Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Det stemmer det. Den andre var også en Rolex, men av en annen type

 

Offtopic:

Tror ikke at Rolex klokker er så vanskelig å få ta i som disse klokkene:

http://www.alange-soehne.com/de/home/index.php

 

Går for det meste på auksjoner hos christies etc :p

 

Robbie: Veldig bra initiativ av deg ang møtet med ledelsen (høres ut som en fagforeningsgreie). Send meg gjerne referat på PM :)

 

En annen ting til Robbie: Jeg er 22 år og har ett forbruk på ca 130-150k på mitt greencard, tror du at det er nok for å bli oppgradert? Hva hadde du da du fikk ditt gullkort i posten?

 

--thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rolex Cosmograph Daytona i stål er "verdens mest ettertraktede" klokke. Veldig mange klokker i verden som er veldig mye dyrerer, men de er det ikke så mange i verden som har råd til. En klokke til 60.000,- er det derimot "veldig" mange som har råd til og dermed kan ønske seg. Derfor er denne klokken den vanskeligste å få tak i, kjøpt ny i en Rolex-forretnig.

 

Forbruk på mellom 130.000 og 150.000 pr. år begynner nok å nærme seg kriteriet for å bli oppgradert. Mulig du må opp i nærmere 200.000,- pr år, men dette er jeg ikke helt sikker på.

 

E det noen andre her som vet dette med sikkerhet.

Lenke til kommentar

Den Rolex'en har jeg funnet flere steder på nettet etter et kjapt søk, bl.a. eBay, en engelsk klokkebutikk og til og med på finn.no (hvis det er den samme da).

 

For øvrig er A. Lange & Söhne mine absolutte favorittklokker. Har to replicaer av dem. Urmakeren satt nesten hjertet i halsen da jeg kom for å fikse den ene. Han hadde ikke turt å reparere den hvis den hadde vært ekte :)

 

Kjenner forøvrig en som har denne:

Ulysse Nardin Royal Blue Tourbillon

1.jpg

Jeg har hatt den på hånda, og det er den råeste klokka jeg noen gang har sett!

 

Tilbake til tema:

Jeg fikk AmEx Gold i posten da jeg var 22, uten å ha hatt grønt AmEx før. Jeg tror jeg fikk det i egenskap av å være SAGA-kunde i DnB...

Endret av Kapitalix
Lenke til kommentar

Det stemmer det at du finner Rolex Daytona i stål på nettet, (f.eks. eBay & finn.no) men skal du kjøpe den ny i en forretning i f.eks. England er det ca. 8 års ventetid på den. Det er veldig mange som faktisk ikke skriver deg opp på venteliste engan. Den samme ventetiden er det i Tyskland, Frankrike, Spania, USA osv.

 

I tillegge er Rolex stort sett det eneste klokkemerket som holder seg i pris, ser en bort i fra enkelte "spesialmodeller" som ulike urprodusenter produserer i begrenset opplag. Av modeller som derimot "masseproduseres" er det bare Rolex som holder seg.

 

I Norge er det noe kortere ventetid, ca. 2-4 år må påregnes. Noe mer i Danmark og Sverige.

 

Er man SAGA-kunde, stemmer det at man fikk AmEx Gold Card som en del av Saga-pakken. I senere tid, har de fjernet denne muligheten i SAGA-programmet til DnB NOR.

Lenke til kommentar
American Express har fjernet feltet på søknadsskjemaet hvor man kan krysse av for om man er programkunde i DnB NOR, noe som ga fri innmelding og halv årsavgift. Dette gjelder både for AmEx Green Card og AmEx Gold Card.

 

Er det noen som vet hvorfor DnB NOR har fjernet dette?

 

Fikk beskjed av min bankkontakt at DNBNor sa opp avtalen med Amex i aug-sep. Tipper dette kanskje kan øke sannsynligheten for at platinum kommer til Norge.

Lenke til kommentar

Skulle ønske de innførte studentkort ala. Blue også.

 

amex_blue_cash_business.jpg

 

AmEx virker for min del litt mer seriøst enn alle de kredittkortene som blir slengt etter en over alt. Eneste kredittkort jeg har pr. dags dato er MC kort fra postbanken som jeg har som student leve kunde.

 

Et slikt studentkort hadde gjort det enklere for mange og få et kundeforhold til AmEx når de studerte også.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke den lysten og jakten på Amex Plat.

 

Amex Gold gir nesten det samme:

 

http://www.americanexpress.com/lacidc/iccs...ess_cards.shtml

 

Og kvalifiserer du til Amex Plat kvalifiserer du også til Eurocard Plat eller for eksempel Platinum-programmet til Fokus bank som gir samme fordeler med døgnåpen consiergeservice mm.

 

http://www.fokus.no/person

 

De er ikke døgnåpne, men utrolig flinke å skaffe det man trenger.

 

Har Amex høyere status enn andre kredittkort? Er det mer stas å ha Amex? Det blir som å sammenligne BMW og Mercedes.

 

Priority Pass kan man for øvrig kjøpe om man ikke kvalifiserer til Platinum og dermed få tilgang til lounger på flyplasser.

 

Hilsen en som har både Eurocard Plat og Amex Plat.

Lenke til kommentar
Jeg fatter ikke den lysten og jakten på Amex Plat.

 

 

Og kvalifiserer du til Amex Plat kvalifiserer du også til Eurocard Plat eller for eksempel Platinum-programmet til Fokus bank som gir samme fordeler med døgnåpen consiergeservice mm.

 

 

Priority Pass kan man for øvrig kjøpe om man ikke kvalifiserer til Platinum og dermed få tilgang til lounger på flyplasser.

 

Hilsen en som har både Eurocard Plat og Amex Plat.

 

Må du ikke betale ekstra for PriorityPass på Eurcard Platinum?

Lenke til kommentar
Det er helt latterlig med denne sjekken av ID, og kode osv osv. Som du sier, er jo aldri sjekkav ID når man tar taxi, er på bar, restaurant osv. Men i butikken for en Cola, er det pentagon-sikkerhet, og ting skal noteres og bokføres pga av et kredittkort. Er latterlig. Burde holde med en kjapp signering, og til nød en titt på ID. Men ikke noe nedskriving av ditt og datt.

 

 

Det er jo oftest i taxi/utested at mesteparten av svindelen foregår også.

 

Men, bruker man kredittkort, uansett når/hvor, om det er en pølse,drink eller flatskjerm SKAL id sjekkes, kontrollnummer fra nevnte id noteres, og kortinnehaveren skal signere. Det er jævlig kjipt for brukerstedet å ikke kunne vise frem skikkelig dokumentasjon når det faktisk er noen som svindler.

 

Hadde alle brukerstedene slavisk gjort jobben rundt kredittkort, hadde det ikke vært svindel på slike kort.

 

Som en kuriositet, det er under et år siden en lokal bilutleier "mistet" en helt ny Honda CR-V på grunn av manglende rutiner ved bruk av kredittkort. Og det skyldes mest sannsynlig dårlig opplæring.

Lenke til kommentar

Hvis det hadde vært et stort problem med svindel i taxi og restaurant, så hadde de også sjekket ID. Men det er nok absolutt ikke noe stort problem.

 

At statoil føler det nødvendig å gjennomføre slike sjekker på småbeløp er dumt og unødvendig. Hvis de blir svindlet for en cola, så tror jeg de overlever.

 

Det er selvfølgelig viktig å gjennomføre slike sjekker når det er snakk om store verdier, som biler.

Lenke til kommentar
Hvis det hadde vært et stort problem med svindel i taxi og restaurant, så hadde de også sjekket ID. Men det er nok absolutt ikke noe stort problem.

 

At statoil føler det nødvendig å gjennomføre slike sjekker på småbeløp er dumt og unødvendig. Hvis de blir svindlet for en cola, så tror jeg de overlever.

 

Det er selvfølgelig viktig å gjennomføre slike sjekker når det er snakk om store verdier, som biler.

 

Jeg undres hvorfor du ikke bare kan bite det i deg at rutinene er slik, og at de som ikke gidder å følge dem får ha det problemet den gangen noe skjer, mens de som følger det gjør det fordi de ikke vil ha det problemet eller risikere det.

 

Jeg syns denne sytingen over kontrollen begynner å bli vel drøy. Er jeg på butikken og betaler med kort uansett beløp, så viser jeg førerkort og kredittkortet. Behandlingen i Norge er den samme som Tyskland, Polen og Italia for å nevne noen.

Lenke til kommentar
Nå tror jeg du misforstår litt. Det jeg reagerer på er at de skal notere ned ID, jobben deres er å sjekke at personen er eier av kortet, og at underskriften stemmer. Ikke begynne å notere ned nummer på ID de sjekker.

 

Jo, det er det. Minnes når jeg var på meny så var det klare rutiner fra Sjefen og Teller om hva vi skulle sjekke.

Og når jeg leser hva du skriver, så må du enten bestemme deg for hva du klager over eller holde deg til hva du skriver, for du skriver vitterlig:

 

Hvis det hadde vært et stort problem med svindel i taxi og restaurant, så hadde de også sjekket ID. Men det er nok absolutt ikke noe stort problem.

 

At statoil føler det nødvendig å gjennomføre slike sjekker på småbeløp er dumt og unødvendig. Hvis de blir svindlet for en cola, så tror jeg de overlever.

 

Appropo taxi, så minnes jeg at sist gang jeg brukte det og betalte med kredittkort, så ba han om legitimasjon også.

Lenke til kommentar

Hvis du leser i innleggene på forrige sider, ser du at vi tar opp denne noteringen av ID fra statoil sin side på småbeløp. Dette er totalt unødvendig etter mitt syn.

 

For å klargjøre, så mener jeg at på småbeløp trenger man ikke sjekke ID i det hele tatt, og overhodet ikke notere ned noen ID-nummer.

 

Hvis butikken absolutt skal gjennomføre en sjekk, så skal de sjekke at personen som står fremfor dem er samme person som er eier av kortet, og at underskriften stemmer overens. Ikke begynne å skrive ned id-nummer.

 

Det ble påstått at svindel med stjålet kredittkort i taxi og restaurant var et stort problem. Dette er tull. Taxier skal i teorien sjekke ID hvis beløpet er over 500 kroner, men veldig få gjør det. På restaurant har jeg aldri opplevd å vise ID, selv på på beløp på flere tusen.

Lenke til kommentar
Hvis du leser i innleggene på forrige sider, ser du at vi tar opp denne noteringen av ID fra statoil sin side på småbeløp. Dette er totalt unødvendig etter mitt syn.

 

For å klargjøre, så mener jeg at på småbeløp trenger man ikke sjekke ID i det hele tatt, og overhodet ikke notere ned noen ID-nummer.

 

Hvis butikken absolutt skal gjennomføre en sjekk, så skal de sjekke at personen som står fremfor dem er samme person som er eier av kortet, og at underskriften stemmer overens. Ikke begynne å skrive ned id-nummer.

 

Det ble påstått at svindel med stjålet kredittkort i taxi og restaurant var et stort problem. Dette er tull. Taxier skal i teorien sjekke ID hvis beløpet er over 500 kroner, men veldig få gjør det. På restaurant har jeg aldri opplevd å vise ID, selv på på beløp på flere tusen.

 

Hvor har du denne delen fra?

 

Du skal forresten få ha din mening, men enn så lenge jeg er kjent med rutinene Teller gir enkelte butikker så reagerer ikke jeg over den delen. At noen ansatte ikke bryr seg å en gang se når jeg legger frem leg er deres sak forsåvidt.

 

Men igjen; hva noen gjør er egentlig riv ruskende irrelevant, for det betyr ikke at rutinene er slik, og at noen prøver å gjøre det vanskelig for kundene.

Rutiner blir noe de ansatte skal følge, noen gjør det ikke og dem om det, andre gjør det. Denne delen reagerer jeg på at enkelte ikke greier å innse. Men, dette er min mening...

Lenke til kommentar

ID-sjekk fra brukerstedes side er for at de IKKE skal bli svindlet, uavhengig av beløpets størrelse. Med mange ekstrahjelper osv. er det en grei rutine at man sjekker alle som betaler med betalingskort/kredittkort uansett beløp og ikke bare beløp over en bestemt størrelse.

 

Det ligger også en sikkerhet i denne ID-sjekken for den som eier kortet. Har man f.eks. ikke oppdaget at kortet er stjålet, og det brukes for mange 1000 kr. før det oppdages, hadde jeg vært meget iritert på brukerstedene som aksepterte mitt kort, uten å sjekke identiteten til vedkommende som brukte kortet. I de aller fleste tilfeller vil både signatur og bilde være helt feil.

 

Om en ikke kan godta at man må legitimere seg er det jo bare å betale med bankkort eller kontant. Det er ikke vanskeligere enn det.

 

Det at F.eks. Statoil har råd til å bli "svindlet" for en Coca-Cola og en avis er jo bare sprøyt å si. Da har vel du sikkert råd til å få igjen 3 kr. for lite vær gang du betaler noe som koster 95,- og du betaler med en 100,- kr. seddel.

Lenke til kommentar
ID-sjekk fra brukerstedes side er for at de IKKE skal bli svindlet, uavhengig av beløpets størrelse. Med mange ekstrahjelper osv. er det en grei rutine at man sjekker alle som betaler med betalingskort/kredittkort uansett beløp og ikke bare beløp over en bestemt størrelse.

 

Det ligger også en sikkerhet i denne ID-sjekken for den som eier kortet. Har man f.eks. ikke oppdaget at kortet er stjålet, og det brukes for mange 1000 kr. før det oppdages, hadde jeg vært meget iritert på brukerstedene som aksepterte mitt kort, uten å sjekke identiteten til vedkommende som brukte kortet. I de aller fleste tilfeller vil både signatur og bilde være helt feil.

 

Om en ikke kan godta at man må legitimere seg er det jo bare å betale med bankkort eller kontant. Det er ikke vanskeligere enn det.

 

Det at F.eks. Statoil har råd til å bli "svindlet" for en Coca-Cola og en avis er jo bare sprøyt å si. Da har vel du sikkert råd til å få igjen 3 kr. for lite vær gang du betaler noe som koster 95,- og du betaler med en 100,- kr. seddel.

 

 

Som sagt ID sjekk i butikk kan gjerne skje for meg, men ikke nedskriving av ID-nummer. Håper dette kommer klart frem nå, så ikke du også misforstår.

 

Men da håper jeg Restauranter begynner å sjekke ID. Samtidig så må det jo være en risikosport at det er mulig å betale parkering bare ved å dra kortet, ingen kode eller ID sjekk.

 

Som sagt latterlig med ID-sjekk på småbeløp.

 

Jeg har noen bekjente i taxi-bransjen, og de sier at de egentlig skal sjekke ID på beløp på over 500 kr ( veldig få gidder å gjøre det). De har ikke fått noen instrukser om nedskriving av ID ( noe jeg som sagt er imot), bare å sjekke at identitet og underskrift stemmer.

Endret av stue
Lenke til kommentar

CVC kode skal ikke skrives ned (heter vel ulikt for de ulike kortene), gjør personalet det så burde man faktisk be om nye kort fra banken. Ikke en gang bankansatte skal ha denne koden.

 

Personnummeret deres skal dere heller ikke tillate at blir skrevet ned.

 

Eneste butikkene skal ha er idkortets kontrollnummer samt event. deres signatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...