Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her går det sakte fremover.

 

Hadde i dag en samtale med min kontakt og er følgelig blitt invitert til et møte hos AmEx for å diskutere de konkrete punktene vi kom med. De er veldig interessert interessert i en dialog fremover med det de anser som "viktige" kunder. Vi var for øvrig totalt 9 AmEx-medlemmer som skrev under på eposten som jeg sendte noen uker tilbake -- vi snakker mao. om forbruk i millionklassen. Dette kan bli virkelig spennende, hvem skulle egentlig tro at de ville høre på oss? :)

 

 

--------------------------

 

Hei Robbie.

 

Dette tar tid eller hva?

Hvem er det som har signert på den dereposten du nevner her?

 

Jeg vil også være med på møte, jeg føler at det fortsatt er ting som trenger debatt og

klarering fra AmEx sin side i Norge.

 

Jeg er fersk av året både som AmExbruker og forumbruker her, men har likevel en

god del erfaringer og synspunkter som jeg både tror vil være nyttige for selskapet

å se på og interessant for meg å få svar på.

 

Uansett vil det gavne selskap og kunder å snakke sammen.

 

Lykke til med møte, kom gjerne med informasjon og oppdateringer!!

Lenke til kommentar

Att. Robbie!

 

Har du fått noen tilbakemeldinger på når møtet med American Express/DnB Nor finner sted?

 

Vet du hvem du skal i møte med?

 

Hva ønsker du å ta opp med dem? Hadde vært fin om man kunne lage en liste som gikk på hvilke forhold vi mener AmEx/DnB NOR bør forbedre og hvilke tilbud og produkter de bør innlemme.

 

Eksempelvis:

 

American Express Platinum Card

24/7 Concierge Service (tror dette "må" med for å kunne utstede Platinum Card)

Priority Pass

Forbedret kundeservice og raskere responstid

Øke antall brukersteder i Norge (hva kan gjøres for at dette skal skje)

 

Dette er bare noen av synspunktene jeg har og det florerer helt sikkert andre meninger også her inne på diskusjonssidene om hva American Express/DnB NOR bør gjøre for å styrke AmEx i Norge.

Lenke til kommentar

Møtetidspunktet blir bestemt førstkommende mandag. Jeg kan (som dere sikkert forstår) ikke publisere fullstendig navn på de vi kommer til å møte - men det er personer i DnBNOR Kort/AmEx-systemet som kan påvirke samt gjennomføre endringer i produktporteføljen. Vi er i utgangspunktet kun to (muligens tre) som kommer til å delta - men alle dere som har sendt meg PM og/eller mail med ønsker/tips/råd vil få en mail med kort referat/oppsummering etter at vi har hatt møtet.

 

Punktene vi har lagt frem (og skal legge frem) er mye av det som har gått igjen her, bl.a. som Henrik påpeker: Platinum Card, 24/7 Concierge, bedre kundeservice, flere brukersteder, øke antall medlemstilbud, bredere produktportefølje mv. Vi ser også på mobilen som en interessant mediekanal for 1-til-1 kommunikasjon, dette være seg i form av "vanlige" saldotjenester - men også invitasjoner til spesielle arrangementer etc. Dette skal vi også ta opp.

 

Dersom dere har mer på hjertet, så send meg en PM! Som nevnt før, dette er en unik mulighet til å være med og påvirke - samtidig som at AmEx har vist at de er villige til å lytte.

Lenke til kommentar

Att. Robbie!

 

Du må gjerne nevne mitt navn i møtet med American Express/DnB NOR. Du skal ha fått dette i mailen jeg sendte deg for en liten stund siden.

 

Jeg vet at jeg er meget vel ansett hos AmEx og bruker kortet for eksteremt høye summer pr. år, slik at de helt sikkert er interessert i å gjøre kortmedlemmer som meg og andre storbrukere så fornøyd som mulig.

 

Henrik!

Lenke til kommentar
Att. Robbie!

 

Kan du legge ut noe informasjon her på sidene når du har vært i kontakt med American Express/DnB NOR i morgen?

 

Fint om du kan si noe om når møtet blir.

 

 

 

Ja samme er det jeg lurer på!

 

Var det i dag møtetidspunkt skulle avtales?

 

Jeg ser frem til referat, og er meget spent på om det blir avtalt endringer, både i systemet generelt og overfor

oss som har skrevet inn her.

 

Uansett ser man frem til gode tider med AmEx, håper det endrer seg til det bedre!

Endret av RYNE
Lenke til kommentar

For å svare veldig raskt før jeg avslutter min lange arbeidsdag:

 

Ja, det blir et møte. Vi holder på å bli enige om tidspunkt nå. Vi som ikke jobber i AmEx har jo alle våre jobber som faktisk også medfører møtevirksomhet -- så min kalender er dessverre ikke tom og dedikert til AmEx heller. ;)

 

Den eneste antydningen vi har fått, er at vi er en meget "interessant" gruppe som de ønsker å komme i dialog med. Samtidig ønsker de å kartlegge hvilke ønsker en slik interessant (og meget kjøpesterk) gruppe har. Som en av dere nevnte over PM, så heter det jo i klisjeenes verden at "sammen er vi sterke". Fra før av vet vi også at slike møter fungerer - se bare på hva "vi" i SAS-forumet på FlyerTalk har fått til mht. faktiske produktforbedringer (mat- og drikke vouchere til EBG etc). Et slikt møte har således stort potensiale og er i alles interesse.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat mailet VD (adm. dir.) for American Express i Norden og spurt om hvorfor det bare er AmEx i Norge som ikke tilbyr Platinum Card og om dette f.eks. vil komme i løpet av 2008.

 

Poengterte videre at AmEx i Sverige tilbyr både Platinum Card og Centurion Card, mens i Danmark og Finland utsteder de Platinum Card. Det bor ikke så mange færre mennesker i Norge enn det gjør i Danmark og Finland, så skulle ikke tro at markedet for et slikt kort i Norge er noe mindre enn i de to nevnte landene.

 

Blir spennende å se om jeg får svar fra han og i tilfelle hva svarene blir.

 

American Express i Norden har sitt hovedkontor i Stockholm. (Kan virke som at American Express i Finland og Sverige er en del av American Express globalt) Amex i Danmark og Norge er jo på lisens fra AmEx globalt og utsdedes via henholdsvis Danske Bank og DnB NOR.

Lenke til kommentar

Jeg får dessverre mailen jeg sendte til VD i American Express i retur. Har forsøkt med to ulike mailadresser, men samme resultat begge ganger. Vet ikke om det er mine mailadresser som ikke godtas eller om det er noen feil med vedkommendes?

 

Om noen andre ønsker å forsøke, finner dere mailadressen ved å søke på American Express under "sök företag" på hjemmesiden til newsdesk.se

 

Hadde etter min mening vært interessant å vite hva VD for AmEx i Norden mener om Platinum Card og andre servicetilbud hos American Express i Norge og hvorfor Norge henger så etter de andre nordiske landene.

Lenke til kommentar

Ok, høres bra ut med møte, jeg bare venter på resultat og referat i så måte.

 

(Noe av det jeg mest ønsker er nevnte liste over brukersteder, samt at det gjerne må gå på "default" med kode; jeg bestilte slik men har knapt nok brukt den ennå; dette for å slippe "sirkuset" med ID-kontroll hver gang man kjøper en småting, og fare for at de da noterer personnummer og annet de ikke skal ha; paradoksalt nok forkommer denne nitide kontrollen kun på de små kjøpene, på de (få) store jeg har foretatt har ingen spurt.)

 

Som sagt er jeg fersk fritidsbruker av AmEx, men nå har jeg ihvertfall ubetalt forbruk på over 20 tusen på det, så det blir et par "store" fakturaer fremover for min del, jeg vet ikke hvor mye de regner for "stort" og "lite"?

Uansett er det en god del høyere for de som har et jobbkort og reiser mye etc.

 

Jeg er ingen "exceptional earner" heller, så det setter jo sin begrensning også. Men jeg vil likevel sette pris på å kunne ha et ord med i laget.

 

Lykke til på møtet og god vinter og god kortbruk ti lalle kort holdere, og lykke til til AmEx/DnB/Teller med kvalitetsarbeidet!!

Lenke til kommentar

Godt å høre at det blir møte, bra innsats!

 

Hyggelig å vite at Amex vil høre våre synspunkter ( det burde jo bare mangle), og kan sikkert komme mye godt ut av dette. Jeg er enig i mange punkter som er listet opp her, og har også sendt PM med mine synspunkter tidligere. Er mye av det samme som går igjen. Hvorfor er tilbudet i Norge så begrenset i forhold til våre venner i Nord ( inkludert Latvia med 2 mill innbyggere)? Hva må til for å få flere butikker til å akseptere amex. Hvor blir det av platinum? osv

 

Jeg vet at mange synes det er veldig lettvint og fint å betale med bank axept, men når man først har "sett" fordelen med å bruke kredittkort på ALT, så er det ingen vei tilbake. Ønsket er selvfølgelig å pense alt forbruket over på et kort, amex, hvor man har ubegrenset kreditt.

Endret av stue
Lenke til kommentar

Jaaaa, da ahr jeg nettopp charget ca 1500 kroner på Ica på et mastercard. De måtte ringe Mastercard for å verifisere - og påstod det ofte skjedde ved kjøp for over 1500. Håpløst, særlig på et MC utstedt av Nordea med ubegrenset(meg bekjent) kreditt...

 

Tok jo selvsagt ICA ti minutter, og til slutt en telefon hjem til butikksjefen for å finne ut brukerstedsnummeret før det ordnet seg. Slitsomt.

Lenke til kommentar
Jaaaa, da ahr jeg nettopp charget ca 1500 kroner på Ica på et mastercard. De måtte ringe Mastercard for å verifisere - og påstod det ofte skjedde ved kjøp for over 1500. Håpløst, særlig på et MC utstedt av Nordea med ubegrenset(meg bekjent) kreditt...

 

Tok jo selvsagt ICA ti minutter, og til slutt en telefon hjem til butikksjefen for å finne ut brukerstedsnummeret før det ordnet seg. Slitsomt.

 

 

 

Ja dette var noe til sirkus!

Heldigvis går det MC jeg har som regel på kode så man slipper å la andre merke at man ikek bruker Bank Axept.

 

Men det blir nesten latterlig med den huskestuen de setter i gang når man skal betale en avis med AmEx, det er steder jeg har gått før, og hver gang er det frem med kortet, et annet kort og dette opplegget med at de gjerne noterer kortnummer og/elelr personnummer.

Makan til kontroll, de er jo så nitide! Som om jeg har en scam der jeg ønsker å svindle, og alt jeg får ut av det er en avis?

Nesten så det blir pinlig og man føler seg tvunget til å bruke BankAxept for å ikek skape kaos.

 

Morsomt er det også når man bruker MC i forretninger som tar dette, og det kommer opp lapp der de skal ha signatur; da sier de ofte "oi, nå gikk den på reserveløsning".

 

Snakk om "BankAxepttyrranni".

 

Det skal bli interessant å høre hva de som faktisk jobber med AmEx har å si om dette, jeg tenker at de rer en del å jobbe med hva brukerstedsoppløring angår.

 

Forøvrig er det fortsatt en ny og spennende oppdagelse for meg at "alle" på flyplasser tar AmEx, også Narvesen etc.

(Vanlige Narvesen tar ofte Visa og MC forøvrig.)

 

Som stue skriver lenger oppe så "drømmer" jeg også om å kunne ta alle innkjøpene på AmEx, helst uten denne kontrollen.

(Jeg bestilte kode på AmExkortet, er der noen måte man kan få denne til å komme opp som "default" på kortterminaler? Da slipper man vel hele den greia med id-kontroll og surr. Hadde det vært slik hadde folk nok trodd jeg hadde BankAxept!!!)

 

 

Lykke til til alle AmEx brukere, kom gjerne med de "tips og triks" dere har i så måte, jeg vil gjerne bruke kortet på leste mulig steder og måter!

Lenke til kommentar

Grunnen til at de sjekker legitimasjon og skriver dette ned er fordi brukerstedet risikerer å bli ansvarshavende hvis noen misbruker kortet ditt.

 

Du synes det sikkert i dag er greit å ikke signere, men hva med den dagen noen fikk tak i kortet ditt og misbrukte det?

 

Du hadde vel neppe tatt tapet selv regner jeg med, og da blir det brukerstedene og AmEx som må betale.

 

Har selv jobbet i butikk, der fikk vi streng beskjed om å sjekke legitimasjon og kort.

Lenke til kommentar
Grunnen til at de sjekker legitimasjon og skriver dette ned er fordi brukerstedet risikerer å bli ansvarshavende hvis noen misbruker kortet ditt.

 

Du synes det sikkert i dag er greit å ikke signere, men hva med den dagen noen fikk tak i kortet ditt og misbrukte det?

 

Du hadde vel neppe tatt tapet selv regner jeg med, og da blir det brukerstedene og AmEx som må betale.

 

Har selv jobbet i butikk, der fikk vi streng beskjed om å sjekke legitimasjon og kort.

 

 

--------------------

 

Ja ok, dette er jo fårståelig.

Men OM rutinene er så strenge, HVORFOR har da ikke personalet lært at de IKKE skal ta kortnummer og personnummer, bare sjekke ID?

Virker som det er slappe rutiner på det når jeg som en "fersk" kortbruker ser feilene de gjør. Jeg ser dem, men påpeker sjelden da jeg ikke vil være en "oppvigler" i kassakøen.

 

Uansett ville dette løse seg dersom systemet var slik at de kortene med bestilt kode kunne fått det ti lslik at man tastet kode "by default" de stedene der har "kodemaskin".

 

Og videre, dersom det er så viktig at de sjekker ID, hvorfor er det meget sjelden at restauranter etc. gjør det?

Det er jo mye større beløp også.

 

Forsåvidt greit at de sjekker ID, men da må de også gjøre det riktig syns jeg.

(Datatilsynet og andre har jo gitt "streng" beskjed om at personnummer og kortnummer absolutt ikke må oppgis.)

Lenke til kommentar

Det er helt latterlig med denne sjekken av ID, og kode osv osv. Som du sier, er jo aldri sjekkav ID når man tar taxi, er på bar, restaurant osv. Men i butikken for en Cola, er det pentagon-sikkerhet, og ting skal noteres og bokføres pga av et kredittkort. Er latterlig. Burde holde med en kjapp signering, og til nød en titt på ID. Men ikke noe nedskriving av ditt og datt.

Lenke til kommentar
Det er helt latterlig med denne sjekken av ID, og kode osv osv. Som du sier, er jo aldri sjekkav ID når man tar taxi, er på bar, restaurant osv. Men i butikken for en Cola, er det pentagon-sikkerhet, og ting skal noteres og bokføres pga av et kredittkort. Er latterlig. Burde holde med en kjapp signering, og til nød en titt på ID. Men ikke noe nedskriving av ditt og datt.

 

Kanskje den enkle årsaken er at de ansatte som gjør det tar beskjedene fra sjefen på alvor, mens de andre gir blanke. Vi fikk klar beskjed om å sjekke legg, dog skrev jeg alltid kontrollnummeret på legget, feks hos dnb er det tre tall og tre bokstaver. Noe mer enn det var ikke mitt problem, og jeg var "pentagon" på det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...