Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I dag ble serienummeret på baksiden min skannet av strekkodeleser(i butikk). Nå fungerer ikke telefonen lenger. [...]

Selve strekkodeleseren har helt sikkert ikke ødelagt telefonen din, men endel/alle kassasystemer har en eller annen innrettning for å deaktivere RFID-tyverialarm i varene. Noen av de er bare en skikkelig kraftig magnet som hærper RFID-en, var det en sånn en der kan nok telefonen/sim-kort/alt ha tatt kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem/hva er de folka som er eksamensvakter (i VGS f.eks.)? Er de pensjonerte lærere eller bare en haug med gamle folk som de har funnet i en bingohall (eller begge deler)? Det er jo snakk om 50ish eldre som plutselig kommer opp fra intet. Hvor mye tjener de?

Synes hele gjengen ser ut som pensjonerte norsklærere, der de sitter i tweedblazer med brillene på nesen og super kaffe. :shrug:

Lenke til kommentar

Hvordan bestemmer man hvor mye energi (Joule) en kapasitor kan holde?

 

Hvor mye spenning den tåler - og hvor hvor mye ladning den kan holde er greit nok - det jeg lurer på er energien.

 

Hvilke kapasitorer holder mest energi i forhold til Vekt og størrelse?

 

Jeg trenger kapasitorer som leverer all ladningen sin i løpet av rundt 6-7 sekunder. Det blir derfor liksom ikke en kapasitor - samtidig som det ikke blir et batteri heller.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Skal du ha en kondensator med mye ladning, er elektrolytt det rimeligste.

 

Husker et eller annet firma (som jeg ikke husker navnet på) som hadde greid å lage en kondensator på størrelse med en fingernegl, som kunne holde opptil 0,5F. Lykke til :p

 

En kondensator kan nok levere all ladningen sin ganske fort. Bare å kortslutte den (ta begge beina mot noe av metall), så smeller det. Husker jeg lagde tazer av et engangskamera. Var artig å skremme helse&sosial-jentene. :green:

Noen jeg kjenner lagde tazer av et gammalt proffkamera. Det smalt hull igjennom en Red Bull-boks :blink:

Lenke til kommentar

Har noen kamerater som sier at hvis man kjører med trim på moped som 16 åring får man 4000 kr i bot og de tar trimmen mendet de også mener er at du får utsettelse på billappen om du blir tatt med trim som 17åring.

 

Er dette sant?

Endret av MadsFN
Lenke til kommentar
Hvem/hva er de folka som er eksamensvakter (i VGS f.eks.)? Er de pensjonerte lærere eller bare en haug med gamle folk som de har funnet i en bingohall (eller begge deler)? Det er jo snakk om 50ish eldre som plutselig kommer opp fra intet. Hvor mye tjener de?

 

Det er bare random pensjonister, ihvertfall på min skole. Å herregud de bråker så fælt! Hadde kjemieksamen i dag, og jeg måtte snakke til to av dem flere ganger, fordi de "hviska" (dvs pressa ut masse stemme veldig høyt) om trivielle ting, rett foran meg, så jeg mista konsentrasjonen. Også maser de hele tida på om det er noen som vil ut. Roper høyt kanskje tre-fire ganger i timen: "Er det noen som vil uut nåå?" Utrolig irriterende. Noen burde gitt dem et kurs i skikk og bruk på eksamen!

 

Redigert: Skrivefeil

Endret av duperjulie
Lenke til kommentar
Har et lite filosofi-spørsmål her:

 

Hvis alle er noe, da vil det ikke si noe å være noe da?

 

Er litt tvilsom til setningen, men det poppet liksom inn i hodet mitt sånn plutselig.

 

Hva legger du i at "det ikke vil si noe"? At det ikke har betydning?

Mhm...

 

Åja, du mener er noe som i janteloven, som i at alle er viktige og betydningsfulle? Trodde du mente å eksistere. Da blir problemstillingen en annen.

Lenke til kommentar
Har et lite filosofi-spørsmål her:

 

Hvis alle er noe, da vil det ikke si noe å være noe da?

 

Er litt tvilsom til setningen, men det poppet liksom inn i hodet mitt sånn plutselig.

 

Hva legger du i at "det ikke vil si noe"? At det ikke har betydning?

Mhm...

 

Åja, du mener er noe som i janteloven, som i at alle er viktige og betydningsfulle? Trodde du mente å eksistere. Da blir problemstillingen en annen.

Tja, er ikke helt sikker jeg. Er vel en blandings av det du nevnte. Det er jo filosofi, så et konkret svar er vel vanskelig å finne.

Lenke til kommentar
Skal du ha en kondensator med mye ladning, er elektrolytt det rimeligste.

 

Husker et eller annet firma (som jeg ikke husker navnet på) som hadde greid å lage en kondensator på størrelse med en fingernegl, som kunne holde opptil 0,5F. Lykke til :p

 

En kondensator kan nok levere all ladningen sin ganske fort. Bare å kortslutte den (ta begge beina mot noe av metall), så smeller det. Husker jeg lagde tazer av et engangskamera. Var artig å skremme helse&sosial-jentene. :green:

Noen jeg kjenner lagde tazer av et gammalt proffkamera. Det smalt hull igjennom en Red Bull-boks :blink:

 

 

 

Målet mitt er å ha en kondensatorbank på omtrent 160 kJ. Denne skal så tømmes iløpet av 2,5 sekunder ved hjelp av en lastebil-starter tenkte jeg.

 

 

Er det noen som vet hvor kraftig en lastebilmotorstarter er? Kommer de opp i størrelser på 60-70 kW?

Lenke til kommentar
I en del tv-serier så har de sånn hitechbord med multitouch. De driver som regel og flytter på dokumenter eller bilder og sånn med fingrene. Er dette noe som er mulig å kjøpe for en privatperson? Hva koster det i tilfelle?

Info om produktet: http://www.microsoft.com/surface/

Men det er kun til salgs til firmaer: http://www.microsoft.com/surface/How-to-Buy.aspx

 

Men det er alternativer, søk på multitouch table på Google.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...