Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

23 minutes ago, knipsolini said:

Jepp, og han hadde neppe stilt opp til intervju om han hadde endt i økonomisk ruin. Og enig i at det er utrolig provoserende at mennesker som (sannsynligvis) mottar økonomisk støtte fra staten ...

Ser også ut som E24 har slettet flere negative kommentarer, deriblant toppkommentaren med over hundre likes som påpekte det med dårlig presseetikk. Det stinker av denne artikkelen.

All heder og ære for at han har truffet godt, jeg ville sikret gevinst i dag. Man skal bare ikke gå ut i media og presentere dette som dyktighet. Det lukter nyrik lang vei med dyr klokke, dyre klær og fikle på nordnet med Macbooken på café.

Endret av deleted
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å skrive en sånn artikkel i et magasin om økonomi, uten å si konkret om han har realisert gevinst, men si at han har tjent 1,7 er i seg selv dårlig. 

For så å ikke engang nevne om han har betalt ned lånet. Satt av penger, solgt noe.det er bare latterlig. 

Det ekle med dette er at eg får et forsterket ønske om at tesla aksjen skal falle noe grusomt, bare for at han kanskje skal lære noe. 😶

Lenke til kommentar

Virker som han har en typisk naiv nybegynner-mentalitet om at et hvert fall må besvares med å kjøpe mer (har jo blitt billigere!). Denne gangen gikk det opp, neste gang kan det fortsette å falle og falle inntil man ikke har mer penger å kjøpe for. Gjorde selv samme tabbe da jeg gjorde mine første forsøk på enkeltaksjer i slutten av tenårene. Den gang het selskapet REC, og jeg kan bare trøste meg at noen heldige kjøp i andre selskap kompenserte for tapet og jeg lærte meg en viktig lekse. Refleksjonene han gjør i intervjuet tyder på at han har en ubehagelig lekse foran han, får bare håpe han har solgt nok til å betale ned forbrukslån og gjerne mer. 

Posisjonen la på seg litt, men under coronakrisen i februar og mars i fjor knakk Tesla på børs og sendte investeringen rett ned.

Samtidig ble Bakke, som nå bor i Oslo, permittert fra salgsjobben sin.

– Jeg begynte å stresse. Det var mye penger å miste på kort tid da, men det var ikke snakk om at jeg skulle selge med tap. Så jeg tok blant annet opp 100.000 kroner i forbrukslån og puttet det rett inn i Tesla. Jeg gikk også til hvert eneste familiemedlem, men det var ingen som ville låne meg penger, forteller han.

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (6 timer siden):

Virker som han har en typisk naiv nybegynner-mentalitet om at et hvert fall må besvares med å kjøpe mer (har jo blitt billigere!). Denne gangen gikk det opp, neste gang kan det fortsette å falle og falle inntil man ikke har mer penger å kjøpe for. Gjorde selv samme tabbe da jeg gjorde mine første forsøk på enkeltaksjer i slutten av tenårene. Den gang het selskapet REC, og jeg kan bare trøste meg at noen heldige kjøp i andre selskap kompenserte for tapet og jeg lærte meg en viktig lekse. Refleksjonene han gjør i intervjuet tyder på at han har en ubehagelig lekse foran han, får bare håpe han har solgt nok til å betale ned forbrukslån og gjerne mer. 

Posisjonen la på seg litt, men under coronakrisen i februar og mars i fjor knakk Tesla på børs og sendte investeringen rett ned.

Samtidig ble Bakke, som nå bor i Oslo, permittert fra salgsjobben sin.

– Jeg begynte å stresse. Det var mye penger å miste på kort tid da, men det var ikke snakk om at jeg skulle selge med tap. Så jeg tok blant annet opp 100.000 kroner i forbrukslån og puttet det rett inn i Tesla. Jeg gikk også til hvert eneste familiemedlem, men det var ingen som ville låne meg penger, forteller han.

Skulle ikke prøvd deg på REC igjen da? I vinden den nå :D Ta hevn liksom

Lenke til kommentar
MagnusRB skrev (37 minutter siden):

Skulle ikke prøvd deg på REC igjen da? I vinden den nå :D Ta hevn liksom

Sitter  med så mye i REC at jeg er ganske nervøs, men velger bli sittende. Men solgte Kahoot aksjene i dag etter å ha hørt på hegnar som også solgte sine. Vet ikke hvor lurt det var da, selv om det ble en fin gevinst.  

Lenke til kommentar
kremt skrev (17 minutter siden):

Vurderer en post selv, mange shorts har blitt kraftig brent. Men klart, risikoen er høy. Store svingninger i denne. Som investering er det nok feil. Som trading, absolutt mulig å tjene på det.

Er faktisk snakk om 500 - 1000$. Egentlig ganske overrasket over at /wallstreetbets er i virkeligheten, verdens største hedgefond. Skal prøve meg å se hvordan det går😁

Lenke til kommentar
Delvis skrev (33 minutter siden):

Sitter  med så mye i REC at jeg er ganske nervøs, men velger bli sittende. Men solgte Kahoot aksjene i dag etter å ha hørt på hegnar som også solgte sine. Vet ikke hvor lurt det var da, selv om det ble en fin gevinst.  

Kult. Jeg har skikkelig troa basert på alt jeg har undersøkt. Masse bra fundamentalt bak REC nå. Tror den kan fint dobles en gang eller to i år. De er godt posisjonert for det som kommer neste 10 årene, og tiden etter for den saks skyld. 

The_Viper skrev (1 time siden):

Kjapt spørsmål til dere som har peiling. Hva tenker dere om GME (GameStop). Virker som om Reddit/wallstreetbets virkelig har vist krefter når det kommer til kjøpekraft og styring i markedet. Har dere kjøpt dere inn der?

GME burde man etter min mening ha hoppet på tidlig desember, før jul hvertfall. Selvfølgelig aller helst når han ene på r/wsb begynte for over 1 år siden 😛 Husk også at det er veldig mange ting som trigger GME enn Reddit. Selv om jeg tror de selvsagt er en stor driver de også. 
 

Short squeeze'n kan jo fortsatt bli mer voldsom og vi kan se 100-300 dollar, men syns det er mye mer risky å hoppe på nå enn hva det var for litt siden. Hadde jeg hatt noe ledig penger skulle jeg vurdert å satt inn der nå for moro, men føler pengene står bedre i tryggere plasser som fortsatt kan gi betydelig oppgang. Følger den fra sidelinjen for gøy. 

Lenke til kommentar
knipsolini skrev (På 17.1.2021 den 23.45):

https://e24.no/boers-og-finans/i/Al7gBx/eirik-24-har-tjent-17-millioner-kroner-paa-tesla-aksjer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Mistet jobben, tok opp 100K i forbrukslån og prøvde å låne mer fra familien, for å investere i Tesla. Her har du bare vært utrolig heldig, Eirik. Stiller nok opp i E24 fordi han er fryktelig stolt, men innser nok ikke at det bare var flaks, og det er tidsspørsmål før han ender i økonomisk ruin om han fortsetter med det han beskriver i artikkelen. 

Omtalt i podkasten Tid er Penger med legenden Peter Warren. 

https://tiderpenger.libsyn.com/tiktok-investorer

Lenke til kommentar
MagnusRB skrev (8 timer siden):

Kult. Jeg har skikkelig troa basert på alt jeg har undersøkt. Masse bra fundamentalt bak REC nå. Tror den kan fint dobles en gang eller to i år. De er godt posisjonert for det som kommer neste 10 årene, og tiden etter for den saks skyld. 

GME burde man etter min mening ha hoppet på tidlig desember, før jul hvertfall. Selvfølgelig aller helst når han ene på r/wsb begynte for over 1 år siden 😛 Husk også at det er veldig mange ting som trigger GME enn Reddit. Selv om jeg tror de selvsagt er en stor driver de også. 
 

Short squeeze'n kan jo fortsatt bli mer voldsom og vi kan se 100-300 dollar, men syns det er mye mer risky å hoppe på nå enn hva det var for litt siden. Hadde jeg hatt noe ledig penger skulle jeg vurdert å satt inn der nå for moro, men føler pengene står bedre i tryggere plasser som fortsatt kan gi betydelig oppgang. Følger den fra sidelinjen for gøy. 

Er jo andre faktorer som spiller inn i GME, men er overrasket over hvor mye kjøpekraft de faktisk har😁

Noen tips til aksjer å invitere i? 

Lenke til kommentar
Delvis skrev (3 minutter siden):

Hvem er han bøllete nordlendingen som bryter så irriterende inn hele tiden?

Produsent Sverre. Jeg liker han. Det er en fin duo.

Sitat

Dette er en podcast med Peter Warren. Peter Warren har over 30 års erfaring som forvalter, trader og investor. Han startet innenfor metaller, råvarer og har de senere år forvaltet og tradet dette i tillegg til valuta, aksjer og renter. Han startet blant annet det norske markedet for aksjeopsjoner i 1987, har 10 års erfaring som opsjons-market maker og 12 års erfaring som forvalter av hedgefond. Warren mottok tilsammen fem internasjonale priser for denne forvaltningen. Han er utdannet innen økonomi og statsvitenskap og har i Norge studert ved Forsvarets Høgskole og Universitetet i Bergen. Peter går ofte mot strømmen, og stiller spørsmål ved etablerte sannheter og er motstander av gruppetenkning. I denne podcast-serien forteller Peter om sin historie og det store prosjektet han jobber med nå.

 

Lenke til kommentar
The_Viper skrev (3 timer siden):

Er jo andre faktorer som spiller inn i GME, men er overrasket over hvor mye kjøpekraft de faktisk har😁

Noen tips til aksjer å invitere i? 

Hei. 

Du spurte jo om tips, så ikke det før nå. Jeg har sovet litt på det og undersøkt mer på GME. Jeg tror faktisk jeg er ganske Bull på den nå. Jeg kommer til å følge med på åpningen av børsen 15:30 i dag. Mulig jeg kommer til å selge min lille post i AMD og kjøpe GME for det. Ca 10000kr bare sånn for å være helt åpen. 

GME har virkelig noe for seg nå. Ryan Cohen skal ikke undervurderes, særlig når man ser på historikken hans. Blant annet fra Chewy. GME har et marked som vokser mer enn Chewy sitt, og GME øker også sine salg her kraftig. Vi snakker flere 100% i fjor. De gjør også nå store endringer og ansetter masse folk. Når man ser på prisingen av GME i forhold til salg, inntjening og fremtidsutsikter i markedet og retningen Ryan Cohen tar det. Ja da kan man faktisk diskutere om GME er kraftig underpriset på 40$. 

 

Av de hotteste tipsene jeg har, er 2 poster jeg eier selv som nevnt over. REC silicone og Archer. Vært inne her 1 måneds tid og i dag kom jo 2 hyggelige børsmeldinger jeg har ventet på. Som du kan se på utviklingen i dag. Jeg mener begge disse to aksjene er knallkjøp selv etter siste tids kraftig oppgang. 

Blir ikke overrasket om både REC og Archer går 100% eller mer i år, fra dagens pris. REC er jeg overbevist vil ligge på over 100kr aksjen innen 3 år. Archer vil ligge på mellom 10-20kr innen utgangen av året. 

For å lese deg opp mer om disse, vil jeg anbefale finansavisens forum under Ticker Archer og RECSI. Der er det så mye bra informasjon samlet at det er bedre om du leser igjennom alle postene siste måneden der. Noen få timer med å lese der og dobbeltsjekke litt selv tror jeg vil lønne seg. 

 

NB! Både Archer og REC er i sterk stigende trend, med masse triggere for tiden fremover. Også på kort sikt. Jeg ville dog ikke kastet meg på de i dag. De er volatile og pleier å dette ned etter dager med stor oppgang. Kan selvfølgelig fortsette oppover i rakettfart, men som regel pleier det motsatte å skje. Uansett er det opp og opp på gitt noe tid. Mener jeg. 

Endret av MagnusRB
Lenke til kommentar

Er det noen som har begynte å selge seg ut?

Jeg har ihvertfall begynt å sikre gevinst nå, bla. fra Kahoot som per nå har en PE på 1800 ift. forventet inntekt i 2021. Det er naturligvis mye vekstpotensial der, som med Tesla, men når en ekstrem vekst allerede er priset inn, og vel så det, begynner fallhøyden å bli stor. 

Hørte bla. på økonominyhetene til FA der det var snakk om mange selskaper som stiger over 10% uten nevneverdige store nyheter. Det har vært skrevet mye om bobletendenser i det siste. Deutsche Bank hadde en investor-undersøkelse der 90% fryktet bobletendenser der spesielt BTC og TSLA bekymret mest. Tror ikke det er så dumt å begynne å posisjonere seg mot et fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
deleted skrev (5 timer siden):

Er det noen som har begynte å selge seg ut?

Jeg har ihvertfall begynt å sikre gevinst nå, bla. fra Kahoot som per nå har en PE på 1800 ift. forventet inntekt i 2021. Det er naturligvis mye vekstpotensial der, som med Tesla, men når en ekstrem vekst allerede er priset inn, og vel så det, begynner fallhøyden å bli stor. 

Hørte bla. på økonominyhetene til FA der det var snakk om mange selskaper som stiger over 10% uten nevneverdige store nyheter. Det har vært skrevet mye om bobletendenser i det siste. Deutsche Bank hadde en investor-undersøkelse der 90% fryktet bobletendenser der spesielt BTC og TSLA bekymret mest. Tror ikke det er så dumt å begynne å posisjonere seg mot et fall.

Tesla vil falle. Bitcoin også. Men bitcoin har gått i disse syklusene gang på gang, så ikke så unormalt det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...