Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg skal ha meg kredittkort. Jeg vil ha:

- Lave gebyrer ved uttak fra bank og utland

- God kundeservice

- God rente

- Lav årsavgift

 

Hva er å anbefale for en 18-åring med et passe forbruk?

9663729[/snapback]

 

På generell basis så henger sjelden lave kostnader og god kundeserivice sammen, ettersom det må spares et sted. Men skandiabanken sitt visakort er det rimeligste jeg har opplevd. Dog krever det en del å få det, og merkelig nok kom jeg lettere gjennom hos Entercard enn hos Skandiabanken.

Lenke til kommentar
Dog krever det en del å få det, og merkelig nok kom jeg lettere gjennom hos Entercard enn hos Skandiabanken.

9663762[/snapback]

Hva tenker du på da?

9663791[/snapback]

 

Jeg fikk 10 000 etter 1 år i banken, og skulle i utgangspunktet få mer når jeg ble 20, men det ville de ikke gi. Min inntekt var 115 000 kr i fjor og i år 210 000 kr, men får ikke mer enn 10 000.

 

Noen av kravene de hadde (da jeg snakket med dem)

 

Minst 3 lønninger på 10-15 000 eller mer

Lengre kundeforhold

Alder

 

osv osv. Entercard og Statoil var enklere, Statoil fikk jeg 20 000 hos med en gang, selv om ingen forstod hvordan jeg slapp igjennom. Mitt beste forslag er å lete blant tilbyderene og så ringe dem. I mange tilfeller kan de hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Har fulgt diskusjonen rundt dette, spes. Amex delen en liten stund.

Har selv Centurion (UK), hatt dette siden 1999 og er derfor "Charter Member" med de fordeler (og etterhvert har disse blitt færre) som det medfører.

Amex Norge jobber fremdeles med introduksjonen av de to toppnivåene i Norge, men mesteparten av dette koordineres med Sverige; etableringen av et eget norsk segment vil bli for dyrt, særlig når det gjelder døgnåpen servicefunksjon. I England har de bl.a. slitt en del med dette ved at Concierge servicen på kvelds- og nattestid har vært outsorcet til subkompentent personale, noe som igjen har resultert i dårlig service og frustrerende lang responstid. Tilsvarende i USA. Dette har igjen medført at Amex nå legger opp til et eget mer dedikert team med spesialisering innenfor alle områder (restauranter, events, hotellarrangementer osv) som ang. i fra i morgen skal gi bedre og raskere svar på alle spørsmål til "Lifestyle".

 

Kortet i seg selv åpner faktisk dører på steder som ikke nødvendigvis har faste avtaler med Amex; alt fra tirsdag på Odeon til køprioritet på Cosmo, oppgraderinger på flere norske og internasjonale hoteller uten å ha gått gjennom Amex booking. Har selv også opplevd å bli oppgradert på flere flightsegmenter bl.a. med SAS ut fra LHR, EWR og CPH selv foran EBG reisende (før jeg selv ble EBG). Således i mange tilfeller verdt årsavgiften på GBP 650.-

 

Mystikken rundt kortet er stor, og får en del spsm. rundt kortet i butikker og på bensinstasjoner (Det eneste kortet hvor du med rette faktisk kan NEKTE å vise ID).

OG: Du kan bruke det til å betale på Vinmonopolet, men kun ved forhåndsbestillinger via kundesenteret på tlf. 04560... Charget 6-sifret beløp tidligere i sommer..

Lenke til kommentar

Hei Viking.

 

Spennende å høre fra en såpass “stor” AmEx-bruker som en med Centurion!

Som du ser fra trådene er vi flere som har merket oss lang svartid og mindre omfattende svar fra AmEx kundeservice. (Selv har jeg en ”føljetong” gående i så måte der jeg venter på svar fra opptil flere instanser innen AmEx-systemet.)

 

Hvordan fungerer det i praktisk at man evt. får prioritet i kø på ”riktige” utesteder? Vanlige folk her vet jo knapt nok hva AmEx er for noe, lant mindre den sorte utgaven?

 

Har du inngående kjennskap til kundeservicene og de dertil hørende systemene i Norge og Sverige? Hvordan skal disse samarbeide?

 

 

Nekte å vise ID? Er dette mulig? Med hvilken begrunnelse gjør man dette? Å nekte å vise ID er jo en klar indikator på at man har stjålet kort, vil nok mange butikkansatte hevde.

(Det hadde vært fint å slippe å vise ID, for som du ser fra tråder har jeg vært ute for litt av hvert, og at kasseansatte har forsynt seg med personnummer og kortnummer, savner svar på AmEx på hva man skal gjøre i slike situasjoner.)

 

Spennende med engasjerte AmExbrukere, vi trenger å ”si fra” at der er en forskjell på hvordan man trodde kundewservicen m.m. kom til å være og hvordan den faktisk er!

 

Hvilke andre kort har dere her inne?

Jeg har i tillegg til AmEx et par vanlige kombinasjonskort; bankkort med Visa debet og BankAxept (som er det mest anvendelige kortet dessverre.), 2 bankutstedte Mastercard, gebyrfri Visa ”Gold” samt Statoils MC. Jeg hadde forestilt meg at jeg kunne basert meg på AmEx, men dessverre må nok opptil flere av de andre kortene hentes frem fra safen, og kortstokken i skuffen/lommeboken blir igjen relativt fyldig. (Jeg er en av de som ikke liker å gå med en haug med kort, men dessverre er dette nødvendig om man skal gjøre en del ting.)

Lenke til kommentar

Spennende erfaringer dette her.

 

Jeg fikk litt omsetning på mitt amex idag, trakk det på ICA, og slapp å signere pga uvitenhet fra den kassaansatte. Ble avvist på et par andre steder, som ikke tok " det kortet".

 

Morsomt å gå rundt og hele tiden betale med amex, selv på steder man vet ikke tar amex. Får håpe at det kan hjelpe litt på at antall brukersteder øker med tid og stunder. Håper Amex Norge kan samarbeide med svenskene ja, ser jo helproft ut det opplegget de har der borte. Vi amex-entusiaster får bare stå på her hjemme!

Lenke til kommentar
Hei Viking.

 

Spennende å høre fra en såpass “stor” AmEx-bruker som en med Centurion!

Som du ser fra trådene er vi flere som har merket oss lang svartid og mindre omfattende svar fra AmEx kundeservice. (Selv har jeg en ”føljetong” gående i så måte der jeg venter på svar fra opptil flere instanser innen AmEx-systemet.)

 

Hvordan fungerer det i praktisk at man evt. får prioritet i kø på ”riktige” utesteder? Vanlige folk her vet jo knapt nok hva AmEx er for noe, lant mindre den sorte utgaven?

 

Har du inngående kjennskap til kundeservicene og de dertil hørende systemene i Norge og Sverige? Hvordan skal disse samarbeide?

Nekte å vise ID? Er dette mulig? Med hvilken begrunnelse gjør man dette? Å nekte å vise ID er jo en klar indikator på at man har stjålet kort, vil nok mange butikkansatte hevde.

(Det hadde vært fint å slippe å vise ID, for som du ser fra tråder har jeg vært ute for litt av hvert, og at kasseansatte har forsynt seg med personnummer og kortnummer, savner svar på AmEx på hva man skal gjøre i slike situasjoner.)

 

Spennende med engasjerte AmExbrukere, vi trenger å ”si fra” at der er en forskjell på hvordan man trodde kundewservicen m.m. kom til å være og hvordan den faktisk er!

 

Hvilke andre kort har dere her inne?

Jeg har i tillegg til AmEx et par vanlige kombinasjonskort; bankkort med Visa debet og BankAxept (som er det mest anvendelige kortet dessverre.), 2 bankutstedte Mastercard, gebyrfri Visa ”Gold” samt Statoils MC. Jeg hadde forestilt meg at jeg kunne basert meg på AmEx, men dessverre må nok opptil flere av de andre kortene hentes frem fra safen, og kortstokken i skuffen/lommeboken blir igjen relativt fyldig. (Jeg er en av de som ikke liker å gå med en haug med kort, men dessverre er dette nødvendig om man skal gjøre en del ting.)

 

Svarer litt slik spsm. er stilt:

 

1. De utestedene jeg går på pleier det å holde å vise kortet; fordelen ved at det ikke er tilgjengelig er "myten" rundt "The Black Card", og dette fungerer som regel.

På de stednee som har offisielle gjestelister ringer jeg selv på forhånd, etter hvert vet man også hvem jeg er og kommer inn "by recognition".

I utlandet ringer jeg dedikerte Centurionlinjen og de klarer stort sett å få meg på gjestelisten, vi får se til uken i Paris.

 

2. Har ikke inngående kunnskap om norske/svenske servicesystemet, men vet at de fleste norske forespørslene blir handlet fra Sverige (av nordmenn), særlig concierge/Gold problematikken. 800-nummeret du ringer kobler direkte til Sverige.

 

3. Både kortutsteder og brukerstedet er forsikret mot misbruk opp i millionklassen så lenge det ikke er gjort ÅPENBARE feil. Mange Centurion kortholdere ønsker ikke å oppgi personalia som fødselsdato osv., så dette er lagt inn som en egen betingelse.. Det skal holde for butikken å skrive opp CVC nummeret (De fire sifrene til hø. over kortnummeret) som ID.

 

Ellers i porteføljen er Visa/MC Plat (Fra DNB ), Diners/EBG, Visa Platinum (Fra Gebyrfri, og er faktisk ganske fornøyd) og et Amex Plat (UK, supplementskort ved behov)

Lenke til kommentar

Hei Viking.

 

Fint svar.

 

Jeg lurer fortsatt litt: De kan jo ikke ta personnummer i butikkene uansett hvilket kort man har? Datatilsynet "advarer" jo sterkt mo dette?

Uansett syns jeg det er tull å begynne med all mulig ID-sjekk for småbeløp. Som stue skriver må det vel være greit

å bare dra kortet og bli ferdig på vanlig småinnkjøp. Man ser jo ofte på personens utseende og bekledning om man er til å stole på, og uansett så blir vel ikke et kort godkjent i terminalet om man har ringt in nsperring på det?

Veldig praktisk er det ihvertfall på f. eks parkeringsautomater der det er kort inn, u, ferdig. (Samme på visse busser, dra kortet, ferdig; dessverre gjelder dette kun Visa/MC.)

 

Spennende med flere kort, men mye å holde styr på?

Jeg er forøvrig også fornøyd med gebyrfri.no, det funker fint, har bare av og til opplevd ustabilitet fra nettsidene. Det er mest sannsynlig dette kortet jeg kommer til å ta frem igjen, for det er dessverre en del steder som tar Visa men ikke AmEx, så da bruker jeg heller kredittet fra gebyrfri enn å bli "BankAxeptslave".

 

Forøvrig blir det spennende på følge med på AmEx Norge og se hvordan ting utvikler seg på den kanten.

Lenke til kommentar

Personnumer skal ALDRI brukes som ID bekreftelse noe sted, enten er det Bankaxepts kontrollnummer, evt. selve førerkortnummeret, men tillat aldri personnummeret ditt nedtegnet på noen kvittering.

 

En rekke terminaler; mest typisk her er taxi, mobile kortterminaler forøvrig osv. er faktisk offline, og der tar det relativt lang tid før en evt. kortsperring kommer inn som ledd i oppdateringen, så her ligger det et visst misbrukspotensiale, om enn kortvarig.

Lenke til kommentar

Personnumer skal ALDRI brukes som ID bekreftelse noe sted, enten er det Bankaxepts kontrollnummer, evt. selve førerkortnummeret, men tillat aldri personnummeret ditt nedtegnet på noen kvittering.

 

 

 

-----------------

 

 

Riktig.

 

Dessverre har jeg opplevd at kassapersonale har forsynt seg med disse strengt private numrene.

Hvordan skal jeg forholde meg når slikt skjer?

Det synes jo å være meget varierende rutiner på dette ute blant butikkene.

(Forøvrig mailet jeg AmEx kundeservice om problematikken, de svarte ikke på spørsmålet, de bare tok en copy/paste på hvordan man bestiller PIN-kode.

(Jeg tror sliktnoe kalles "lip service" i utlandet?)

 

Forøvrig funker AmEx vanligvis greit på på f. eks parkeringsautomater og "ordentlige" restauranter.

Lenke til kommentar
Du har fått en PM fra meg. :)

 

Hei,

Har fulgt med på denne tråden ca 6 mnd og diskusjonen rundt Amex Platinum. Hva slags informasjon var det du fikk Robbie? Regner med at jeg kaster meg på Amex International Platinum nå som de har tilbud om at en får gratis Green Card i Dollar/Euro dersom en bestiller Platinum Dollar/Euro kort. Kan være kjekt og kunne betale i både Euro og Dollar.

 

Er litt skuffet over at SAGA platinum bare tilbyr Leaders Club (ingen lounger etc) som en tross alt kan få andre steder.

 

Er du forresten samme Robbiedeluxe som på FT?

 

Viking: Har du UK centurion eller International Centurion?

Lenke til kommentar
Hei,

Har fulgt med på denne tråden ca 6 mnd og diskusjonen rundt Amex Platinum. Hva slags informasjon var det du fikk Robbie? Regner med at jeg kaster meg på Amex International Platinum nå som de har tilbud om at en får gratis Green Card i Dollar/Euro dersom en bestiller Platinum Dollar/Euro kort. Kan være kjekt og kunne betale i både Euro og Dollar.

 

Er litt skuffet over at SAGA platinum bare tilbyr Leaders Club (ingen lounger etc) som en tross alt kan få andre steder.

 

Er du forresten samme Robbiedeluxe som på FT?

 

Viking: Har du UK centurion eller International Centurion?

 

DNB tilbyr også enkelte andre fordeler knyttet opp mot Privatbanken Platinum, den mest vesentlige i dette henseendet er vel Quintessentially medlemskap.

 

Mitt Centurion er UK, var blant de opprinnelige inviterte i -99 og fikk invitasjonspakken hjem på døren med DHL, riktig fancy.

Det vil i en periode fremover være noe forskjell mellom UK og International Centurion; det internasjonale har fått en "makeover" med nye fordeler, og kortet kommer i titan. Årsavgiften stiger også så det holder...

UK Centurion jobber med det samme; men sliter med å få inkorporert "Chip&Pin" i titanmaterialet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...