Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg kan bekrefte at 7-eleven ikke tar AmEx, hvilket er ganske utrolig da dette er verdens største butikkjede (og i tillegg amerikansk).

Jeg kan forøvrig informere om at Vinmonopolet faktisk aksepterer AmEx, men kun dersom du betaler varene på internett! Dette er også ganske utrolig.

 

Jeg begynner å føle meg litt "snytt" som norsk AmEx-medlem når jeg leser og hører om AmEx i andre land. Jeg var ute i Frankfurt i helgen med en tysk kompis som har hatt AmEx Centurion siden 2000. (Vi drakk forøvrig cocktails på AmEx Centurion Lounge.) Han ble helt oppgitt da jeg fortalte at Platinum ikke fantes i Norge. Han mente videre at jeg med mitt forbruk (ca. 250.000 kr hittil i år) ville ha opptjent kanskje to gratis flyreiser med et internasjonalt AmEx-kort. Jeg begynner nå å bli ganske utålmodig når det gjelder å få tilbud om Platinum i Norge. Dersom jeg ikke får det innen nyttår kommer jeg trolig til å søke om et internasjonalt dollar/euro-AmEx, så jeg kan få tilgang til flyplass-lounger samt bonuspoeng og 24/7 concierge.

AmEx Norge bør få ut finger'n!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det ikke er mulig å betale med AmEx på Vinmonopolet (i butikk) er ikke så rart.

 

Det er ikke lov å handle alkohol på kreditt i Norge, noe som gjør at man heller ikke får brukt Diners, MasterCard, eller Visa på Polet. (bare BankAxept)

 

På vinmonopolet.no er det derimot annerledes. Her finnes det pr i dag ikke andre løsninger enn betalingskort/kredittkort.

 

Det er egentlig heller ikke lov å handle øl osv. i butikker som aksepterer betalingskort/kredittkort, men dette er det ikke alle som jobber i kassene som er klar over/bryr seg med.

Lenke til kommentar

Jeg har også handlet alkohol med mitt AmEx-kort i dagligvareforretninger, men i følge norsk lov er dette egentlig ikke lov.

 

Alkohol skal betales kontant eller i form av et debetkort. Dette er det selvfølgelig ikke alle som jobber i butikker som er klar over.

 

Jeg kritiserer ingen som betaler alkohol med AmEx, MasterCard osv. jeg gjør det jo selv, men dette er i følge norsk lov ikke tillatt.

 

Dette er også grunnen til at Vinmonopolet pr. i dag ikke akseptere andre kort enn BankAxept i fysisk butikk.

Lenke til kommentar

Det er jo fullstendig idiotisk at det ikke er lov til å selge alkohol på kreditt når man betaler i butikken, men helt greit når man betaler på internett.

Men Norge er jo fullt av idiotiske forbud og påbud, så det er vel ikke så overraskende...

 

Like latterlig er det at vinmonopolet er stengt på valgdagen, men åpent på dager det går an å forhåndsstemme...

Lenke til kommentar
Jeg kan bekrefte at 7-eleven ikke tar AmEx, hvilket er ganske utrolig da dette er verdens største butikkjede (og i tillegg amerikansk).

Jeg kan forøvrig informere om at Vinmonopolet faktisk aksepterer AmEx, men kun dersom du betaler varene på internett! Dette er også ganske utrolig.

9616653[/snapback]

Egentlig ikke, Vinmonopolet har knapt marginer til å dekke provisjonssatsene til kortselskapene.

 

Et kjapt eksempel: Jeg bruker Tellers standardsats for Visa- og MasterCard (AmEx ligger betydelig høyere)

 

70 cl Ursus Vodka Natural (40%)

 

Pris til kunde: 207,70

- Moms: 41,54

- Alkoholavgift: 160,72

--------------------------

5,44

 

Disse 5 kronene og 44 ørene skal altså dekke innkjøpspris, administrasjon mm.

 

Provisjon til kortselskap: 5,40

 

Oisann, da sitter polet igjen med 4 øre som skal dekke innkjøp, administrasjon mm. Vodka er riktignok billig, men dog. Til sammenligning koster en helflaske Smirnoff 41,46 fra grossist.

 

Nå har nok ikke Vinmonopolet standardsatser, men under 1,5% har de garantert ikke. Som nevnt er det høyere satser på AmEx enn på Visa/MC.

Lenke til kommentar

Da vil jeg bare informere om at det ikke lenger eksisterer noen relger som forbyr salg av alkohol på kreditt.

 

Siterer her Ot.prp.nr.31 (1988-1989)

 

2.16.1 Salg og skjenking på kreditt

 

      Dagens alkohollov har ingen forbud mot salg og skjenking av vin og øl på kreditt. Derimot inneholder alkoholloven §9 forbud mot salg av brennevin på kreditt.

Side 31

Løsgjengerloven av 31. mai 1900 nr, 5 går i §26 videre enn alkoholloven ved indirekte å forby all kreditt ved skjenking av « berusende drikke ».

 

      Med dagens utvikling av forskjellige former for person-, kontant- og kredittkort er gjeldende forbud vedrørende brennevin vanskelig å håndheve. I praksis synes det å være en glidende overgang, og dels et definisjonsspørsmål, om hva som anses som kontant betaling og hva som må sies å være gitt med henstand.

 

      På denne bakgrunn, og fordi dagens bestemmelser neppe har noen edruskapspolitisk betydning, foreslås kontantregelen i alkoholloven §9 og henstandsregelen i løsgjengerloven §26 opphevet. Se for øvrig kapittel 2.15.3 foran.

 

Vinmonopolets valg om å ikke selge på kreditt over disk beror dermed på alkoholpolitiske og økonomiske vurderinger, ikke på norsk lov.

 

Edit: For å klaregjøre var dette forarbeidene til den nye Alkoholloven som kom i 1989, det var altså et forbud mot å selge brennevin på kreditt i den gamle loven som ble erstattet av ny lov i 1989. Videre var det også et slags forbud i Løsgjengerloven, men denne bestemmelsen er opphevet.

 

 

Dine penger har forøvrig foretatt en vurdering av ulike kredittkort her.

Endret av Hefla
Lenke til kommentar

Robbiedeluxe skrev:

Jeg er endelig blitt kontaktet av AmEx igjen.

 

 

------------------

 

 

Jeg venter på å høre fra dem.

(Har sendt brev til "kundemottaket" i statene, en kontaktpersom i DnB NOR, og jeg vurderer å sende kopi også til en annen i DnB NOR. Jeg nevner skuffelsen over trege, manglende og mangelfulle svar hos kundeservice, få brukersteder og mangelen på oversikt over disse, samt nettsidene, som jo ser bedre ut for en del andre lands vedkommende.)

 

 

I dag var igjen en AmEx-dag; Det er slett ikke alle dager som er AmEx-dager for min del pga. begrenset antall brukersteder, som jeg gjerne skulle hatt liste av.....

 

Dagens "suksess" med å få brukt kortet skyldtes "sikre" brukersteder; bilutleie, bensinstasjon og flyplass.

 

Imidliertid merker jeg SUKKET fra den kasseansatte i butikken på OSL jeg drar fram AmEx, her blir det signering og kvittering, han lengter nok til BankAxept-kundene føler jeg.

 

På Flesland står disse "selgerne" med AmEx-foldere og bord fortsatt, ser ut som om de har stått der hele uken. Jeg gikk ikke forbi dem i dag, men tidligere i uken stoppet de meg og sa "har du Visa?". hvorpå jeg svarte at jeg allerede hadde AmEx og ikke var helt fornøyd med den dertil hørende kundeservice.

 

Forøvrig prøvde jeg kortet på ulike steder i Oslo der man kan forvente å få brukt slikt: Pizzasted, nei, sa det tok Diners men ikke AmEx. På sushisted tok de ikke kort i det hele tatt, dette var merkelig syns jeg, stod jo en kortterminal gjemt der så jeg. Så jeg måtte løpe i minibank!

Steder som Ultra og Smart Club er BankAxepts rike. Dessverre.

 

Pluss for at de tok AmEx på universitetsbokhandel.

 

My Life My card?

Mitt liv og sabla mye surr ifm. AmEx tenker jeg vi sier!

 

Jeg håper og tror at de AmExansatte i Norge er interesserte i å ordne opp, og jeg birdrar gjerne med kommentarer og tips i så måte.

Lenke til kommentar

Håper amex kjenner si besøkelsestid, og har lyst til å ordne opp. Er jo en del av oss her inne som vil bruke kortet, og vil at amex skal bli stort i Norge. Vi er amex fans. Men kan virke som det bare surrer og går, og man bare må leve med det. Har ikke lyst til å bli dyttet over til Eurocard.

 

Helt utrolig at Smart club ikke tar amex. Ultra er jo en såkalt high end butikk, men tar ikke amex? Rart det også. Har selv mailet smart club flere ganger om de ikke kan ta amex.

 

Jeg opplevde jo også en pizxa-butikk som reklamerte med amex merket på brosjyren, men som ikke tok kortet når man ville betale med dette. Dro kortet tre ganger, men nei...Tror jeg sender en mail til teller, og rapporterer dette stedet for misvisende reklame.

 

De aller, aller fleste gangene jeg betaler med amex i butikk, har det heldigvis gått ganske greit, bare trekke og signere, kjapt og enkelt.

Lenke til kommentar

Bra Robbie!

 

 

Man er spent på hva din kontaktperson nå sier som kommentar, forslag til tiltak og evt. plan for videre fremdrift av vårt kundeforhold/medlemskap.

(Som stue nevner, så er der en del aspekter ved Eurocard som nå virker mer fristende, uten at man har erfaring med dette kortet. Anvendeligheten er ett.)

Dessuten venter jeg på svar fra DnB NOR samt statene på det brevet du fik ksom jeg også har sendt til dem.

 

 

Forøvrig skulle jeg kjøe revybillett på posten, de tok heller ikke AmEx.

Lenke til kommentar

Ser at Re:member har prisgaranti, kjøper du et produkt og finner det billigere et annet sted innen 30 dager for du mellomlegget tilbakebetalt, max 7500kr pr vare og totalt 15000kr i året.

 

Noen som vet hvordan denne prisgarantien funker, feks butikk mot nettbutikk? Eller er det bare butikk vs. butikk og nettbutikk vs. nettbutikk?

Lenke til kommentar

Må bare beklage at jeg ikke har hatt tid til å skrive noe her. Sitter nå på Arlanda Express (betalt m/AmEx, selvsagt ;)) på vei inn til 'stan', men skal ikke se bort fra at jeg får tid ila kvelden i dag. Har en del nytt å komme med mht til Platinum -- men også noe 'nytt' som min kontakt nevnte for meg: American Express International Dollar/Euro Card Platinum.

Lenke til kommentar

Det skal bli veldig spennende å høre hva din nye kontakt hos AmEx hadde å komme med når det gjelder American Express Platinum Card i Norge.

 

Vedkommende som jeg hadde kontakt med sa at Platinum Card var noen år fram i tid i Norge pga. teknologisk oppdatering, men at det hadde vært opp til vurdering.

 

Gøy å høre hva din kontakt kan informere om og om det i tilfelle er det samme som jeg fikk beskjed om eller ikke.

Lenke til kommentar

Hold dere unna Gebyrfri Visa, eller santander bank som det heter nå mener jeg..

Er egentlig en merkelig bank, lyver om dem kan, kun for små penger.

 

Historien går som dette..

Hadde innbrudd i bilen og jeg hadde da gebyrfri visa kortet som reserve.. Innbruddet skjedde over en helg og jeg oppdaget det ikke før etter 1-2 dager.

Fikk ringt til sperretjenesten, ingen bevegelser på konto og jeg spurte om det kunne bli noe problem.. Neida garanterte dem, du har sperret.. En uke senere oppdager jeg at noen har handlet med kortet på nettet og ringer da gebyrfri visa for å forsikre meg om at intet galt skulle skje..

 

Jeg måtte da anmelde forholdet, jeg hadde ikke anmeldt innbruddet da jeg hverken hadde tyveriforsikring eller noen tro på at politiet kunne oppklare saken..

 

Uansett, enden på visa var at jeg satt igjen med en regning på 4k. Bankklagenemda hørte ikke på hva jeg hadde å si, alt de hørte på var noe jeg "skulle" ha sagt til saksbehandler hos gebyrfri visa..

 

 

Poenget er;

Hold dere unna Gebyrfri Visa om dere kan
Lenke til kommentar
Uansett, enden på visa var at jeg satt igjen med en regning på 4k. Bankklagenemda hørte ikke på hva jeg hadde å si, alt de hørte på var noe jeg "skulle" ha sagt til saksbehandler hos gebyrfri visa..

Ut fra din beskrivelse hadde jeg ikke gitt meg med bankklagenemdas avgjørelse. Husk at det er en nemd opprettet av bankene selv, og avgjørelsene deres har ikke noen rettslig kraft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...