Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

lals skrev (16 timer siden):

Hva er ettermarked? ordre som ligger inne?

Sitat

What Is After-Hours Trading?

After-hours trading is the period of time after the market closes when an investor can buy and sell securities outside regular trading hours. Both the New York Stock Exchange (NYSE) and the Nasdaq normally operate between 9:30 a.m. and 4:00 p.m. Eastern Time. Trades during the after-hours session can be completed anytime between 4:00 p.m. and 8:00 p.m. Eastern Standard Time.12

https://www.investopedia.com/ask/answers/after-hours-trading-am-i-able-to-trade-at-this-time/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla kjøper $1.5 milliarder bitcoin og vil ta i mot betaling i bitcoin.

Sitat

In January 2021, we updated our investment policy to provide us with more flexibility to further diversify and maximize returns on our cash that is not required to maintain adequate operating liquidity. As part of the policy, which was duly approved by the Audit Committee of our Board of Directors, we may invest a portion of such cash in certain alternative reserve assets including digital assets, gold bullion, gold exchange-traded funds and other assets as specified in the future. Thereafter, we invested an aggregate $1.50 billion in bitcoin under this policy and may acquire and hold digital assets from time to time or long-term. Moreover, we expect to begin accepting bitcoin as a form of payment for our products in the near future, subject to applicable laws and initially on a limited basis, which we may or may not liquidate upon receipt.

https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/1318605/000156459021004599/tsla-10k_20201231.htm

Lenke til kommentar

Klare for ny korreksjon/krasj? 

Sitat

Signal Fire

The more things change the more they stay the same. So we had the bounce off of the 50MA and the other signal points we highlighted. The resulting rally brought markets right back to new highs, precisely the year 2000 script we had discussed.

Hence so far no surprises really. A steep rally since November, new all time highs in January, then a swift corrective move into the end of January and then a rally to new highs:

https://northmantrader.com/2021/02/09/signal-fire-3/amp/?__twitter_impression=true

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (14 minutter siden):

Det alle erfarne investorer vet er: Time in market is important, not timing market....

Det er klart, men nå har man en utrolig mulighet til å få kjøpe på bunn igjen. De nye mutasjonene av koronaviruset er som en ny pandemi parallelt med originalen. 

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (På 8.2.2021 den 14.20):

Tesla kjøper $1.5 milliarder bitcoin og vil ta i mot betaling i bitcoin.

https://www.sec.gov/ix?doc=/Archives/edgar/data/1318605/000156459021004599/tsla-10k_20201231.htm

Sitat

TESLA: Kinesiske Tesla-eiere er misfornøyd med kvaliteten på bilene som er produsert ved Shanghai-fabrikken. Myndighetene forlanger forbedringer og har kalt inn Tesla til oppvaskmøte. Tesla har hatt en særstilling i det kinesiske markedet i mange år. Andre utenlandske bilprodusenter er blitt tvunget til å ha en kinesisk partner og dele teknologi og kompetanse. Tesla har hatt full kontroll på markedsføring og salg, og eier den nye fabrikken i Shanghai, men det har kokt på sosiale medier i Kina de siste månedene fra misfornøyde Tesla-eiere. Kina-problemene druknet i en annen Tesla-nyhet som fikk dominere nyhetsbildet etter at Tesla bekreftet kjøp av Bitcoin. Investor Michael Burry (legendarisk kjent fra The Big Short) mener at Bitcoin meldingen bare virker være en avledning fra Kina-problemene. Burry er short Tesla . (DN)

https://www.xtrainvestor.com/borsxtra/

Lenke til kommentar

Zero har blitt litt trøblete, da man ikke lenger får tilbakebetalt kildeskatt på utbytte. Du skatter med andre ord både til USA og til Norge. En så lenge virker det ikke som om Nordnet har noen løsning på dette.

For amerikanske aksjer vil jeg uansett anbefale å sette opp en valutakonto i USD på AF-kontoen. Da slipper du å bli så påvirket av valutasvingninger. Da kan du enkelt både kjøpe og selge i USD istedenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (1 time siden):

Zero har blitt litt trøblete, da man ikke lenger får tilbakebetalt kildeskatt på utbytte. Du skatter med andre ord både til USA og til Norge. En så lenge virker det ikke som om Nordnet har noen løsning på dette.

For amerikanske aksjer vil jeg uansett anbefale å sette opp en valutakonto i USD på AF-kontoen. Da slipper du å bli så påvirket av valutasvingninger. Da kan du enkelt både kjøpe og selge i USD istedenfor.

Ok, takk for innspill og tips! Og har jeg forstått det riktig ved at det da også er Nordnet som har den billigste kurtasjen for handel i USA, slik at det uansett er dem jeg bør bruke for aksjer på mer internasjonale markeder? Så det jeg da bør gjøre er å opprette valutakonto i USD og starte å handle på AF, og ikke på Zero...

Med aksjer i EU/EØS så er det lurest å bruke aksjesparekonto? Har forsøkt å kikke litt og da ser det ut til at Nordea er billigst? Men det er kanskje mas å ha det litt ulike steder...?

Edit: Jeg tenker vel forresten i utgangspunktet å kjøpe aksjer som jeg holder på en stund, ikke trade ofte/hele tiden. Iallfall ikke i starten, men det kan jo hende jeg gjør det etter hvert... Sånn om det har noe å si på hvor jeg bør handle. Antar kurtasje vil ha mer å si om jeg skal handle ofte og for mindre beløp? (Beklager nybegynnerspørsmål, men prøver å lære...)

Endret av Celestrian
Lenke til kommentar

Nordea har ekstremt billig kurtasje ja, så hvis du handler ofte er kanskje ikke dette så dumt. Nordnet har dog flere typer kurtasje-ordninger, som du kan se her.

https://www.nordnet.no/no/kundeservice/prisliste

Personlig har jeg satt opp Mini på mine kontoer, da jeg ikke handler for over 50k per transaksjon. 29 i kurtasje per ordre er ikke så gærnt. For USA-aksjer er det litt annerledes ja, rundt en femtilapp er min erfaring. Nordnet sin app er i hvert fall veldig intuitiv, vet ikke hvordan det er hos Nordea. Selv liker jeg å ha alt på en plass, så for meg er det verdt prisen.

Alle norske/EØS- aksjer kan du sette på ASK ja, det er bare fordelaktig :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vertical^ skrev (13 timer siden):

Zero har blitt litt trøblete, da man ikke lenger får tilbakebetalt kildeskatt på utbytte.

 

Vertical^ skrev (2 timer siden):

Alle norske/EØS- aksjer kan du sette på ASK ja, det er bare fordelaktig

Vet ikke hvor mye denne kildeskatten utgjør, trodde det var ganske ubetydelige beløp? Men er ikke sikker på det.
Der var noe annet også som utgjør en forskjell på de to kontotypene. Noe som har med et skjermingsfradrag å gjøre, men vet ikke hvilken av dem som har fordelen der.

Kan hvertfall bare nevne igjen, at en forskjell er at med ASK er du selv eier av aksjene og vil da bli oppført som aksjonær på diverse nettsider. Det gjør du ikke med Zero, der du ikke eier aksjene selv. Vet ikke hvordan det er hvis du kjøper utenlandske aksjer.

Lenke til kommentar
KriZZ skrev (På 10.2.2021 den 19.35):

 

Sverre1969 "Det alle erfarne investorer vet er: Time in market is important, not timing market...."

return of the jedi episode 6 GIF by Star Wars

Jeg har hørt det flere ganger, men får det ikke helt til å gå opp. 

Min alternative teori er at hvis man slavisk setter inn penger på børsen når den har falt er det mer gunstig enn å sette inn fast. Hva som er optimalt at børsen faller før man setter inn vet jeg ikke. Har man for stort fall blir man ute av markedet lenge og har man for lite fall får man ikke spart opp til å utnytte de store fallene.

For enkelhets skyld kan man si at man investerer i hovedindeksen over 50 år, og man har hatt mulighet til å gjøre dette med lønning hver måned fra 1970 og frem til i dag. Når pengene er satt inn kan de ikke tas ut igjen, de innsatte pengene følger markedet frem til 2020. Kan ta med bankrente på 5  %  og lønnsvekst på 3 % hvis dette ikke gjør regnestykket mye vanskeligere. lønning hver måned til børs kan være en hvilken som helst sum f.eks 100 kr.

Jeg lurer da på hvem som sitter igjen med mest i 2020:

1 Setter inn pengene hver måned 1970-2020?

2 Setter inn pengene som er spart opp på en bankkonto siden forrige innsettingspunkt når børsen har sunket 10%?

3 Setter inn pengene som er spart opp på en bankkonto siden forrige innsettingspunkt når børsen har sunket 20%?

4 Setter inn pengene som er spart opp på en bankkonto siden forrige innsettingspunkt når børsen har sunket 30%?

Noen som kan regne ut eller er helt sikre på at det blir 1 uansett?

 

 

Endret av JUL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...