Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Illebefinnende er sikkert bare en samlebetegnelse for alle mulige tilstander når disse resulterer i plutselig tap av bevissthet.

Brukes mye i aviser som skriver om bussjåfører som mister bevisstheten og slikt.

Om det skyldes diabetes og lavt blodsukker, slag, epilepsi, hjertetrøbbel eller andre ting vites ikke.

Det som er viktig for avisen å få frem, er at sjåføren plutselig ikke kunne føre bussen lengre.

Lenke til kommentar
Hvilket utgangspunkt tar bel-skalaen seg ut av?

 

Bel som i decibel.

 

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet ditt. decibal er en relativ størrelse, mao den gir bare forholdet mellom to størrelser. Feks er en verdi 10 decibel større enn en annen om den er 10 ganger så stor. Den vanligste bruken i dagligtalet er om lydtrykknivå, her er referansen 20 mikropascal i trykk, mao 0 dB er 20 mikropasal. Legg dog merke til både trykket og referancetrykket er opphøyd i andre, mao er det 20 dB for å få en tidobling av trykket i det tilfellet. (10 db for å få en tidobling av trykket opphøyd i andre), mao er 100 dB et trykk på 2 pascal. Atmosfæretrykke er på rund 100 000 Pascal. Men decibel brukes på en rekke andre områder, lydeffekt, lydintesitet, spenning, vibrasjon, signaltap osv osv. I bunn og grunn gir det kun forholdet mellom to størrelser.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har pusekatter et språk?

Jeg vet de har flere måter å si MIAUU på, pluss litt fresing og knurring.

Men er ikke dette bare en måte å uttrykke en trussel om angrep, et ønske om kos og slike ting?

Hvor avanserte ting kan en katt si til en annen? Kan to katter f.eks. avtale å møtes rundt huset? (tviler)

 

Marekatter (Timon fra Timon & Pumbaa er en marekatt) har ett skrik for hver fare, så når flokkens vakter skriker marekattskriket for SLANGE så vet flokken hvordan de skal forholde seg til en fare som kryper mot dem fra bakken.

Er katter så avanserte?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Illebefinnende er sikkert bare en samlebetegnelse for alle mulige tilstander når disse resulterer i plutselig tap av bevissthet.

Brukes mye i aviser som skriver om bussjåfører som mister bevisstheten og slikt.

Om det skyldes diabetes og lavt blodsukker, slag, epilepsi, hjertetrøbbel eller andre ting vites ikke.

Det som er viktig for avisen å få frem, er at sjåføren plutselig ikke kunne føre bussen lengre.

plutselig anfall av ubehag el. sykdom

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=e&renset=j

Lenke til kommentar

Hvordan virker denne:

knappIkkeJavaGo3_NO.gif

Tallene kan jo ikke være tilfeldig generert, for da kunne jeg jo bare skrevet tilfeldige tall inn i nettbanken.

Lager den de seks sifrene som en funksjon av tiden? I så fal må den jo inneholde klokke og kalender...

 

Eller inneholder den bare en masse forhåndsprogrammerte tall som avgis i rekkefølge?

 

Hva om jeg trykker den for langt fram?

Altså, at jeg bruker hele formiddagen til å trykke på den grå knappen og kaster bort en masse engangskoder. kAN JEG TRYKKE DEN SÅ LANGT FRAM AT NETTBANKEN IKKE VIL GJENKJENNE KODENE DEN GIR?

(OOPS, CAPS)

 

Jeg har jo opplevd at jeg har trykket på den, men ikke fått brukt engangskoden. Det var aldri noe problem å bruke den neste.

Men hvis jeg skrev den tapte koden på en lapp og sparte den til i morgen, kunne den virket da?

 

Vil du kunne låne min kodegenerator for å logge deg inn i din egen nettbank, hvis din sluttet å virke?

For eksempel hvis noen ba om en kode i forumet her på diskusjon.no eller på IRC?

 

Har Postbanken sin server en liste over alle de tallene som min generator kan gi? Hvor lang er den lista? Har den et minne for f.eks. 10.000 engangskoder, og så må jeg få en ny?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke de eksakte detaljene, men ut fra det jeg vet så deler kodebrikken og nettbanken på et sett med unike data, som gjør at de kan forutse hvilke koder hverandre genererer, selv om utenforstående ikke kan forutse det. De "matcher" kodene ved at de har en teller hver for seg, som vet hvor langt man har kommet i kodegenereringen. Nettbanken er programmert slik at den tillater noe slingringsmonn (3-5-ish, husker ikke eksakt) i hvilken kode den godtar, men kommer du altfor mye ut av synk går ting galt og du må få en ny kodebrikke.

 

[ren gjetting]

Uten at jeg vet eksakt hvordan det fungerer vil jeg gjette på at det rett og slett er snakk om en komplisert matematisk algoritme hvor rådataene/seeden er unik for din kodebrikke, i tillegg til at den har en innebygd teller som også er en del av seeden. Hvis det skulle skje at telleren makser ut og ikke kan telle lengre resetter den til null og begynner derfra, tror jeg. Hvor langt telleren kan gå aner jeg ikke.

[/ren gjetting]

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Vil du kunne låne min kodegenerator for å logge deg inn i din egen nettbank, hvis din sluttet å virke?

For eksempel hvis noen ba om en kode i forumet her på diskusjon.no eller på IRC?

Det kommer an på hvor de henter kodene fra, det finnes flere typer ute der. Kortleser som henter data fra chippen på bankkortet kan du dele med hvem som helst (jeg har brukt andres kodeleser uten problem). Mens kodelesere som har egen kodechip og altså ikke henter data fra bankkortet eller noe annet unikt (ikke bare nettbanken, det ville vært usikkert) er personlig for deg.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Når dere prater om slik kodegenerator:

 

Hvordan virker en nøkkel til en bil? Sånn trådløs.

Om det var en viss kode ville man jo kunne snappet opp den, altså må den jo forandres fra gang til gang. Virker det ganske likt som en slik til nettbank?

 

Om jeg selv skulle ha laget en slik ville jeg gjort slik at nøkkelen hadde en klokke. Når man trykket "unlock" skulle den ta tiden+en unik kode, hashe dette og så sende. Så skulle bilen gjort det samme når den merket at det ble sendt noe, for så å sjekke om de matcher.

Lenke til kommentar
Når dere prater om slik kodegenerator:

 

Hvordan virker en nøkkel til en bil? Sånn trådløs.

Om det var en viss kode ville man jo kunne snappet opp den, altså må den jo forandres fra gang til gang. Virker det ganske likt som en slik til nettbank?

http://auto.howstuffworks.com/remote-entry2.htm

 

Den er visstnok ganske lik den til nettbank ja. Den kan være opptil 256 ganger desyknronisert og likevel fungere.

 

Om jeg selv skulle ha laget en slik ville jeg gjort slik at nøkkelen hadde en klokke. Når man trykket "unlock" skulle den ta tiden+en unik kode, hashe dette og så sende. Så skulle bilen gjort det samme når den merket at det ble sendt noe, for så å sjekke om de matcher.

Men da får man problemer med synkronisering av ulike klokker, osv. Selv om de går ganske presist der og da er digitale klokker aldri helt presist, og er nesten garantert å komme laangt ut av synk innen sånn 10-20 år, som er levetiden til en bil. Så da får man problemer.

Lenke til kommentar
Hvor effektivt er det å bruke bolt for avliving av dyr?

 

Kjempeeffektivt, som i "kveldsnytt med en gang" også slipper slakteren å risikere å skyte seg selv i foten/leggen/låret (noe som er ganske lett å gjøre med f.eks pistol). Men det krever selvfølgelig at du har riktig bolt (lengde og kraft tilpasset dyret som skal slaktes) og att den er godt vedlikeholdt (ikke slitt så den ikke løser ut skikkelig eller slapp fjær) og at du vet hvor dyrets hjerne er. Klassikere som ikke er så koselig (dyret ikke dør med en gang) er bolt tilpasset gris brukt på villsvin (som har tykkere skalle) eller at den plasseres feil og bommer på hjernen.

Lenke til kommentar
Hvor effektivt er det å bruke bolt for avliving av dyr?

 

Kjempeeffektivt, som i "kveldsnytt med en gang" også slipper slakteren å risikere å skyte seg selv i foten/leggen/låret (noe som er ganske lett å gjøre med f.eks pistol). Men det krever selvfølgelig at du har riktig bolt (lengde og kraft tilpasset dyret som skal slaktes) og att den er godt vedlikeholdt (ikke slitt så den ikke løser ut skikkelig eller slapp fjær) og at du vet hvor dyrets hjerne er. Klassikere som ikke er så koselig (dyret ikke dør med en gang) er bolt tilpasset gris brukt på villsvin (som har tykkere skalle) eller at den plasseres feil og bommer på hjernen.

Snakket en gang med en slakter som på grunn av det sverget til pistol. Hvis dyret ikke døde på første forsøk, så slapp han å lade om for å skyte en gang til.

Lenke til kommentar
Hvor effektivt er det å bruke bolt for avliving av dyr?

 

Kjempeeffektivt, som i "kveldsnytt med en gang" også slipper slakteren å risikere å skyte seg selv i foten/leggen/låret (noe som er ganske lett å gjøre med f.eks pistol). Men det krever selvfølgelig at du har riktig bolt (lengde og kraft tilpasset dyret som skal slaktes) og att den er godt vedlikeholdt (ikke slitt så den ikke løser ut skikkelig eller slapp fjær) og at du vet hvor dyrets hjerne er. Klassikere som ikke er så koselig (dyret ikke dør med en gang) er bolt tilpasset gris brukt på villsvin (som har tykkere skalle) eller at den plasseres feil og bommer på hjernen.

Snakket en gang med en slakter som på grunn av det sverget til pistol. Hvis dyret ikke døde på første forsøk, så slapp han å lade om for å skyte en gang til.

 

Så bolter må lades om? Trodde det gikk kun på gasstrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...