Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

29 minutes ago, aomt said:

USD har jo styrka seg relativt bra under covid (tryg valuta). Så når COVID går over, vil USD svekke seg litt?

Mot hva da? Av det jeg kan se har USD svekket seg betydelig mot nesten samtlige av de store valutaene?

USD to CNY

image.png.0be18e4289c2331f884459f446b6db70.png

USD to EUR

image.png.bc1b08a60c58073eba2a6212e8b1775f.png

USD to JPY

image.png.d5225599dc3932b3bb11259f63b82bb1.png

USD to GBP

image.png.bb57429c048265dfad2997d120167748.png

image.png

Endret av deleted
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mindre og mindre av verdenshandelen skjer med USD selv om det fortsatt er svært dominant. I løpet av noen tiår kan dagene være talte for petrodollaren. Ellers enig med noen poenger, ecb og boj har også qe-et kraftig. Fed kjøper nå 120 bilion $ i bonds per måned. Når dette reduseres eller opphører vil 10-åringen gå kraftig oppover og man får en flukt fra stocks til bonds.

Lenke til kommentar

7.70 høres vel greit ut, et moderat anslag vil jeg tro. Men ingen vet jo helt sikkert. Det er ca en 10 % svekkelse fra dagens 8.40. Men dette kommer jo an på ganske mye. Olje og gasspris, stockmarket, renter, fraktrater, handelsbalanse osv. For å veksle til USD må man alltid gå via EUR når man veksler fra NOK. Derfor er EUR svært viktig også for nordmenn.

Lenke til kommentar
Havm skrev (På 8.1.2021 den 1.37):

Boble? Er andre markeder enn det amerikanske som har steget mest de siste månedene. Og nå er usd svakere enn på flere år. Så for utlendinger er det ikke all-time high i s&p.

Hva slags interesse skulle jeg ha av å valutajustere S&P når jeg snakker om en boble? Siste månedene? Jeg snakker heller om de siste årene.

Sitat

Liker ikke ordet boble. Hva er egentlig det motsatte av det og hvorfor snakkes det ikke om det begrepet? Det er minst like farlig å stå utenfor markedet og å gå glipp av fortjeneste som det er å stå i markedet og se at det reduseres i pris.

Hvorfor liker du ikke ordet? Historien er full av eksempler på bobler. Også i amerikanske indekser/aksjer.

Det motsatte av en boblet tenker jeg er et marked som er rasjonelt priset og har en sammenheng med realøkonomien. I gamle dager hadde vi økonomiske oppturer og nedturer. Nå skal aksjemarkedet kun gå opp. 

Aksjemarkedet i USA (S&P 500) er per dags dato opp nesten 20 % i forhold til samme tid i fjor. Hva forsvarer den prisingen gitt forholdene i realøkonomien? Er de økonomiske utsiktene 20% bedre nå? Inntjeningen 20 % bedre?  

Jeg kjenner meg ganske trygg på at den eneste grunnen til at markedet er hvor det er nå er på grunn av FED og evig likviditet og pengetrykking. I tillegg ser vi en stor strøm av penger fra aktive forvaltere til passive forvaltere (indeksfond) som kjøper jevnt og trutt uten noen tanke om verdien av det de kjøper utover at aksjer er noe som skal opp. Dette er også noe som sannsynligvis kan bidra til en boble (FED hadde faktisk nylig en publikasjon om dette og innrømte svakt at det kunne være tilfellet).

Sitat

S&p og selskapene der er priset etter hva folk er villig til å betale for det. Den riktige prisen til ethvert tidspunkt er det markedet er villig til å betale for det der og da. Folk skrek boble for 10år siden og egentlig non-stop etterpå og. Og siden har det bare gått opp og opp og opp.

Blir litt for filosofisk og enkelt etter min mening. Men nå skrev jeg jo tydelig at bobler kan vare svært lenge og så lenge betingelsene som skapte eller skaper boblen er tilstede, så kan de fortsette lenge. 

Lenke til kommentar

Prediksjon for uke 3 S&P 500:

Min ukentlige prediksjonsmodell mer eller mindre garanterer ny toppnotering neste uke og en positiv sluttkurs ved slutten av neste uke. Som regel kommer ukens toppnotering sent i uken på en slik uke. Sannsynligvis torsdag eller fredag.

En 1 - 1,5 % endring tar oss til 3855/3875, så jeg forventer en toppnotering nærmere 3890, men i hvert fall 3855.

For morgendagen, mandag, vil en svak åpning ned være et bra kjøp intradag gitt kjøpssignal ved åpning. Om markedet åpner veldig sterkt opp, og gjør en ny toppnotering alt ved åpning, la oss si 3830,  er det sannsynligvis en god short tilbake til forrige ukes 'range' for mandag, men fortsatt 'bullish' for resten av uken.

En sterk åpning ned i morgen og/eller treghet/motstand ved 3819 kan være en advarsel om motsatt scenario, men det er mindre sannsynlig gitt det jeg ser på. :) 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Du har ikke en elbil-tråd du kan klage på Tesla i a?

Den største boblen i aksjemarkedet fortjener omtale.

Sitat

‘Big Short’ investor says his big Tesla short is getting ‘bigger and bigger

Tesla TSLA, +7.84% short sellers, caught on the wrong end of a $38 billion hit in 2020, suffered “the largest yearly mark-to-market loss” Ihor Dusaniwsky of S3 Partners has ever seen.

One of those under water on that trade: Michael Burry.

The investor, made famous in the book and film, “The Big Short,” for his prescient bet against the U.S. housing market, announced in early December that he was shorting Tesla at “ridiculous” levels.

It’s been ugly for Burry and the rest of the shorts since then, with the Tesla shares up more than 44% in the past month. Over the past year, the stock has exploded for a gain of 820%, making CEO Elon Musk the richest man in the world. On Friday, Tesla stretched its record winning streak to 11 sessions in a row, closing at another record.

Burry, however, doesn’t seem to be budging.

“Well, my last Big Short got bigger and bigger and BIGGER too,” Burry said Thursday in a now-deleted tweet. “Enjoy it while it lasts.”

And enjoy it they did, with the stock rallying 8% on that day alone.

https://www.marketwatch.com/story/big-short-investor-says-his-big-tesla-short-is-getting-bigger-and-bigger-11610313191?mod=mw_quote_news

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aomt skrev (På 10.1.2021 den 17.12):

USD har jo styrka seg relativt bra under covid (tryg valuta). Så når COVID går over, vil USD svekke seg litt?

Tull, usd  er faktisk svak for tiden. Er kun den norske og svenske som er ultrasvake pga 15 år med økonomisk vannskjøtsel fra politikernes side. ulønnsom masseinnvandring, formueskatt, offentlige byråkrati, folk med  nedsettelse kommer ikke inn på arbeidsmarkedet pga "arbeidsinnvandring" fra eu, legger ned næringer som har hatt stor lønnsomhet og blir erstattet med subsidierte ulønnsomme.. osv... listen er lang.

Kort fortalt, kaka blir mindre og mindre og det blir stadig flere å dele den på.

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Du har ikke en chart på nasdaq 100 også?

Har stengt butikken for dagen. :) 

Var du oppriktig nysgjerrig eller var det et pek med tanke på at NASDAQ er ned i dag?

S&P endte ned 0,65 % for dagen, men ikke mer enn 0,71 % fra all time high. Det oppfatter jeg ikke som noe annet enn litt konsolidering etter en sterk første uke for året. 

NASDAQ var litt mer ned for dagen, men ikke noe dramatisk enda, tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...