Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

hekomo skrev (10 timer siden):

Det er stort sett institusjonelle investorer som påvirker kursen i Tesla.

Å kjøre Tesla inn i S&P 500 var en katastrofe. Den dagen Tesla boblen sprekker vil den dra med seg resten av børsen.

Institusjonelle investorer hauser og konkurrer om å slippe urealistisk kursmål. Saueflokken følger etter. Mange Tesla nerds vil miste hus og hjem da de forguder Musk og har pantsatt hus for å kjøpe belånte Tesla aksjer. Selv skjefs hauser nummer 1 Cathie Wood har fått kalde føtter:

hekomo skrev (10 timer siden):

For en taper. TSLA er opp mer enn $200 siden han gikk høyt ut og tøffet seg. LOL.

Hvorfor er Tesla en boble egentlig? Kursen sto jo på stedet hvil i fem år, samtidig som Tesla leverte bedre og bedre. Så det er mye som ikke var regnet inn før. Den halve millionen med leveringer i 2020 viser også at Tesla ligger foran det analytikerne trodde var mulig, og som et resultat av det så må de endre på regnearkene sine.

Gikk short i Tesla på torsdag vi får se hva som skjer til uka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tech 100 viste svake tendenser denne uken. Jeg lurer på om neste uke blir likedan eller verre. Det er også en del negativitet rundt Bidens 2 trillion stimmy, aktører tror dette kan være for lite. På onsdag er innsettelsen som kan bli interessant av flere grunner Faang-indeksen toppet ut for 2-3 måneder siden og har betydelig nedgang. Valuestocks og commodities er på vei opp. Jeg ser growth stocks som nesten utbombet nå, overkjøpt til evigheten. Spent på GME, shortsqueeze from hell? "Alle" er short der, kan bli fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Pc Lynet said:

Å kjøre Tesla inn i S&P 500 var en katastrofe. Den dagen Tesla boblen sprekker vil den dra med seg resten av børsen.

Institusjonelle investorer hauser og konkurrer om å slippe urealistisk kursmål. Saueflokken følger etter. Mange Tesla nerds vil miste hus og hjem da de forguder Musk og har pantsatt hus for å kjøpe belånte Tesla aksjer. Selv skjefs hauser nummer 1 Cathie Wood har fått kalde føtter:

Gikk short i Tesla på torsdag vi får se hva som skjer til uka.

Kan du forklare hvordan et selskap skal kunne ødelegge en hel indeks?

Lenke til kommentar
18 hours ago, hekomo said:

For en merkelig kommentar. Jeg har ikke sett en eneste Tesla-investor som har investert i noe av dette. Hvorfor tror noen det er Tesla-investorer som står bak oppgangen i dette selskapet?

Koko.


For et merkelig svar. Du har ikke sett en eneste Tesla-investor gå inn i SIGL, jeg må virkelig berømme din innsikt og hvor du finner slik data. Jeg vil ihvertall anta at den gjennomsnittlige Tesla-investor har stor interesse av å følge hva Elon Musk foretar seg på Twitter. Hans tweets har tidligere påvirket kursen til TSLA, mao. blir de som kjøper aksjer i TSLA faktisk påvirket av hans ytringer.
 

18 hours ago, hekomo said:

For en taper. TSLA er opp mer enn $200 siden han gikk høyt ut og tøffet seg. LOL.

Hvorfor er Tesla en boble egentlig? Kursen sto jo på stedet hvil i fem år, samtidig som Tesla leverte bedre og bedre. Så det er mye som ikke var regnet inn før. Den halve millionen med leveringer i 2020 viser også at Tesla ligger foran det analytikerne trodde var mulig, og som et resultat av det så må de endre på regnearkene sine.

Så du kaller alle som shorter et selskap uten at det faller, for tapere? Det er "lol" det. For øvrig er mannen et geni og en milliardær, og hadde baller til å sitte på shortposisjoner på CDO's  i et par år. Det er ikke veldig utenkelig at mange av hans tidligere kunder kalte han taper også dén gangen, men de var vel ikke like store i kjeften i 08'.

Og videre skriver du at Teslas tidligere års suksess ikke var medregnet i verdsettelsen av selskapet. Det vil jeg si er helt uinteressant når dagens verdsettelse har økt til urealistiske PE-nivåer. 

Endret av deleted
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (3 timer siden):

Enig. Ble så drittlei at jeg bare har kjøpt indeksfond notert i Irland. Umulig å forholde seg til skatteregler som endres så mye, og får store konselvenser for langsiktig sparing.

Holdt på i Sveits selv, man må skatte der bare langt enklere.Typ så mye enklere at jeg ikke klarer forstå hva de driver med i dette landet.

Lenke til kommentar
Granca skrev (2 timer siden):

Er det ikke sånn at man summerer gevinst og tap/omkostninger, og så skatter 31,68% av evt overskudd? Eller fører eventuelt tap videre tid til senere?

Virker som man må eks skatte for hver eneste trade rett etter Close.

Så driver man day trading blir det jo helt galskap.

Sitter man long er det ikke noe særlig tenke over.

Lenke til kommentar

https://e24.no/boers-og-finans/i/Al7gBx/eirik-24-har-tjent-17-millioner-kroner-paa-tesla-aksjer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Mistet jobben, tok opp 100K i forbrukslån og prøvde å låne mer fra familien, for å investere i Tesla. Her har du bare vært utrolig heldig, Eirik. Stiller nok opp i E24 fordi han er fryktelig stolt, men innser nok ikke at det bare var flaks, og det er tidsspørsmål før han ender i økonomisk ruin om han fortsetter med det han beskriver i artikkelen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (55 minutter siden):

https://e24.no/boers-og-finans/i/Al7gBx/eirik-24-har-tjent-17-millioner-kroner-paa-tesla-aksjer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Mistet jobben, tok opp 100K i forbrukslån og prøvde å låne mer fra familien, for å investere i Tesla. Her har du bare vært utrolig heldig, Eirik. Stiller nok opp i E24 fordi han er fryktelig stolt, men innser nok ikke at det bare var flaks, og det er tidsspørsmål før han ender i økonomisk ruin om han fortsetter med det han beskriver i artikkelen. 

Han er kun en av mange 100 000 rundt om i verden. Tesla er blåst opp på lånte penger. Det er faktisk en av de aksjene som er handlet mest på margin altså lånte penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (11 timer siden):

Virker som man må eks skatte for hver eneste trade rett etter Close.

Så driver man day trading blir det jo helt galskap.

Sitter man long er det ikke noe særlig tenke over.

Skatten påløper når gevinsten er realisert, altså når du har solgt aksjen. Men skatten forfaller først neste år, og realiserte tap i samme skatteår kan motregnes. Så du får bare én regning, og de fleste meglerhus hjelper deg å holde styr på realisert gevinst og tap løpende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
11 hours ago, knipsolini said:

"Da Eirik Bakke ble coronapermittert i mars, skrapte han sammen alt han kunne av penger for å kjøpe Tesla-aksjer" 

Nå kjenner jeg ikke jeg hans fulle situasjon, så med forbehold, hvis tilfellet er at han ble oppsagt fra 100% stilling og dermed fått full støtte av NAV under hele permisjonen, irriterer det meg grenseløst at han heller har prioritert å kjøpe aksjer enn å overleve til han får ny fast jobb. Sikkerhetsnettet i Norge er ikke designet for at folk skal gå all-inn i eurolotto.

Men uansett er dette klassisk "tabloid"-økonominytt, som vi ofte også ser hos E24. Det skrives svært ofte om nettopp de som treffer godt på risikable aksjer, fordi det er mye mer interessant å lese om enn Lars som måtte selge bilen, katta og bikkja fordi det gikk konk. Men jeg synes denne er spesielt dårlig presseetisk siden det skrives at mannen har tatt opp forbrukslån, tigget penger hos familie, og mener at youtube har svaret på alt. Det er ikke så rart det har vært en tsunami med hobby-investorer siden mars. 

Endret av deleted
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jepp, og han hadde neppe stilt opp til intervju om han hadde endt i økonomisk ruin. Og enig i at det er utrolig provoserende at mennesker som (sannsynligvis) mottar økonomisk støtte fra staten (etter han ble permittert), tar opp lån for å forsøke å bli rik på risikable investeringer. Heldigvis fikk han ikke lån fra familien. For hans egen del får han forhåpentligvis en del reaksjoner og vil i hvert fall selge nok til å betale ned lån og sikre seg for livets opphold. Sto vel også at han sto uten jobb igjen etter å ha vært i jobb en kort periode, hvor lønnen ble brukt til å kjøpe flere aksjer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (11 minutter siden):

Jepp, og han hadde neppe stilt opp til intervju om han hadde endt i økonomisk ruin. Og enig i at det er utrolig provoserende at mennesker som (sannsynligvis) mottar økonomisk støtte fra staten (etter han ble permittert), tar opp lån for å forsøke å bli rik på risikable investeringer. Heldigvis fikk han ikke lån fra familien. For hans egen del får han forhåpentligvis en del reaksjoner og vil i hvert fall selge nok til å betale ned lån og sikre seg for livets opphold. Sto vel også at han sto uten jobb igjen etter å ha vært i jobb en kort periode, hvor lønnen ble brukt til å kjøpe flere aksjer. 

Det blir nok intervju når han har tapt alt sammen igjen om han tør stille. Er egentlig bare å sjekke skattelistene i 2022.

Sitat

Ståltro på Musk

Lillehammer-mannen, som igjen er på jobbjakt, forteller at han har et langsiktig syn på investeringen.

Han ser for seg å sitte på størsteparten av aksjene til mellom 2025 og 2030 – og kun ta gevinst i børsproduktene.

Årsaken er at han har ståltro på både Tesla og Elon Musks visjoner.

– Forhåpentligvis har jeg stor nok portefølje til å selge litt til leilighet og bil om tre år. Resten beholder jeg så lenge jeg kan, for jeg har troen på at Tesla kommer til å være det mest verdifulle selskapet i verden innen 2030.

Børsvinneren ramser opp flere årsaker til sitt engasjement, blant annet at Tesla kan ses på som et teknologiselskap, utviklingen av selvkjørende biler og evnen til å kutte kostnader.

– I tillegg kommer linken mellom Musk og alle hans selskaper, som gir meg lyst til å leve lenger på jorden fordi det er så spennende hva de kan få til i fremtiden, og på så kort tid. Det gjelder både Tesla, SpaceX, Boring Company, Starlink, og Neuralink. Alle er helt fantastiske selskaper som kommer til å påvirke hvordan vi lever de neste 100 årene i stor grad, sier Bakke.

https://e24.no/boers-og-finans/i/Al7gBx/eirik-24-har-tjent-17-millioner-kroner-paa-tesla-aksjer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Skatten påløper når gevinsten er realisert, altså når du har solgt aksjen. Men skatten forfaller først neste år, og realiserte tap i samme skatteår kan motregnes. Så du får bare én regning, og de fleste meglerhus hjelper deg å holde styr på realisert gevinst og tap løpende. 

 

Herr Brun skrev (1 time siden):

Inntrykket mitt var at han snakket om de generelle reglene. 

Takk @Herr Brun👍

Var det jeg lurte på ang standar trade kontoer.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...