Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor har stumpen vært et yndet sted for leger å sette sprøyter i "alle tider" (vaksiner settes vel i armen nå for tiden, men)? Kan ikke tenke meg at det taes opp noe raskere der eller andre relevante grunner...

 

Fordi det er den største muskelen i kroppen rett og slett. hvorfor akkurat det er en fordel kan jeg sikkert svare på bare jeg får spurt i morgen tidlig.

 

Edit: kan jo hende det er en fordel siden de da kan sette sprøyta dypt, slik at medisinen ikke presses ut eller noe... (ren ressonering)

Endret av Colb
Lenke til kommentar
Hvorfor har stumpen vært et yndet sted for leger å sette sprøyter i "alle tider" (vaksiner settes vel i armen nå for tiden, men)? Kan ikke tenke meg at det taes opp noe raskere der eller andre relevante grunner...

 

Fordi det er den største muskelen i kroppen rett og slett. hvorfor akkurat det er en fordel kan jeg sikkert svare på bare jeg får spurt i morgen tidlig.

 

Edit: kan jo hende det er en fordel siden de da kan sette sprøyta dypt, slik at medisinen ikke presses ut eller noe... (ren ressonering)

 

Sprøyter settes på 3 hovedmåter iflg min erfaring:

-I blodåre (ofte armen)

-Intramuskulært, dvs direkte i en muskel (da er rumpa ypperlig, lår og andre saker funker og)

-Subcutant, som betyr "under hud", typisk insulin eller interferon, her er det viktig å ikke treffe blodåre(settes ofte i f.eks magefettet)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

om en bil bruker 1 liter(tatt helt ut av lufta) på 1000rpm, vil den da bruke 2 liter på 2000rpm og 6 liter på 6 rpm, eller er det forskjellig?

Lenke til kommentar
om en bil bruker 1 liter(tatt helt ut av lufta) på 1000rpm, vil den da bruke 2 liter på 2000rpm og 6 liter på 6 rpm, eller er det forskjellig?

 

Mener du liter i timen?

Tror dette må sees i sammenheng med den kinetiske energien til bilen. En bil i 2000rpm i oppoverbakke vil vel være forskjellig fra 2000rpm i nedoverbakke. Da g virker negativt og positivt for hvert tilfelle. Nå svarte jeg egentlig ikke på spm ditt :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...