Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (1 minutt siden):

Humblebrag heh

Tja. Så en/ei ''Barbro'' på FA-forumet som sikret nesten alt nå. Funderte på å gjøre det samme. Du kan kalle det skryt om du vil, men jeg har 4,5 millioner i markedet, og da blir det mye penger selv med fond når de går bra.

Vurderer Aker og Orkla som trygge havner. Har ikke noe der enda.

Lenke til kommentar
Granca skrev (4 timer siden):

Tja. Så en/ei ''Barbro'' på FA-forumet som sikret nesten alt nå. Funderte på å gjøre det samme. Du kan kalle det skryt om du vil, men jeg har 4,5 millioner i markedet, og da blir det mye penger selv med fond når de går bra.

Vurderer Aker og Orkla som trygge havner. Har ikke noe der enda.

Orkla er nok den tryggeste havnen om det står mellom de to.

Jeg tror vi kommer til å se et bear marked etter februar, tror det kommer sakte ikke eksplosivt som i mars 2020.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Granca said:

Tja. Så en/ei ''Barbro'' på FA-forumet som sikret nesten alt nå. Funderte på å gjøre det samme. Du kan kalle det skryt om du vil, men jeg har 4,5 millioner i markedet, og da blir det mye penger selv med fond når de går bra.

Vurderer Aker og Orkla som trygge havner. Har ikke noe der enda.

Double humblebrag. Det er ikke veldig relevant, eller interessant for den saks skyld, hvor mye penger og gevinst du har for å gi råd til hva du burde investere i. 

Men du svarer jo deg selv da, at det fortsatt er oppside i grønt. Med ny redningspakke og en sittende Biden i 4 år tar det nok en liten stund før grafen snur den andre veien. Men er bare hva jeg tror, kan fort snu andre veien.

Evt. kunne du vurdert OBOS Boligspar Ung, forutsatt at du er under 34 år og har et boliglån du er interessert i å nedbetale. Der kan du sette inn 300k samme dag til 2,7%. Mener også det finnes finansielle produkter bundet opp i boligmarkedet? At man kan investere i boligmarkedet uten å selv kjøpe bolig, det høres ihvertfall veldig sikkert ut.

For øvrig: https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/01/10/7606123/musk-signal-sendte-aksje-til-himmels

Beskriver vel ganske godt det generelle evnenivået til den gjennomsnittlige Tesla-investor? 😂

Endret av deleted
Lenke til kommentar
deleted skrev (1 time siden):

 

For øvrig: https://finansavisen.no/nyheter/teknologi/2021/01/10/7606123/musk-signal-sendte-aksje-til-himmels

Beskriver vel ganske godt det generelle evnenivået til den gjennomsnittlige Tesla-investor? 😂

På grunn av den nye utilsiktede interessen fra investorer har aksjen hoppet opp fra 55 millioner til 660 millioner dollar. Den lite omsatte aksjen kom på markedet i 2014, og har vært omsatt for under 1 dollar siden 2015 – frem til torsdag. 

 

 

Må være noe av det sykeste noen gang😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
deleted skrev (3 timer siden):

Evt. kunne du vurdert OBOS Boligspar Ung, forutsatt at du er under 34 år og har et boliglån du er interessert i å nedbetale. Der kan du sette inn 300k samme dag til 2,7%. Mener også det finnes finansielle produkter bundet opp i boligmarkedet? At man kan investere i boligmarkedet uten å selv kjøpe bolig, det høres ihvertfall veldig sikkert ut.

Passert 50, og har pensjonert meg(sommeren '16). Lever kun på oppsparte midler.
Grunnen til at jeg havnet på børsen, var bare at ''høyrenta'' i Santander gikk ned fra 2,05%(?) til 1%, og jeg så meg om etter noe annet. Som mange andre. Derfor ble det indeksfond til å begynne med. Så satte jeg resten i aksjer for tre uker siden. Er/var økonom, så disse områdene interesserer meg jo. Men mulig Oslo Børs kan gå til 1100 i år(mye takket være det grønne skiftet), og det er mer enn bra nok for meg. Spredning av risiki blir nok et nøkkelord for min del.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Granca said:

Passert 50, og har pensjonert meg(sommeren '16). Lever kun på oppsparte midler.
Grunnen til at jeg havnet på børsen, var bare at ''høyrenta'' i Santander gikk ned fra 2,05%(?) til 1%, og jeg så meg om etter noe annet. Som mange andre. Derfor ble det indeksfond til å begynne med. Så satte jeg resten i aksjer for tre uker siden. Er/var økonom, så disse områdene interesserer meg jo. Men mulig Oslo Børs kan gå til 1100 i år(mye takket være det grønne skiftet), og det er mer enn bra nok for meg. Spredning av risiki blir nok et nøkkelord for min del.

Planlegger du å leve av 4,5 mill resten av livet?

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (2 minutter siden):

Planlegger du å leve av 4,5 mill resten av livet?

Har ingen problemer med det. Har leilighet og null gjeld. Blir jo pensjon etter hvert også. Er uansett billig i drift. Bodde på Granca i hele fjorvinter. Corona ødela for denne, men kommer ikke til å tilbringe vinteren i Norge igjen. Det er for trist årstid for meg.

Men nå var det nogenlunde trygge havner for kapital som var temaet. Ligger an til mye i fond.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Granca said:

Passert 50, og har pensjonert meg(sommeren '16). Lever kun på oppsparte midler.
Grunnen til at jeg havnet på børsen, var bare at ''høyrenta'' i Santander gikk ned fra 2,05%(?) til 1%, og jeg så meg om etter noe annet. Som mange andre. Derfor ble det indeksfond til å begynne med. Så satte jeg resten i aksjer for tre uker siden. Er/var økonom, så disse områdene interesserer meg jo. Men mulig Oslo Børs kan gå til 1100 i år(mye takket være det grønne skiftet), og det er mer enn bra nok for meg. Spredning av risiki blir nok et nøkkelord for min del.

Ja, de lave rentene har nok skapt en enorm flukt over til aksjer. Samme med BTC, mange som prøver å hedge seg mot fallende dollar, mon tro hvor bra det går, bare tiden vil vise. Jeg vil tro USD vil styrke seg ganske mye etter at samfunnet åpner opp igjen. 

Jeg hadde ihvertfall sittet parat for et kommende fall ila. dette året. Jeg tenker mye av oppgangen skyldes pengeflukt fra helt vanlige ting. De fleste, meg selv inkludert, har spart enormt med penger dette året som egentlig skulle gått til reiser, studier, fritidsaktiviteter, byturer, restauranter, generelt masse ting. Når ting åpner vil det bli tilsvarende flukt fra aksjer til produkter og tjenester igjen som vil medfører kraftig nedgang i etterspørsel etter aksjer. Det vil bare føre til en ting.

https://www.nrk.no/norge/2_8-millioner-nordmenn-har-tjent-pa-koronakrisen-1.15140676

https://www.nrk.no/rogaland/nordmenn-kan-ha-spart-22-milliardar-under-korona-1.15001178

Gammel artikkel fra mai. Ifølge denne så sparte SB1-kunder 17k bare i april. 

Endret av deleted
Lenke til kommentar
deleted skrev (3 minutter siden):

har spart enormt med penger dette året som egentlig skulle gått til reiser, studier, fritidsaktiviteter, byturer, restauranter, generelt masse ting.

Helt korrekt. Har ingen tro på dollaren med den pengetrykkingen de bedriver der borte, og tror krona vil styrke seg enda 7-8% mot de fleste andre valutaene også. Oljeprisen avgjør mye av det.
Litt stigende rente vil nok også flytte mye kapital bort fra aksjemarkedet etter hvert. Kanskje også min.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, deleted said:

Jeg vil tro USD vil styrke seg ganske mye etter at samfunnet åpner opp igjen. 

Hva baserer du dette utsagnet på? Det er vel ingen valutaer som har svekket seg så mye den siste tiden, og med kommende (antagelig) heftig stimulus fra fed vil denne svekkelsen bare fortsette. De prøver å skape inflasjon og gjøre penger verdiløse for at penger skal flyte raskt igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, kremt said:

Hva baserer du dette utsagnet på? Det er vel ingen valutaer som har svekket seg så mye den siste tiden, og med kommende (antagelig) heftig stimulus fra fed vil denne svekkelsen bare fortsette. De prøver å skape inflasjon og gjøre penger verdiløse for at penger skal flyte raskt igjen.

Av flere grunner, bla. at USA er et av de landene som er hardeste rammet og vil muligens få et tilsvarende kraftig comeback når det åpner igjen. USA er heller ikke det eneste landet i verden som har trykket penger under pandemien, så relativt sett er ikke USD nevneverdig utvannet sammenlignet med andre valutaer. Dessuten har det jo vært stor flukt fra obligasjoner til aksjer og BTC, dette vil vel også endre seg når BNP øker og evt. en renteøkning etter en gjenåpning?

Endret av deleted
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...