Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Jeg har slått markedet siste 10 år med en verdistrategi. Kanskje flaks, kanskje ikke.

 

Betyr det at du har basert deg på å motta utbytte? Hvor mye meravkastning har du hatt? Hvor mange handler?

 

Europeiske og Nord-Amerikanske marked har hatt en avkastning de siste ti årene som meg bekjent har overgått hva som har vært vanlig tidligere. Om du har plukket enkeltaksjer og gjort et begrenset antall handler er det faktisk ikke usannsynlig at du har hatt flaks og fått betalt for den økte risikoen det innebærer å eie enkeltaksjer fremfor en bred indeks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags metoder kan jeg bruke for å sette min egen kurs på en aksje? Altså vurdere om den er billig eller dyr?

 

Finnes det noen youtube videoer eller andre manualer på norsk eller eventuelt engelsk med metoder for å verstette en aksje?

 

Og på hvilke grunnlag velger dere aksjer? basert på nøye analyser eller bare magefølelse og nyheter?

Det er ganske usannsynlig at han har slått markedet siste ti år når dette spørsmålet ble stilt i 2013.

 

 

Over en 10-årsperiode er det jo mange som slår markedet. Det er også mange som blir slått av markedet. Sånn funker gjennomsnitt, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så vanskelig å tro.

 

Regner du med kostnaden for å drive aktiv forvaltning da, eller? Den er faktisk ikke helt uvesentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var litt rask der. Jeg har ikke slått markedet siste 10 år, men i følge Nordnet sitt porteføljeverktøy har jeg slått markedet siste 5 år. (hvis jeg kan stole på det verktøyet da)

 

Rettelse I følge nordnet sitt porteføljeverktøy slo jeg oslo børs, helsinki og dax siste 10 år.

Siste 5 år har jeg slått alle markedene som jeg kan sammenlikne med med på Nordnet.

 

Uansett det er ikke noe spesielt å skryte av den avkastningen. Har gjort mye dumt.

Endret av ltdata
Lenke til kommentar

 

Jeg har slått markedet siste 10 år med en verdistrategi. Kanskje flaks, kanskje ikke.

 

Betyr det at du har basert deg på å motta utbytte? Hvor mye meravkastning har du hatt? Hvor mange handler?

 

Europeiske og Nord-Amerikanske marked har hatt en avkastning de siste ti årene som meg bekjent har overgått hva som har vært vanlig tidligere. Om du har plukket enkeltaksjer og gjort et begrenset antall handler er det faktisk ikke usannsynlig at du har hatt flaks og fått betalt for den økte risikoen det innebærer å eie enkeltaksjer fremfor en bred indeks.

 

56 handler på 5 år.

Lenke til kommentar

 

 

Hva er strategien din?

Langsiktig verdiinvestor med få kjøp og salg. Fleksibel i min tilnærming og kan kjøpe både billige lavkvalitets-aksjer og dyrere kvalitetsaksjer.

Nice. Hva er din roi?

 

Hvis jeg ikke har regnet feil så har jeg i snitt fått en årlig avkastning på 18.79% siste 5 år

Endret av ltdata
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hva er strategien din?

Langsiktig verdiinvestor med få kjøp og salg. Fleksibel i min tilnærming og kan kjøpe både billige lavkvalitets-aksjer og dyrere kvalitetsaksjer.

Nice. Hva er din roi?

 

Hvis jeg ikke har regnet feil så har jeg i snitt fått en årlig avkastning på 18.79% siste 5 år

 

Ser jeg på siste 10 år har jeg ikke fått mer enn 7.92%

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har ingenting med teknisk analyse å gjøre. Er umulig å gardere seg mot sånne tilfeldigheter. Hadde ikke den nyheten kommet ut hadde selvfølgelig ikke aksjen falt så mye.

 

Heh.

 

Er det også tilfeldig at dette er en høyrisiko-aksje som er ekstremt følsom for nyheter og rykter og har gått i en evig berg og dalbane de siste ti årene?

 

LOL. :) 

Lenke til kommentar

Heh.

 

Er det også tilfeldig at dette er en høyrisiko-aksje som er ekstremt følsom for nyheter og rykter og har gått i en evig berg og dalbane de siste ti årene?

 

LOL. :)

Såklart ikke, men hvordan i heite huleste skal du vite akkurat når aksjen kommer til å gå ned og hvor den kommer til å stoppe på vei opp?

 

Du må gjerne tjene deg rik på bitcoin, for det går enda mer ned og opp :)

Lenke til kommentar

Såklart ikke, men hvordan i heite huleste skal du vite akkurat når aksjen kommer til å gå ned og hvor den kommer til å stoppe på vei opp?

 

Du må gjerne tjene deg rik på bitcoin, for det går enda mer ned og opp :)

 

Jeg har ikke sagt at dette er mulig å forutse. Poenget mitt er at kjennskap til aksjen burde ikke gjøre noen overrasket over en slik bevegelse, hverken fundamentalt (det virker som det er veldig mange eksterne faktorer som påvirker aksjens verdi) eller teknisk (aksjens prishistorikk).

 

Normalt kan man bruke stop-loss til å beskytte seg mot prisendringer, men jeg mistenker at ikke er en bærekraftig strategi i en aksje som QEC. Uten likviditet så spiller det liten rolle om man har en aktiv stop-loss ordre.

 

Bitcoin og QEC er kanskje ikke en dårlig sammenligning. Høy risiko hos begge to. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...