Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slik jeg forstod Sicko, så er det varmen, ikke gassen som utvinnes. Uansett så er Sicko en skamløs propagandafilm.

Moore har massevis av treffende poenger, men forteller mange halvsannheter med sterk vinkling.

Varmen?

 

 

Altså, at de brenner gassen og bruker varmen som energikilde?

Lenke til kommentar

På sykehus så bruker leger/kirurger svært ofte sånne beholdere som ser ut som å være laget i aluminium til feks å legge ting de har operert ut av et menneske oppi. De har en spesiell krum på seg, noe ala en veldig feit banan form. Hvorfor har de denne formen? Hvorfor ikke være runde som en normal skål?

Lenke til kommentar
Slik jeg forstod Sicko, så er det varmen, ikke gassen som utvinnes.
Varmen?

Jeg tror han mener varmen i vannet. Kloakkvannet har sikkert en temperatur på rundt 10-15°C og den varmen kan utnyttes med f.eks vann/vann varmepumper.

 

Luft/luft varmepumper kan jo som kjent hente varme ut fra ned mot -20 °C luft og pumpe det inn i et hus. Vann har mye høyere varmekapasitet, varmeledningsevne og tetthet enn luft så det egner seg mye bedre til varmekilde for varmepumper. Men det kreves nok ganske mye vedlikehold på de.

Lenke til kommentar

Korleis fungerer ein magnet? Både elektromagnetisk og naturlege magnetar.

 

Har høyrd at det (i elektromagnetar?) er fordi alle elektronane rettar seg mot det som da blir den negative enden av (elektro?)magneten - det blir på ein måte ein ubalanse i forhold til det normale 'systemet' i elektronskallene. Også er det slik at naturlege magnetar har ein sånn 'ubalanse' i atoma sine naturleg?

 

Dersom denne (teorien?) forklaringa er sanninga, korleis går det an? Korleis kan ei ordning av elektronar i elektronskallene som er konstant gjennom stoffet, danne ulike magnetiske felt?

 

 

Please, enlighten me!

Lenke til kommentar

Ser på forrige ukes mythbuster nå. USA-tid.

De som ikke liker spoilere får la være å åpne spoileren under her.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Der lager de en hjemmelagd kanon i stål som skyter ut 5" kanonkuler. Hadde jeg hatt lov til å lage dette om jeg hadde hatt materialene og utstyret? Hadde jeg hatt lov til å avfyre den?
Lenke til kommentar
hvordan forklarer man at rødehavet delte seg?

 

Det skjedde ikke. Simple as that.

Interessant nok er det overveldende sannsynlig at hele utreisen fra Egypt og ørkenvandringen aldri fant sted. Det finnes ingen nedtegnelser fra Egypt om at jødene noen gang skal ha bodd der i stor skala, og absolutt ingen argeologiske indikasjoner på at et helt folk skal ha vandret gjennom Sinai-ørkenen i flere tiår. (Eller i det hele tatt)

 

I motsetning til det de fleste har lært på skolen er bibelen på ingen måte historisk korrekt.

 

Anbefaler deg og alle andre som er interessert i temaet å se Penn&Teller:Bullshit!-episoden om bibelen. Den kan lett finnes hos mennesker som nå representerer Sverige i Europaparlamentet.

Lenke til kommentar
Hvordan vet blinde når de er ferdige å tørke seg i baken?

 

Jeg vil anta at tørkebehovet er normalfordelt. I så fall er det bare å finne et gitt antall tørk som gir et feks 99% konfidensintervall for ren stump.

Evt. vil jeg se for meg at den gode gamle fingerluktemetoden er en slager. (Men her er det viktig å være ekstra påpasserlig, av opplagte grunner.)

Noen ganger som ved feks diaré vil ikke behovet følge en normalfordeling, men det er rimelig å anta at personen selv vil kunne merke det og ta nødvendige forhåndsregler.

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...