Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sett de første episodene av HBO-utgaven av High Maintenance, og den fungerer utmerket hos HBO. Merker at både regien og skuespiller-budsjettet er bedre, selv om serien forsatt tar i bruk en del ukjente skuespillere. Gøy å se Dan Stevens returnere som Colin fra web-serien, elska den karakteren hans. 

 

Lenke til kommentar

Ferdig med å se gjennom Rome på nytt. Jeg har regnet denne som en av mine favorittserier helt siden jeg så den første gangen, men når jeg ser den igjen så ser jeg - selv om jeg fortsatt liker den veldig godt - at serien har sine åpenbare svakheter. Et vanlig problem er at serier haler ut plottet for å få flest mulig episoder, men i Rome er det helt motsatt. Historien forløper i et ekstremt høyt tempo, ofte så høyt at serien ikke tar seg tid til å utvikle karakterer og forhold som har en stor innvirkning på plottet, slik at handlingene deres kan mangle en troverdig motivasjon. Det er åpenbart at serien skulle hatt flere episoder, eventuelt en sesong til, for den har veldig mye å fortelle men altfor lite tid å gjøre det på. Den trengte også et større budsjett slik at man kunne vist noen av de avgjørende slagene, kanskje spesielt Pharsalus siden det er det avgjørende slaget i konflikten mellom Caesar og Pompeius som serien har brukt flere episoder på å bygge opp. At de i stedet valgte å vise slaget ved Philippi forstår jeg ikke helt.

Lenke til kommentar

Har sett hele Spartcus på nytt jeg (s 1 og 2 for 3 gang). Untatt Gods of Arena som blir litt sånn utenfor.
Lurer på å se Rome pånytt jeg også, men mener det ikke var så bra som Spartacus. Den var jo ganske bra da, trenger se den igjen jeg også.

Skulle ønske og håpet at de som laget Spartacus ville fortsette videre med historien der de slapp. Men det er vel det Rome gjør, begynner omtrent der Spartacus endet historisk?
Får aldri nok av sånn Romer stoff av en eller annen grunn, det er noe speseilt facinerende. Håper det kommer mer.

Lenke til kommentar

Har sett hele Spartcus på nytt jeg (s 1 og 2 for 3 gang). Untatt Gods of Arena som blir litt sånn utenfor.

Lurer på å se Rome pånytt jeg også, men mener det ikke var så bra som Spartacus. Den var jo ganske bra da, trenger se den igjen jeg også.

[klipp]

 

Jeg har kun sett bruddstykker av Spartacus grunnet kritikeromtaler, det virker som en historisk saus og kiosklitteraturfølelsen som Starz byr på (Starz har defintivt med tid og stunder visst at de takler å være seriøse også, White Queen).

Men hvis jeg skulle ta en tall ut av lufta er Rome minst 3 ganger så bra.

Derfor skjønner jeg ikke helt hvordan du kan synes Spartacus er bedre. Men det er selvsagt smak og behag inne i bilde. Rome skygger jo unna store slagscener, men imponerende hvor realistisk de har greid å få det til. Kjempebra casting etc. De fikk det til å virke helt naturlig at de snakker engelsk til og med.

 

Ferdig med å se gjennom Rome på nytt. Jeg har regnet denne som en av mine favorittserier helt siden jeg så den første gangen, men når jeg ser den igjen så ser jeg - selv om jeg fortsatt liker den veldig godt - at serien har sine åpenbare svakheter. Et vanlig problem er at serier haler ut plottet for å få flest mulig episoder, men i Rome er det helt motsatt. Historien forløper i et ekstremt høyt tempo, ofte så høyt at serien ikke tar seg tid til å utvikle karakterer og forhold som har en stor innvirkning på plottet, slik at handlingene deres kan mangle en troverdig motivasjon. Det er åpenbart at serien skulle hatt flere episoder, eventuelt en sesong til, for den har veldig mye å fortelle men altfor lite tid å gjøre det på. Den trengte også et større budsjett slik at man kunne vist noen av de avgjørende slagene, kanskje spesielt Pharsalus siden det er det avgjørende slaget i konflikten mellom Caesar og Pompeius som serien har brukt flere episoder på å bygge opp. At de i stedet valgte å vise slaget ved Philippi forstår jeg ikke helt.

 

Jeg tror jeg må si topp 3 serie igjennom tidene for min del. Men så ble den da også releaset tidlig i årenes løp med kvalitets-serier. Jeg har ikke turt å se den på nytt, da skjer det som regel det du er inne på.

 

Det sagt synes jeg du har en god analyse av det det evt. måtte være å plukke på med Rome. Men for å finne de tingene må kritikerbrillene helt nederst på nesa. Men du har helt rett. De rekker ikke å bygge opp (eller forklare) de storpolitiske plotene godt nok. Det er ikke fordi det er for høyt tempo, fordi det er nok av drama med sakte tempo med dialog i, men det er noe harelabb over det allikevel.

De personlige konfliktene er dog intense og flyten i serien er meget god. Men det hjelper nok å vite noen historiske fakta fra før man ser serien.

 

Det som imponerte meg kanskje aller mest var hvordan serien greier å fange tidsånden. Det var en ekstremt farlig tid på tvers av de sosiale skillelinjene. Like livsfarlig for keiserens familie som for pottemakeren, alle måtte satse sine kort riktig for ende på riktig side når nye seierherres støtt og stadig kåres. Virker nesten som en umulig oppgave velge riktig til tider.

 

Tilbake til dette med lengden på serien og utbrodering av de storpolitiske plottene. Noen har uttalt at de "gikk tom for interessante keisere" å skrive om. Man skal ikke ha tittet mye på Viasat History før man vet at det er feil, men det at de ga seg når, jeg ihvertfall ikke var halvmett en gang, gjør det at den serien står seg så godt igjennom tidene. Hvor mange serier har vel ikke falt for fristelsen av å lange en sesong eller ti for mye ;) . Lista er lang, men for å bare ta et eksempel, X-Files. Med en sesong ville den bli husket som en kjempe bra serie, men nå er det bare nærmest blitt glemt.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

 

Jeg har kun sett bruddstykker av Spartacus grunnet kritikeromtaler, det virker som en historisk saus og kiosklitteraturfølelsen som Starz byr på (Starz har defintivt med tid og stunder visst at de takler å være seriøse også, White Queen).

Men hvis jeg skulle ta en tall ut av lufta er Rome minst 3 ganger så bra.

Derfor skjønner jeg ikke helt hvordan du kan synes Spartacus er bedre. Men det er selvsagt smak og behag inne i bilde. Rome skygger jo unna store slagscener, men imponerende hvor realistisk de har greid å få det til. Kjempebra casting etc. De fikk det til å virke helt naturlig at de snakker engelsk til og med.

 

Skjønner hva som menes med det der. Det har nok mye med smak/behag å gjøre sikkert, men syns likevel det var ganske genialt det de fikk til.

Historisk er det vel i grove trekk riktig, selv om en del situasjoner ble gjort mer spektakulære enn de var. 

 

Ble mer interessert i å se Rome nå for å sammenligne.

Lenke til kommentar

Har spurt om råd i filmtråden som er litt feil plass, men fikk gode svar :)

 

 

Jeg liker Sci-Fi serier, helst i rommet!

 

Jeg har sitt Stargate og tilleggsseriene der, Battlestar Galactica og flere andre slike filmer.

På filmtråden ble jeg anbefalt Babylon 5 serien, denne er nå lastet ned og jeg skal begynne å se.

 

Men har dere andre serier å anbefale? Som er lignende, litt action, romskip, rom krig osv?

 

 

Vet om Star Trek, men jeg orker rett å slett ikke å se fra begynnelsen, da det er så ekstremt mange episoder.

For meg så holder det med 10-15 sesonger ;)

Lenke til kommentar

The Expanse! Kom i fjor, og er såkalt "hard sci fi" - den foregår i nær fremtid, og teknologien er noenlunde nøktern og realistisk. Ingen warp, og fotonkanoner, ingen smidige romjagere som manøvrerer som en blanding av ubåter og fly - her går det i thrusters og Newtons første lov. Menneskeheten har bare kolonisert halve solsystemet. Rommet er blitt litt som offshore er i dag, arbeiderklassen samler ressurser og lever under trange kår på romstasjoner, måner og asteroider, med de helseutfordringer det medfører å oppholde seg under 1G over lengre tid. De rike er igjen på jorda og skummer fløten. Settingen er altså realistisk også i litterær forstand. Du har kanskje alt gjettet at hovedpersonen tilhører de hardt arbeidende, men snart roter han seg opp i interplanetarisk toppolitikk og intriger. Spennende serie.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På filmtråden ble jeg anbefalt Babylon 5 serien, denne er nå lastet ned og jeg skal begynne å se.

 

Bare husk at Babylon 5 ble laget på 90-tallet med lavt budsjett.  Effektene kan ikke sammenlignes med det som produseres i dag.

Men sett bort i fra det, er B5 en av de beste sci-fi seriene noensinne laget (syns jeg).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På filmtråden ble jeg anbefalt Babylon 5 serien, denne er nå lastet ned og jeg skal begynne å se.

 

Bare husk at Babylon 5 ble laget på 90-tallet med lavt budsjett.  Effektene kan ikke sammenlignes med det som produseres i dag.

Men sett bort i fra det, er B5 en av de beste sci-fi seriene noensinne laget (syns jeg).

 

 

 

Jeg husker jeg ikke ble så imponert allerede den gangen, som barn. Og jeg trodde ærlig talt det skulle skremme meg litt bort når jeg for noen år siden valglgte å kjøre igjennom serien. Men ikke faen :) Er så utrolig mange herlige karakterer og historier som utspiller seg i det universet, så det var bare fryd og gammen..bortsett fra siste sesongen som jeg ikke såg ferdig da.

Lenke til kommentar

Så en stund på Babylon 5 i sin tid, men ble ganske kjedet etter hvert. Lite action og lite som skjedde. Var som en space "såpeopera" med masse  intriger og krangel som jeg husker det. Men det er jo lenge siden.

X files var den beste sci fi serien på nitti talet. Ble sånn fan at jeg hengte opp plakater av Scully og Mulder på veggen. Har en av de fremdeles faktisk :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...