Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Dette er bare fantasering fra min side. Det jeg ser for meg er en gokart lignende sak - med en kondensatorbank på omtrent 150-200 kJ. En, eller flere, startmotorer skal svelge unna tilgjengelig ladning fortest mulig og slik gi en helvettes akselerasjon på kreasjonen. Målet er 0-100 på 2,5 sek - da skulle det ikke være nødvendig for motorene å være i bruk lenge. Med en effektivitet på 90% vil ca 20 kJ gå til oppvarming av startmotorene - tåler de dette?

Det kommer an på hvor fort de lades ut. Hvis de for eksempel lades ut over 2,5 sek (som jo er målet ditt) blir effekten 20 kJ / 2,5 sek = 8 kW, som jo er innenfor det typiske arbeidsområdet til en startmotor (som nevnt over).

 

De 20 kJ kommer til å gå til varme, gitt en effektivitet på 90% (noe som er rimelig lavt). 200kJ skal lades ut på 2,5 sek = 80 kW, det er ca ti ganger hardere enn vanlig effekt. Derfor tenker jeg bruke to motorer slik at hver drar omtrent 40 kW. Det er bare 2,5 sek - men det er veldig mye energi som skal igjennom motorene på denne korte tiden!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Femdobling av spenning vil ødelegge startmotoren. Isolasjonen på viklingene er svært tynn, og ikke beregnet på høyere spenning enn 24V. Det går antagelig bra opp mot 30-40V, men noe mer enn det er i hvertfall skadelig.

 

En kondensatorbank på 150-200kJ inneholder jo nok energi til å drive 8-10 startere i 2,5 sekunder. Problemet er at spenningen fra kondensatorene svekkes etter hvert som de tappes for energi. Dermed vil motoren utvikle mindre og mindre effekt etterhvert som energien tappes av kondensatorene.

 

En starter på 10kW, altså rundt 13 hester, er nok i det minste laget for å drive en farkost med et menneske i opp til 100km/t på 2,5s.

Det kan regnes ut hvor mange startere du trenger, men jeg gidder ikke det nå :p

 

Uansett, jeg tipper en batteribank fungerer bedre enn kondensatorer.

Problemet er at en batteribank er mye dyrere og mye tyngde enn tilsvarende med kondensatorer, eller er det nå egentlig det? Samtidig må det jo være digg å lade opp kondensatorene på 20-30 sekunder, alt etter hvor "stor kurs det er tilgjengelig" (må jo være dc og passende spenning).

 

 

Hvis kondensatorbanken deles opp i flere deler, med tilhørende brytere, bør det vel være mulig å ha flere trinn med "friske" kondensatorer. 

 

6-10 lastebilstartere, det blir litt drøyt. Hvor kan jeg finne tak i en likespenningsmotor på rundt 60-80 kw?

 

I min fantasi hadde denne kreasjonen vært utrolig gøyal, men det er etpar ting som står i veien - kan man si.

Lenke til kommentar
Noen ganger.. eller svært ofte klarer jeg ikke si tall som: 235 493.. eller 2 439 483! Etc. hva er årsaken? Må ta dem tall til tall...

 

[troll]"Årsaken er at du ikke er smart nok til å si tallet rett ut, og at du derfor må si siffer for siffer."[/roll] Jeg vet ikke helt, men jeg hadde ikke nevneverdige vanskeligheter med å si de tallene. Tohundreogtrettifemtusenfirehundreognittitre og tomillionerfirehundreogtrettinitusenfirehundreogåttitre, rett?

Lenke til kommentar

Hvordan leser dere bilskiltnummre? Jeg leser alltid XX 21 5 21, altså to bokstaver, to tall, ett tall, to tall.

 

Er dette den mest vanlige måten å gjøre dette på?

 

Det samme gjelder telefonnummer. Hva er mest vanlig, og er det noen "fasit" på hvordan man skal lese opp disse tallene?

Lenke til kommentar
Hvordan leser dere bilskiltnummre? Jeg leser alltid XX 21 5 21, altså to bokstaver, to tall, ett tall, to tall.

 

Er dette den mest vanlige måten å gjøre dette på?

 

Det samme gjelder telefonnummer. Hva er mest vanlig, og er det noen "fasit" på hvordan man skal lese opp disse tallene?

Det "vanlige" på tlf.nr er XXX XX XXX for mob.nr og XX XX XX XX for fast. Slik står det i mange stilmanualer jeg har sett, om dette er standardisert noen plass er uvisst.

Lenke til kommentar
Om Obama's livvakt ikke hopper foran kulene om noen skulle skutt mot presidenten, blir han straffet?

Han kan muligens bli straffet for å ikke gjøre jobben sin. "Tjenesteforsømmelse"

 

Ellers så kan han nok se langt etter karrieren som livvakt i framtida. Men hadde jeg vært livvakt hadde jeg heller ofret karrieren enn livet. Det er en god grunn for at de ikke ansetter sånne som meg til den stillingen. :p

 

Hvorfor har stumpen vært et yndet sted for leger å sette sprøyter i "alle tider" (vaksiner settes vel i armen nå for tiden, men)? Kan ikke tenke meg at det taes opp noe raskere der eller andre relevante grunner...

Det er nok helt andre grunner. Medisiner fordeles ikke jevnt i kroppen øyeblikkelig. For å unngå at det kommer en overdose med f.eks 50% medisin og 50% blod farende gjennom en blodåre og inn til hjertet før det sprer seg ut i resten av blodet så er det ønskelig at medisinen spres sakte. Skinka og andre store muskelgrupper som lår og overarm er godt egnet til å holde på medisinen en stund slik at det siger sakte ut i kroppen.

 

En annen grunn er at det er viktig å unngå å treffe vitale organer, bein, hovedpulsårer osv. De store muskelgruppene er sånn sett veldig trygge steder å sikte.

Lenke til kommentar
Hvordan leser dere bilskiltnummre? Jeg leser alltid XX 21 5 21, altså to bokstaver, to tall, ett tall, to tall. Er dette den mest vanlige måten å gjøre dette på? Det samme gjelder telefonnummer. Hva er mest vanlig, og er det noen "fasit" på hvordan man skal lese opp disse tallene?

Jeg liker ikke å ha to ulike måter å gjøre det på alt etter hvilke numre man har. Jeg bruker konsekvent å si xx xx xx xx. Altså parvis. Da slipper jeg å holde styr på hva som er mobilnumre og fastnumre. Jeg driter i hva nummeret begynner med så lenge jeg får tak i rett person. Jeg synes også parvise tall er enklere å huske enn å måtte huske både tall og om det er 2 eller 3 tall i hver gruppering. Derfor xx xx xx xx. Det gjelder også kontonumre, KID-numre og mye annet. Blir det et enslig tall på slutten så får det bare bli enslig.

Lenke til kommentar
Hvordan leser dere bilskiltnummre? Jeg leser alltid XX 21 5 21, altså to bokstaver, to tall, ett tall, to tall.

 

Er dette den mest vanlige måten å gjøre dette på?

 

Det samme gjelder telefonnummer. Hva er mest vanlig, og er det noen "fasit" på hvordan man skal lese opp disse tallene?

Jeg har alltid pleid å tenke at XXX XX XXX er mest "riktig", fordi det stemmer med hvordan telefonnummeret faktisk er oppdelt, og de tre første sifrene er ofte samme i hele kommunen og de to neste er ofte samme i et nabolag.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg har en oppgave i matte og lurer på hvor mange grader et passasjerfly, si Boeing 747, stiger ved avtagning og hvor mange grader det faller ved landing.

 

Noen som har peiling?:) Finner det ikke på google :no:

 

Du har en oppgave i matte der oppgaven ikke gir betingelsene som er nødvendig for å løse den? Der man må finne ut av relativt spesifike ting inn flyvning for å løse den?

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har en oppgave i matte og lurer på hvor mange grader et passasjerfly, si Boeing 747, stiger ved avtagning og hvor mange grader det faller ved landing.

 

Noen som har peiling?:) Finner det ikke på google :no:

 

Du har en oppgave i matte der oppgaven ikke gir betingelsene som er nødvendig for å løse den? Der man må finne ut av relativt spesifike ting inn flyvning for å løse den?

 

AtW

Høres ut som en prosjektoppgave for meg. Da må man ofte hente info utenfra.

Lenke til kommentar
Jeg har en oppgave i matte og lurer på hvor mange grader et passasjerfly, si Boeing 747, stiger ved avtagning og hvor mange grader det faller ved landing.

 

Noen som har peiling?:) Finner det ikke på google :no:

 

Du har en oppgave i matte der oppgaven ikke gir betingelsene som er nødvendig for å løse den? Der man må finne ut av relativt spesifike ting inn flyvning for å løse den?

 

AtW

Høres ut som en prosjektoppgave for meg. Da må man ofte hente info utenfra.

 

Riktig det. Vi skal lage en såkalt regnereise, og da trenger jeg den infoen til en oppgave jeg vil løse.

Lenke til kommentar
Riktig det. Vi skal lage en såkalt regnereise, og da trenger jeg den infoen til en oppgave jeg vil løse.

Men skal du ha vinkelen nesen til flyet peker i, eller vinkelen for retningen som flyet faktisk reiser i (altså stigningshastigheten)? Det er nemlig to forskjellige ting. Jeg mistenker at det er sistnevnte du skal ha.

Lenke til kommentar
Hvordan leser dere bilskiltnummre? Jeg leser alltid XX 21 5 21, altså to bokstaver, to tall, ett tall, to tall.

 

Er dette den mest vanlige måten å gjøre dette på?

 

Det samme gjelder telefonnummer. Hva er mest vanlig, og er det noen "fasit" på hvordan man skal lese opp disse tallene?

Jeg har alltid pleid å tenke at XXX XX XXX er mest "riktig", fordi det stemmer med hvordan telefonnummeret faktisk er oppdelt, og de tre første sifrene er ofte samme i hele kommunen og de to neste er ofte samme i et nabolag.

Det stemmer ikke i min kommune. Der har vi 776, 777 og 778 som første siffer. 775 hører til mange kommuner. Nabolagsinndelingen stemmer heller ikke fordi nabolag varierer i størrelse og må nødvendigvis avgrenses til 1000 abb. per nabolag. Noe som vil føre til kunstige telefonnummer-grenser. I tillegg roter nummerportabiliteten det skikkelig til. Flytter du fra A til B så kan du ta med deg det gamle nummeret og dermed avvike stort geografisk fra nærliggende numre.

 

I tillegg er det ikke alltid like lett å se forskjell på mobilnummer og fastnummer. Mobilnummer var før i tida "låst" til ulike operatører. F.eks 91-serien = Telenor. Nummerportabilitet har stykket det opp sånn at det er umulig å vite hvilken operatør et gitt nummer har. Det er også mye av grunnen til at jeg misliker dagens prissystem hos mange operatører der de tar ulik pris ved ringing til ulike operatører. Siden man ikke kan vite på forhånd hvilken operatør som leverer et gitt nummer så bør det være lik pris. Helst også lik pris på ringing til mobil og fasttelefon.

Lenke til kommentar
Jeg har en oppgave i matte og lurer på hvor mange grader et passasjerfly, si Boeing 747, stiger ved avtagning og hvor mange grader det faller ved landing.

Det kalles glidebanevinkelen og den varierer fra flyplass til flyplass. Lav vinkel er bra og fører til en klassifisering av flyplassen som gjør at store fly kan lande der. Glidebanevinkelen til gardermoen er f.eks 3,3 grader. For Langnes lufthavn i Tromsø er vinkelen 4 grader. De høyest klassifiserte flyplassene (klasse III innflyging) må ha en glidebanevinkel på 2,5 - 3,25 grader. Den relativt lite kjente London City airport har den bratteste vinkelen jeg kjenner til: 5,5 grader.

Lenke til kommentar
Følger opp med:

Er det slik at Flesland og/eller Sola kan ta i mot større fly enn Gardemoen? Har dette evt. noe med denne glidebanevinkelen da? At Sola/Flesland har en lavere glidebanevinkel enn Gardemoen?

Jeg tror ikke det er noen begrensinger på Gardermoen i praksis, ut fra hvilke flytyper som finnes i dag. Flesland er jeg litt usikker på.

 

Men det er også begrensninger på hva de kan ta mot av passasjerfly, ut fra hva terminalbyggene, bagasjesystemet osv er beregnet for å håndtere. Tror det er Gardermoen som er best utrustet på dette området da de tar mot 747 på en regelmessig basis.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...