Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hvorfor står det ''Drink then swallow'' på Pepsi flaskene?

Dette spørsmålet har vært i denne tråden flere ganger før. Alt tyder på at det bare er en spøk fra Pepsi, spesielt siden det kun står på de norske flaskene.

 

Men nå er det vel snart agurktid i avisene, så kanskje en journalist tar på seg oppgaven med å løse dette "mysteriet" snart. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norge hadde faktisk et atomvåpenprosjekt på slutten av -40 tallet. Vi kom så langt at vi hadde løst alle viktige vitenskapelige spørsmål

Jeg har vanskelig for å tro det. Kilde?

Olav Njølstad og Olav Wicken: Kunnskap som våpen:- Forsvarets forskningsinstitutt 1945- 75.

USA brukte ~5 år på å lage den første atombomben og det var med noen av de smarteste vitenskapsmennene, alle samlet på et sted med ubegrenset ressurser. Sovjet testet sin første bombe i 1948, og de hadde drevet forskning på kjernefysikk siden 1930.

 

Etter å ha lest litt om hvilke problemer fysikerne på Manhattanprosjektet støttet på for da de laget bomba så har jeg det intrykket at det sletts ikke var en triviell oppgave et relativt lite forskningsmiljø i Norge ville klart og løse på 3-4 år.

 

Jeg går utifra at "alle viktige vitenskapelige spørsmål" ikke betyr det jeg ville ha lagt i et slikt utsagn, men jeg tviler ikke på at de skjønte prinsippet.

Nå er det en stund siden jeg leste boka men noen av de norske forskerne hadde tildels god kjennskap til hvordan amerikanerne hadde framstillet sine bomber og kunne dermed unngå kostbare og tidkrevende blindspor. Det er alltid lettere å være nr 2.

 

Tror kostnadsanslaget for å bygge en håndfull bomber av hiroshima-typen var ca 3 mrd 1948 kr, man regnet med at det beløpet kunne reduseres til 2 mrd kr hvis man samarbeidet med svenskene ( en nordisk atomvåpenbasert forsvarsallianse var med andre ord et alternativ etter krigen ;) ). Statsbudsjettet var i samme størrelsesorden den gangen så det hadde ikke blitt et billig prosjekt, neste generasjon atomvåpen hadde blitt enda dyrere.

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Resept på sex er en smule kontroversielt for å si det mildt. Det var faktisk oppe i debatten før forbudet mot kjøp av sex. Da var det ikke den smertelindrende effekten som var i fokus men det å gi folk som "led" av mangel på sex en lovlig måte å skaffe seg det på. Det ble dratt frem eksempler om handikappede som ikke klarte å skaffe seg sex på gratis måte og som hadde fått dekket handicap-taxi til og fra horestrøkene i Oslo og til og med hjelp til å rulle inn på et av horehusene.

 

Det er altså et svært kontroversielt tema som Norge neppe er moden for ennå. Særlig ikke etter å ha sett resultatet av sexkjøp-saken.

 

PS. Endorfin-effekten går jo over rimelig kjapt. Morfin varer i mange timer så vidt meg bekjent.

 

Takk for svar.

Men jeg tenkte ikke på resept for sex med tanke på smertelindring.

Jeg tenkte mer på at om man skal begrense folks tilgang til medisiner, så bør man kanskje også begrense deres tilgang på sex, hvis sex virker akkurat som medisinene?

 

Helt villt, selvsagt. Men det er det mange lover som er.

 

Forresten, kunne man ikke lage sex i pilleform, som har like kortvarig effekt som sex har?

Altså, noe som frigjør de samme stoffene i hjernen, i like små mengder?

Ville disse i så fall være reseptpliktige?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Nå er det en stund siden jeg leste boka men noen av de norske forskerne hadde tildels god kjennskap til hvordan amerikanerne hadde framstillet sine bomber og kunne dermed unngå kostbare og tidkrevende blindspor. Det er alltid lettere å være nr 2.

 

Tror kostnadsanslaget for å bygge en håndfull bomber av hiroshima-typen var ca 3 mrd 1948 kr, man regnet med at det beløpet kunne reduseres til 2 mrd kr hvis man samarbeidet med svenskene ( en nordisk atomvåpenbasert forsvarsallianse var med andre ord et alternativ etter krigen ;) ). Statsbudsjettet var i samme størrelsesorden den gangen så det hadde ikke blitt et billig prosjekt, neste generasjon atomvåpen hadde blitt enda dyrere.

 

Fant en gammel artikkel i Aftenposten angående dette:

http://www.aftenposten.no/fakta/verdenskri...icle1029138.ece

 

Edit;

 

Vi har vist også vært delaktige i Israles atomprogram på 60-tallet:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/609438.html

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

En kjapp google-runde gir meg tall som 2-300 kr per tonn i personbiltilhenger-mengder + evt frakt. Jeg vil anta at det er betydelige kvantumsrabatter å hente på så store kvanta som du skal ha. Jeg tar utgangspunkt i 100 kr/tonn for enkelhetsskyld.

 

Sand har en tetthet på ca 1,5 til 2 tonn per kubikkmeter avhengig av mineraltype, kornstørrelsefordeling og fuktighetsgrad.

 

250 kubikkmeter veier altså rundt 375-500 tonn.

 

Det vil si at prisen blir ca 37-50 tusenlapper + frakt.

Lenke til kommentar
2. Har du noen gang sett et dyr spise Snickers og skylle det ned med cola?

 

1. Kan de gule beholderne som brukes i kindereggene brukes til bakepulverbomber?

De har jo endret design.

 

1. Er ikke sikker. Mener å ha hørt at de nye eggene var laget på bakgrunn av dette, å hindre "bomber".

 

2. Så din konklusjon er at dem som ikke spiser sukker og syreholdig mat, ikke får hull i tennene? 

Lenke til kommentar
Får ikke dyr hull i tennene?

Det får de. Særlig hester må ha besøk av "tannlege"-veterinær en gang i blant. Jeg regner med at trekking er løsningen i 99% av tilfellene. Ville dyr får nok en ganske smertefull opplevelse, akkurat som menneskene hadde før tannbehandling ble vanlig. (mange hundre år siden)

Lenke til kommentar
Jeg vet hva 3-fas er. Men er det praktisk/mulig å lage fire-fas eller ti-fase?

Det er mulig ja. Man trenger bare en generator med 4 eller 10 viklinger med riktig vinkel mellom seg for å lage det. Men jeg tror ikke det er noen særlig gode tekniske grunner for å lage noe slikt.

 

Det kan jo nevnes at en del steppmotorer bruker frikantpulset 4-fase mellom kontrolleren og motoren.

Lenke til kommentar
Vi har vist også vært delaktige i Israles atomprogram på 60-tallet:

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/609438.html

Det kan virke sånn. Jeg har også lest påstander om at også andre land(bla Kina) har fått 'hjelp' til sitt atomvåpenprogram fra oss. Etter at atomforskningen ble flyttet fra forsvaret til et sivilt institutt skal sikkerheten ha blitt dårligere. Særlig så har man ikke vært tilstrekkelig bevisst på at sivil atomforskning ofte har militære anvendelser. Utenlandske gjesteforskere hos IFE har da fått nærmest ubegrenset tilgang på papirer som burde vært godt skjermet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...