Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Det er sant. Men mener nå det blir feil å sammenligne teologi med de eksemplene der, grunnlagene er fundamentalt forskjellige.

Det var Simen1 som brukte hyllemeterargumentet mot Bibelen, antagelig finnes det bedre og mer holdbare argumenter.

 

Nå er det stor forskjell på å trekke inn mengden bevis som støtter de ulike synspunktene, og antall mennesker som støtter de ulike synspunktene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men kunne en dinosaur overlevd i dagens klima og oksygenprosent?

Det ville de trolig. Forskjellen er ikke enorm. F.eks overlever mennesker lett ved 5500 meter over havet i moderne tid. Der er det bare halvparten så mye (partialtrykk) oksygen som ved havnivå. På samme måte overlever vi også fint en dobling av oksygennivå. (Trykkluft-dykking på 10m dyp). Dinosaurene hadde nok også klart tilsvarende variasjoner i oksygenmengde.

 

Når det er sagt så tror jeg mer på SeaLions kilder i Wikipedia enn de grafene jeg fant på en tilfeldig side ved hjelp av google.

 

Det er ikke alltid slik at flertallet har rett.

Godt poeng. Vitenskapelige spørsmål løses ikke ved hjelp av meningsmålinger.

 

Men det er ikke alltid slik at den påstanden med flest hyllemeter har rett.

Det jeg mente med antall hyllemeter er egentlig ikke lengden i seg selv, men hva som står der. Den faglige tyngden er jo rimelig mye større i den vitenskapelige delen enn den teologiske delen av temaet. Jeg synes ikke dette er plassen å gå inn på detaljene. Derfor sier jeg det så generelt.

 

PS. Siden religionsspørsmål er i ferd med å utarte seg i denne tråden så vil jeg foreslå at vi flytter den til religionsdelen av forumet dersom det fortsetter. Hva sier dere til det forslaget?

 

Rettelse: 3000m er byttet ut med riktige 5500m

Lenke til kommentar
Hvorfor liker mennesker musikk, er dette overlevelsesmetoder som ble brukt for flere tusener av år siden? Isåfall hva var det godt for?

 

Det er et svært omdiskutert spørsmål, som er mye forsket og debbatert på. De to største skolene er vel 1. Nyttige egenskaper ved hørselen og hjernen vår har som bieffekt at vi liker musikk. Mao at å like musikk i seg selv ikke er evolusjonert fram, men er en bieffekt 2. At det har evolusjonert fram, kanskje hovedsaklig som en godt redskap innen sosialisering og kommunikasjon.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvor lang tid tar det (gjennomsnittlig) før ting man spiser går helt gjennom kroppen?

Er besvart tidligere i tråden. Men kommer an på hva du spiser, noe tar ca 24 timer, mens annet kan ta opp til tre dager (om jeg husker rett). Avhengig av hvor lett fordøyelses systemet klarer å bryte ned maten.

Lenke til kommentar
Det ville de trolig. Forskjellen er ikke enorm. F.eks overlever mennesker lett ved 3000 meter over havet i moderne tid. Der er det bare halvparten så mye (partialtrykk) oksygen som ved havnivå. På samme måte overlever vi også fint en dobling av oksygennivå. (Trykkluft-dykking på 10m dyp). Dinosaurene hadde nok også klart tilsvarende variasjoner i oksygenmengde.

 

Oksygenprosenten øker ikke når man dykker. Selv om oksygentrykket er høyere, så er nitrogen (og resten av miksen) også under høyere trykk.

Dermed lik prosent.

Lenke til kommentar

Kan man nyse i søvne?

Folk hoster jo gjerne i søvne og noen snakker til og med i søvne men jeg har aldri observert noen som har nyst i søvne. :hmm:

Hva er i så fall grunnen til at du ikke nyser i søvne?

Det må vel fremdeles være ting som kan irritere slimhinnene på samme måte som om dagen?

Eller hva hvis man med vilje prøver å fremprovosere et nys på en sovende person, hva vil skje da?

Hvis noen nyser i søvne, våkner de av det da? Nys er jo en veldig kraftig reaksjon, hele kroppen settes i bevegelse pluss lyden.

Lenke til kommentar
Oksygenprosenten øker ikke når man dykker. Selv om oksygentrykket er høyere, så er nitrogen (og resten av miksen) også under høyere trykk. Dermed lik prosent.

Derfor unngikk jeg ordet oksygenprosent og snakket heller om partialtrykk og oksygennivå. Når man dykker på 10 meter med vanlig luft så forholder kroppen seg til det som om det var 42% oksygen ved overflaten.

 

Det samme kan man si om høyfjellet. På ca 5500 meters høyde er det også 21% oksygen, men kroppen oppfatter det likt som om det var 10,5% ved havnivå.

 

Kroppen forholder seg til partialtrykket, ikke prosentandelen.

Lenke til kommentar
Derfor unngikk jeg ordet oksygenprosent og snakket heller om partialtrykk og oksygennivå. Når man dykker på 10 meter med vanlig luft så forholder kroppen seg til det som om det var 42% oksygen ved overflaten.

 

Det samme kan man si om høyfjellet. På ca 5500 meters høyde er det også 21% oksygen, men kroppen oppfatter det likt som om det var 10,5% ved havnivå.

 

Kroppen forholder seg til partialtrykket, ikke prosentandelen.

 

Ah :)

 

Men om oksygenprosenten på jorden hadde økt til f.eks 30%.

Hadde vi overlevd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...