Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, og så vidt jeg vet er det kun Sola som har tatt imot Antonov An-225, om ikke jeg tar feil.

Gardermoen har tidligere tatt mot lillebroren, An-124.

 

Den lengste rullebanen på Sola og Flesland er cirka like lange, mens Gardermoen er mye lengre, så det er iallefall ikke rullebanelengde som er hindringen her. Med innflygingsvinkel vet jeg ikke, men tror ikke det er noe stort problem hos Gardermoen iallefall.

Lenke til kommentar

Gardermoen tar jo imot AN-124 tytt og stadig og en sjelden gang Ilyushin IL-76, mener de er leid inn av det norske forsvaret for å frakte utstyr osv. ned til bangala-land.

Ellers så søkte jeg litt etter AN-225 på Sola, men fant bare at AN-124 hadde vært en tur innom.

 

Men vi må ikke glemme at Gardermoen har tatt imot Airbus A380.

 

 

Her er forøvrig noen bilder jeg tok av AN-124 en gang jeg var på OSL i vinter. :)

Endret av W202
Lenke til kommentar
Største problemet er at flyplassene ikke kan ta imot større. Rullebanelengde er kanskje ikke så farlig, men hvor skal flyene stå?

Infrastrukturene må også tåle den ekstra belastningen som følger med flyet. Fundamenteringen i bakken må tåle vekten av flyet. Terminalbyggene må være dimensjonert for å kunne laste av/på flyet. Oppstillingsplassen må være stor nok.

 

Er det et passasjerfly må passasjerterminalen kunne ta mot passasjerstrømmen, og bagasjehåndteringssystemet tåle bagasjemengdene som følger med.

 

Er det et godsfly må flyplassen ha infrastruktur for å laste om de store godsmengdene og få dem effektivt videre.

 

Så, det er utrolig mange ting som må tenkes på for å få ned såpass store fly. Antagelig er det enda flere viktige faktorer jeg ikke har nevnt her.

 

Disse tingene viste seg å være et problem selv med A380. Slett ikke alle store flyplasser var dimensjonert for å ta mot et slikt fly. Man har gjerne bare tatt utgangspunkt i B747 som inntil nylig var største passasjerfly noensinne istedenfor å tenke fremover mot enda større fly når man har dimensjonert systemene på slike flyplasser.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Hva er frysepunktet for et ordinært hønseegg?

Et hønseegg består av mange ulike stoffer, så det går nok ikke an å gi ett enkelt frysepunkt for hele egget. Og deler av egget er jo også fast stoff (spesielt skallet), altså er den delvis under frysepunktet allerede ved romtemperatur.

 

Men væsken i egget fryser iallefall ved 0 grader celsius.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
hva er den eldste bilmodellen det fortsatt lages originaldeler til ?

tar runde/ovale takrenner unna mer vann enn firkantige? (spør bare siden jeg aldri har sett firkantige)

 

Hvor mye vann det tar unna er avhengig av volumet. En sirkel er som kjent den formen som gir størst areal/materialbruk. En Rettvinklet takrenne vil også ha punkter som er mer utsatt for slitasje, og mer relevant, oppbygging av slagg.

Lenke til kommentar
hva er den eldste bilmodellen det fortsatt lages originaldeler til ?

tar runde/ovale takrenner unna mer vann enn firkantige? (spør bare siden jeg aldri har sett firkantige)

 

Tror jeg har hørt at et bilmerke leverer deler til alle sine biler, uavhengig av alder. Kan det være Mercedes? Eller det kan være jeg bare fabler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...