Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Men har et spørsmål på lur: Kondensator-delen i en varmepumpe må vel romme mindre enn fordamper-delen? Ellers kan vel ikke gassen komprimeres.

Tenker du på volum eller vekt av gass/væske? I så fall er ikke det noen regel på det. Komprimeringen skjer egentlig ikke noen av de to plassene. Komprimeringen skjer i kompressoren som sitter mellom fordamperen og kondenseren.

 

varmepumpe_kuldekrets.png

Tenker på volum. Vet at komprimeringen skjer i pumpa og at ekspanderingen skjer i strupeventilen. Det er jo derfor at kondensatoren må romme mindre enn fordamperen, da gassen tar mindre plass. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hver kveld når jeg legger meg kommer det et lysglimt på midten av gulvet ut fra ingenting.

 

Jeg slår av bryteren på skjøteledningen, pc'en og lys, setter meg på senga og kler av meg og skal til å legge meg... Plutselig kommer det et "flash". Bare et lite lys på gulver som forsvinner med en gang. Akkurat som om noen tenner en fyrstikk på gulvet + at lyset er blåaktig. Ser såvidt gulvet under glimtet og.

 

Lurer så fryktelig på hva dette er... Har foregått i noen uker nå. Når jeg tenker at fjoh.. Nå kommer det kanskje ikke, så plutselig kommer det.. Da skvetter jeg! Gruer meg hver kveld til akkurat dette : p

 

Noen anelser? : p

 

Kan også bare være hjernen din som spiller deg et puss:P

Det har sjer hos meg også, men det er ikke noe og tenke på:)

Lenke til kommentar
Hver kveld når jeg legger meg kommer det et lysglimt på midten av gulvet ut fra ingenting.

Jeg tenker på blink fra mobiltelefonen eller en statisk utlading i f.eks fleece-genseren. Hvis du drar av deg en fleace-genser i mørket så kan du noen ganger se tydelige store gnister fra statisk elektrisitet. Det er ufarlig.

 

Prøv å still deg en annen plass i rommet enn vanlig når du slår av lyset. F.eks på rygg på gulvet med blikket opp mot lampeskjermen. Hold blikket i ro og vent på blinket. Kanskje du ser kilden fra den nye vinkelen?

 

Hvor mye senkes hjerneaktiviteten når vi er trøtte? Finnes det statistikk over hvor mye IQ senkes og den målte hjerneaktivitet minskes i forhold til hvor mye søvn testpersonen har fått?

Siden hjerneaktiviteten øker drastisk når man tar IQ-tester så er det naturligvis ikke mulig å måle noen "tomgangs-IQ".

 

er det slik at amerikanere generelt aksepterer vold på tv, men sex på tv er roten til alt vondt?

På generell basis ja, men det finnes jo alltids unntak fra regelen. F.eks folk som synes det motsatte eller aksepterer/misliker begge deler.

Lenke til kommentar
<..>
Tenker på volum. Vet at komprimeringen skjer i pumpa og at ekspanderingen skjer i strupeventilen. Det er jo derfor at kondensatoren må romme mindre enn fordamperen, da gassen tar mindre plass. Eller tar jeg feil?

Høytrykksiden (til venstre på skissen) inneholder mer masse/vekt hvis volumet på de to sidene er likt, men ikke nødvendigvis mer volum siden gassen er mer komprimert der.

 

Det er fullt mulig å dimensjonere et anlegg slik at venstresiden har mye større volum enn høyresiden eller omvendt. Begge deler vil fungere bra.

 

PS. Jeg kaller bevisst høyresiden av skissen for kondenser, ikke kondensator, for å unngå sammenblanding med den elektriske komponenten kondensator.

Lenke til kommentar

Hører vel hjemme på helseforumet men dette tror jeg er helt vanlig. Du har jo trossalt veldig lange bein ettersom du er så lang. Jeg hører det ofte jeg også, men de sier jo ikke "du som har så lange bein i forhold til resten av kroppen", de sier bare at jeg har lange bein, og det er jo logisk, for det har jeg jo :)

Lenke til kommentar
<..>
Tenker på volum. Vet at komprimeringen skjer i pumpa og at ekspanderingen skjer i strupeventilen. Det er jo derfor at kondensatoren må romme mindre enn fordamperen, da gassen tar mindre plass. Eller tar jeg feil?

Høytrykksiden (til venstre på skissen) inneholder mer masse/vekt hvis volumet på de to sidene er likt, men ikke nødvendigvis mer volum siden gassen er mer komprimert der.

 

Det er fullt mulig å dimensjonere et anlegg slik at venstresiden har mye større volum enn høyresiden eller omvendt. Begge deler vil fungere bra.

 

PS. Jeg kaller bevisst høyresiden av skissen for kondenser, ikke kondensator, for å unngå sammenblanding med den elektriske komponenten kondensator.

Av en eller annen grunn klarte jeg ikke å forstå/komme på at det kunne være mer gass (i masse/vekt) på kondensersiden enn på fordampersiden. Jeg innbillte meg at det måtte være like mye gass (i masse/vekt) på begge sider av pumpen og strupeventilen, og da måtte jo kondensersiden har mindre volum.

Lenke til kommentar

Vel, snøblindhet kan vel kanskje telle?

Jeg fikk det under Skarverennet et år der jeg klarte å glemme solbriller (og solkrem, er det mulig...) og tenkte ikke noe særlig over det. Det var greit der og da, men utover kvelden og dagen etter var det ganske ille.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Det blir helt sikkert gitt slik opplæring i enkelte etteretnings- og terroristorganisasjoner, men jeg kjenner ikke til noen private leiemorderskoler. De ville nok slitt med å få statsstøtte, i hvertfall i den vestlige verden.

 

Vel, du har jo SAS og Navy SEAL og lignende som har utført attentater før, bl.a. på Pablo Escobar. Disse kan en jo si er trent opp til dette, men det er jo ikke akkurat leiemordere det er snakk om, og de tjener seg ikke rik på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...