vi gjorde forresten et forsøk i fysikken hvor vi satte et lite glass med vann i en glassbeholder, og sugde ut lufta (lagde vakuum). Det vi observerte da var at vannet begynte å koke ettersom trykket falt, og etter litt, så gikk vannet brått fra å koke til å bli is. Ganske kult egentlig :)

Det stemmer bra, men jeg har likevel noen tilleggsopplysninger. Prosessene koking og frysing kan sees på som en kjemisk likevekt mellom de to fasene. Likevekten mellom gassfase og noe annet er svært avhengig av trykket, mens likevekten mellom to faste faser nesten ikke påvirkes av trykket i det hele tatt fordi tettheten ikke endres noe særlig med varierende trykk. Vann og is er ganske inkompresible (lar seg ikke komprimere noe særlig).

 

Grunnen til at vannet fryser i eksperimentet deres er at kokepunktet synker under frysepunktet. Fordamping tar mye varme fra vannet og dermed synker temperaturen i vannet. Temperaturen synker så mye at vannet fryser.

Lenke til kommentar

Er ikke mennesker evolusjonært sett ment til å spise kjøtt? Det var jo det man drev med før i tiden, når mennene dro ut på jakt for å finne mat. Er vel også derfor vi har såpass skarpe hjørnetenner også, fordi vi er kjøttetere? Vi hadde ikke hatt bruk for dem hvis vi var ment til å spise brødskiver og salat.

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Er ikke mennesker evolusjonært sett ment til å spise kjøtt? Det var jo det man drev med før i tiden, når mennene dro ut på jakt for å finne mat. Er vel også derfor vi har såpass skarpe hjørnetenner også, fordi vi er kjøttetere? Vi hadde ikke hatt bruk for dem hvis vi var ment til å spise brødskive med servelat og salat.

 

Fordøyelsessystemet er mer tilrettelagt grøntfôr. Når mennene gikk ut og jaktet, var kvinnene hjemme og fant bær, røtter, etc.

 

Vi er altetere :)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig spiste vi ikke bare kjøtt, men poenget er jo at vi også er ment til å spise kjøtt. Som du sa - altetende.

 

Vi er ikke lagd for å leve i hus og ha god håndhygiene og antibiotika heller. Betyr ikke at det ikke er bra for oss, det er mange eksempler på ting som var evolusjonsmessig gunstig for oss i de harde gmale dager, men som bare er en ulempe i disse dager. Det betyr ikke at kjøtt ikke er bra, men "vi er lagd for å spise kjøtt", sier ganske lite om det er sunt. Ihvertfall på et langsiktig perspektiv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...