Gå til innhold

Serieprat - Generell diskusjon om/rundt serier. Bruk spoilertags


Anbefalte innlegg

cmg60.jpg

 

 

Nettopp ferdig å se Making A Murderer. Brukt hele dagen på å se alle 10 episodene i første sesong. Gud bedre for en serie..

De som laget den fortjener seriøst å vinne en pris eller noe. Jeg har aldri, og jeg mener aldri vært så oppslukt og emosjonelt bergtatt av en TV-serie før. Dette er en serie som er filmet over en periode over 10 år, klippet og limt perfekt sammen for å vise hvor skittent politiet og rettssystemet i USA faktisk er.

 

Dere som ikke liker drama, dokumentarer og blir redd for å kjede dere med engang dere ser en rettsal, formelle folk i dress snakke etc. bør gi denne en reell sjans før dere skuffer vekk denne fantastiske serien.

 

 

Jeg håper virkelig at etterforskerne og spesielt privatetterforskeren for Brendan Dassey sin første forsvarer råtner i helvete. Heldigvis blir navnet dems offentlig kjent etter denne serien. Kan ikke tenke meg de kan leve normale liv etter dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter faktisk å prater med en kjenning av familien som er med å etterforsker saken for dem. I disse dager er det også blitt kjent at Kathleen Zelliner har nye bevis i saken, derfor er det også forventet en sesong 2 av Making a Murderer.

 

https://twitter.com/ZellnerLaw/status/750302985859792897

 

 

Man får ikke krimbøker som er bedre enn denne storyen. Fy faen jeg håper de har bevis på hvem som drepte henne er. At politiet og rettssystemet gjorde alt de kunne for å frame Steven og Brendan er jo ikke noe nytt, men morderen går fortsatt løs.

Endret av Adrax
Lenke til kommentar

Forresten, ta en titt på serien Death Row Stories. Ikke i nærheten av lite dyptgående som Making a Murderer, og ikke like bra, men fortsatt verdt å se. Hver episode tar for seg en kontroversiell death row-sak, og viser (igjen) hvor korrupt og dårlig rettssystemet i USA er.

Lenke til kommentar

Forresten, ta en titt på serien Death Row Stories. Ikke i nærheten av lite dyptgående som Making a Murderer, og ikke like bra, men fortsatt verdt å se. Hver episode tar for seg en kontroversiell death row-sak, og viser (igjen) hvor korrupt og dårlig rettssystemet i USA er.

 

Takk for tipset! :)

Lenke til kommentar

Utrolig at en så suspekt håndtering av en sak kunne skli gjennom fingrene på det amerikanske rettsvesenet på den måten uten at det ble fanget opp av noen høyere instans med litt mer orden i sysakene. Jeg må bare gå utfra at dette ikke er representativt for rettsvesenet i alle amerikanske stater eller på føderalt nivå, men at det er mye rart rundt omkring i landet overrasker meg ikke, spesielt ikke i små lokalsamfunn.

 

Selv om Avery faktisk er skyldig så er grunnlaget for å dømme ham for tynt og det er for mye usikkerhet mtp at det er mistanke om fingerte bevis, noe som i seg selv burde være en enda større og viktigere sak. Slik jeg ser det er mye av problemet også juryordningen; jeg vil overhodet ikke bli dømt av mine "likemenn", men av folk som har juridisk fagkompetanse.

Lenke til kommentar

Når du tenker på hvor mange saker som går gjennom det systemet hvert år, så sier det seg selv at det blir litt slett arbeid.

Og i en samling med slike saker vil det alltid være noen som er "den mest suspekte saken". 

 

Når det er sagt er det helt utrolig at den mest suspekte saken kunne vært skrevet av en av manusforfatterne til Meet the Kardashians...

Lenke til kommentar

Utrolig at en så suspekt håndtering av en sak kunne skli gjennom fingrene på det amerikanske rettsvesenet på den måten uten at det ble fanget opp av noen høyere instans med litt mer orden i sysakene. Jeg må bare gå utfra at dette ikke er representativt for rettsvesenet i alle amerikanske stater eller på føderalt nivå, men at det er mye rart rundt omkring i landet overrasker meg ikke, spesielt ikke i små lokalsamfunn.

 

Selv om Avery faktisk er skyldig så er grunnlaget for å dømme ham for tynt og det er for mye usikkerhet mtp at det er mistanke om fingerte bevis, noe som i seg selv burde være en enda større og viktigere sak. Slik jeg ser det er mye av problemet også juryordningen; jeg vil overhodet ikke bli dømt av mine "likemenn", men av folk som har juridisk fagkompetanse.

 

Hvorfor mener du han er skyldig?

Lenke til kommentar

Da må jeg bare dytte American Gods-boka en del plasser opp på leselista mi skjønner jeg.

 

Straks ferdig med å se Sopranos på nytt. Så på denne serien sporadisk da den gikk på TV2 (eller var det NRK2?) en gang i tiden, men jeg var for umoden til å sette pris på de psykologiske aspektene den gangen. Den holder overraskende høy kvalitet også i siste sesong (variasjonen i kvalitet er egentlig større fra episode til episode enn sesong til sesong); synes Vito Spatafores vei ut av skapet er en av de sterkeste subplottene i hele serien.

Lenke til kommentar

Ser The Wire på nytt igjen nå. Er nettopp ferdig med den første sesongen. Er jo over ti år siden sist, så detaljene hadde jeg for lengst glemt. Det blir vel The Sopranos igjen etter dette. Er jo faktisk 9 år siden den siste episoden ble sendt, og over 15 år siden jeg så de første sesongene. Tiden flyr, gitt  :)

Lenke til kommentar

 

Forresten, ta en titt på serien Death Row Stories. Ikke i nærheten av lite dyptgående som Making a Murderer, og ikke like bra, men fortsatt verdt å se. Hver episode tar for seg en kontroversiell death row-sak, og viser (igjen) hvor korrupt og dårlig rettssystemet i USA er.

 

 

Takk for tipset! :)

Kan også anbefale de tre Paradise Lost-dokumentarene. De er fortsatt mine favoritter innen true crime-sjangeren.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...