Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Jeg er nok også underlagt "BankAxepttyranniet", der er det virkelig "never leave home without it".

 

Der er kort med kun BankAxept, folk med spesielt dårlig betalingsevne/moral får gjerne ikke mere fra bankene, så de ikek skal risikere å bruke visadelen i taxier og til flybilletter etc.

 

Den lille erfaring jeg har fra MC i utlandet tilsa at man brukte det til alt.

 

 

Skal man bare hengi seg til norske banksystemer og kaste sweg på BSU og glemmer disse andre kortene?

 

Hva sier RobbieDeLuxe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kom til å tenke på den, jeg har heller ikke hatt noe slikt problem i Polen eller Tyskland når jeg har brukt bankaxpet kortet der, da det er en egen visa del som tar over i utlandet.

-------------------

 

Dette viser jo hvor moderne polen og tyskland er i forhold til norge. Hvis en tysker eller polakk kommer til norge, får han beskjed: NEI, vi tar ikke utenlandske kort. Bare norske bank axept.

Lenke til kommentar
Kom til å tenke på den, jeg har heller ikke hatt noe slikt problem i Polen eller Tyskland når jeg har brukt bankaxpet kortet der, da det er en egen visa del som tar over i utlandet.

-------------------

 

Dette viser jo hvor moderne polen og tyskland er i forhold til norge. Hvis en tysker eller polakk kommer til norge, får han beskjed: NEI, vi tar ikke utenlandske kort. Bare norske bank axept.

9557979[/snapback]

 

Det tror jeg heller har noe med den yngre gardens egenskap til å vite forskjeller på kort. Selv har jeg fint greid å behandle utlendinger når jeg satt i kassen på meny, bare i de tilfeller de skulle bruke MC eller Amex/Diners så ble det problemer da vi ikke tok det. Visa kreditt gikk fint, og det visste jeg. Eneste jeg hadde krav om å sjekke var leg og cv2 koden fra sjefen. Jeg tror uansett at du genraliserer veldig til tider når du sier

 

NEI, vi tar ikke utenlandske kort. Bare norske bank axept.

 

Dog har jeg opplevd at amerikanse visa ikke støttes av BBS sine betalingssystemer på jobben, noe jeg eller sjefen ikke kunne forstå hvorfor. Vi mente det ikke skulle være noe problem.

Lenke til kommentar
Der er kort med kun BankAxept, folk med spesielt dårlig betalingsevne/moral får gjerne ikke mere fra bankene, så de ikek skal risikere å bruke visadelen i taxier og til flybilletter etc.

Da er det bra vi har BankAxept, ellers måtte disse personene klart seg uten kort og gått i banken hver gang de skal ta ut penger i stedet.

 

Ja, det er litt upraktisk for utlendinger, men de kan fortsatt ta ut penger i minibank.

Lenke til kommentar
Dere mer ”senior” AmExbrukere må gjerne komme med ”liste” over hva dere har brukt kortet på de siste dagene slik at vi andre ikke bare får innblikk i den livsstilen dere fører med AmEx, men også ideer til hvor vi kan ikke bare bruke det, men bruke det med den største selvfølge, og kanskje aller helst også bli sett litt bedre på enn de som kommer rekende med BankAxept?

 

For tiden er det dessverre langt frem til at man kan si ”my Life = My card”.

9550283[/snapback]

Jeg har vært American Express medlem siden slutten av 2006 -- noen få uker før min 21-årsdag. Etter 2-3 måneder fikk jeg tilbud om Gold Card og har hatt dette siden. Mitt forbruk kan karakteriseres som veldig reise- og livsstilbasert: Jeg betaler alle mine reiser - både private og forretningsreiser - med mitt American Express. Privat sikrer dette meg en god (en av de bedre) reiseforsikringene - og i jobbsammenheng får jeg en spesifisert reiserute på fakturaen som enkelt kan sendes til økonomiavd. for refusjon. I 2007 står flybilletter og hotell alene for en betydelig sum av hele forbruket på kortet, så dette er et meget viktig bruksområde for meg. Til AmEx' forsvar må jeg få sagt at kortet på ingen måte skuffer på dette område.

 

Ad kundeservice har jeg heldigvis aldri hatt dårlige erfaringer. Da jeg ble oppgradert til Gold Card ble jeg faktisk oppringt to eller tre ganger for å følge opp leveransen av det nye kortet. Etter jeg mottok kortet ble jeg også kontaktet for å høre om jeg var fornøyd med alt. Første gangen jeg foretok en stor transaksjon (6-sifret), ringte jeg på forhånd og fikk klarert dette uten problemer.

 

Før sommerferien ble kortet mitt avmagnetisert, så da jeg ringte kundeservice rundt klokken 9 en tilfeldig ukedag for å spørre om det var mulig å få tilsendt et nytt kort. Den veldig hyggelige damen fikk bestilt et kort på Forex, så etter lunsj klokken 11 gikk jeg ned 200 meter fra kontoret og ned til Rådhusplassen for å hente et nytt kort.

 

Hva gjelder Concierge tjenesten har jeg også stort sett bare gode erfaringer. De fikk reservert et bord på 17. mai - en dato restauranten angivelig ikke ville ta i mot reservasjoner (jeg ringte først restauranten). De fikset også billetter til Pablo Francisco for meg og tre venner. Likevel skulle jeg gjerne ha sett at de kunne besvare henvendelser 24/7. :)

 

Norge er nok dessverre et u-land når det kommer til internasjonale kredittkort, men det er nok opp til oss forbrukere å kunne "pushe" retailmarkedet litt. Jeg kjøper f.eks. klær kun med AmEx og har vel aldri hatt problemer med klesbutikker som ikke tar AmEx. Til alt annet bruk har jeg et standard DnB NOR Saga-kort som gjør susen. :)

Lenke til kommentar

Bra Robbie.

Skulle gjerne ha drevet på med AmEx lenger selv, men det ble nå engang slik at man levde i BankAxepts ”vold” i årevis før man i det hele tatt fikk det for seg dette med kredittkort. Så jeg bare håper, satser og tror på at nå kan jeg gå en lykkelig tid med AmEx, subsidiært Eurocard, i møte.

 

Dessverre er der ikke svar fra AmEx kundeservice i dag heller. Jeg sendte jo den en høflig purring her i løpet av helgen, men nå er enda en arbeidsdag gått uten at jeg har fått svar på min enkle henvendelse.

Fikk du svar på ditt ”strenge” e-postbrev til dem Robbie?

Man kan vel forvente bedre service om man har gullkort, men dette med at deet er så dårlig på grønt kan man vel ikke være fornøyd med.

 

Forøvig kjenner jeg ikke mange som er kortinteresserte, de fleste lever sine glade dager med BankAxept og evt. også BSU og trives med det.

 

 

Stadig ”drømmer” jeg om at AmEx skal aksepteres, og helst respekteres, overalt, og ha god kundeservice: Jeg er skuffet over at de ikke kan frembruinge liste over brukersteder, Santander har jo dette, og det er en spansk bank, og så skal AmEx-brukere her ikke få samme tilbud?

 

I dag ble enda en dag med handling, all betaling skjedde med BankAxept.

 

Mitt student/BankAxept-kort har ”hedersplassen” i lommeboken mens AmEx er gjemt et godt stykke lenger nede.

Endret av RYNE
Lenke til kommentar
Euklid:

Sikker på at det er ”infrastrukturen” som setter grenser for utbredelsen av aksept for AmEx i Norge?

De som tar AmEx i sine butikker har jo dette på samme terminaler som Visa, MC og BankAxept? Og Teller leverer utstyr til å ta de tre nevnte kort.

Taxier, flyselskaper og hoteller har ingen problemer med å ta Amex, ei heller matvarebutikker som Ica og helelr ikke bensinstasjonene. Hvilken teknologiske systemer er det disse har som ville vært problematisk for andre å bruke?

Tydelig at jeg har vært litt upresis her, beklager det. Med infrastruktur mener jeg ikke her bare teknologi, men også konvensjoner og konsensusløsninger. Så lenge de aller, aller fleste ikke ønsker å benytte seg av AmEx i butikker, vil det ikke være rasjonelt for forretninger å skulle ta så solide marginer at de kan akseptere betaling med AmEx, fordi det ville skremme bort fryktelig mange av kundene som ikke føler for å betale ekstra for at en butikk skal kunne ta et dyrt kort.

BankAxept (Er det dette du hentyder til?) har jo sitt utspring i ”gjerrige” banker som ikke vil gi kreditt til sine kunder og ha betalingen gående med en gang.

Delvis enig i det du skriver om BankAxept, samtidig er det en del positive sider ved det som kanskje ikke er så åpenbare. Det norske systemet er svært enkelt og effektivt, med relativt transparente kostnader. Når butikker ikke trenger å betale mer enn et par øre per transaksjon, er det klart kortselskapene ikke har inntekter nok til å kunne tilby concierge, dyre forsikringer, gode oppgraderinger, vanskelig tilgjengelige billetter og annet. Imidlertid vil det også føre til at forretningene kan beregne lavere transaksjonskostnader på betaling. Finnes det egentlig noen rasjonell grunn til at det er AmEx som skal fikse konsertbilletter og bord på restauranter, utover at de har klart å skape et marked? Å betale for disse tjenestene via høyere priser i butikker virker for meg litt unaturlig.

Jeg syns det ville være mer praktisk med kort som fungerte overalt i hele verden, slik AmEx, Visa og MC i stor grad gjør. Nå må man jo ha med seg BankAxept/kombinasjonskort, samt egne kredittkort om man føler man ”trenger” slike.

Ihvertfall om man skal forholde seg til både Norge og utlandet.

Helt enig her, finnes mange nyanser. Det beste hadde vært ett kort til absolutt alt – inkludert bonusordning på flyselskaper, betaling, førerkort, pass og det meste annet. Imidlertid kan jeg vel ikke si jeg har opplevd det som noen stor byrde å måtte dra på AmEx, Diners, Visa og MasterCard, mulig jeg er litt enkel der.

Dessuten er AmEx-brukere typisk de med kontroll over økonomien, og de kan i større grad enn andre komme til å handle mer, og dette er jo butikker interessert i?

Spørsmålet er om de er så interessert i det at de ønsker å ta på seg kostnaden. Alle er interessert i økte inntekter, ikke alle inntekter øker såpass at de kan forsvare økt kostnad. F.eks. vil det nok jeg være et eksempel på en kunde der butikken tjener på å ikke akseptere AmEx/Diners. Jeg betaler med det når det passer meg, men velger aldri å ikke handle i en butikk fordi de ikke aksepterer det. Alternativet er for godt til å forsvare kostnaden for butikken, enkelt nok.

Lenke til kommentar

Jeg handler absolutt mest mulig på kreditt det være seg amex , MC eller visa. Da har du kortselskapet med deg MOT butikkene hvis det skulle oppstå problemer. Handler du med bank axept så er det lille deg alene mot butikken. Jeg foretrekker å ha amex med meg i den kampen.

 

Dessuten tviler jeg på at butikkene er så "snille" at kundene har så mye å spare på om de slipper å betale kredittkortgebyrer. De putter nok hele gevinsten i sin egen lomme disse butikkene. Å tro noe annet er litt naivt.

 

Nei, folk må forstå at å handle på kreditt er utelukkende positivt sett ut i fra et forbruker ståsted, og selvfølgelig negativt sett ut i fra et butikkståsted.

 

Her må vi forbrukere utnytte fordelen ved å handle på kreditt, og ikke la oss lure av bankene ( og butikkene) ved å bruke bank axept.

Endret av stue
Lenke til kommentar
Dessuten tviler jeg på at butikkene er så "snille" at kundene har så mye å spare på om de slipper å betale kredittkortgebyrer. De putter nok hele gevinsten i sin egen lomme disse butikkene. Å tro noe annet er litt naivt.

Hvis en butikk putter hele gevinsten i egen lomme vil en som ikke gjør det få en konkurransefordel.

Lenke til kommentar

Litt nyttig info etter å ha vært i kontakt med AmEx kundeservice:

 

Tilbudet på AmEx til DnBNOR ifm. rabatt til de med kundeprogram er nå helt borte! Overhodet ingen rabatt lenger (gjelder i hvertfall nye søkere, spurte ikke om eksisterende kunder).

 

For nye søkere av AmEx Gold gjelder følgende krav:

- fast bruttoinntekt over 450 000 pr. år

- søker må være 30 år eller eldre

- plettfri betalingshistorikk

 

Ganske sikker på at disse kravene ikke er ufravikelige, men dette er i det minste de teoretiske kravene de operer med til norske søkere.

 

Behandlingstiden på søknaden ble estimert til to uker.

Lenke til kommentar
Eksisterende SAGA-kunder vil fremdeles få halv årspris på Gold Card (antar dette også gjelder Green Card). Fikk dette bekreftet på telefon i dag.

9586347[/snapback]

 

Ok. Regner med at du da mener eksisterende SAGA OG eksisterende AmEx kunder (som allerede har fått innvilget rabatten fra før).

 

Jeg er nemlig også eksisterende SAGA kunde, og opplyste om det. Ingen rabatt på meg allikevel. Han på kundeservice dobbeltsjekket også med en kollega for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Noen som har en oversikt over kredittkort med betalingsutsettelse som lar deg overføre all kreditt til en valgfri konto? ;)

9603895[/snapback]

Alle krediittkort hos Fokus har disse mulighetene, men ikke sammen... Med det mener jeg at når du foretar en overføring, da begynner rentene å løpe umiddelbart i motsetning til betalingsutsettelsen man får når man foretar et varekjøp.

Lenke til kommentar
Eksisterende SAGA-kunder vil fremdeles få halv årspris på Gold Card (antar dette også gjelder Green Card). Fikk dette bekreftet på telefon i dag.

9586347[/snapback]

 

Merkelig nok står dette fortsatt på dnb.no under total-programmet (men ingen ting på saga)

 

Halv årspris og ingen innmeldingsavgift på American Express Card.

Lenke til kommentar

OK, dette er interresant folkens. AmEx hadde stand på Flesland Intl Airport, og jeg snakket litt med dem. Disse annonserte kraftig, og det var vel tre "konsulenter". På spørsmål svarte de at de jobbet for AmEx, ikke DnB Nor konsernet. Skal dog nevnes at de virket rimlig uvitende. Hun ene bekreftet at alderskravet var der man kunne slacke mest, eventuelt være "svært fleksible". Hun mente det var greie muligheter for meg som attenåring å få et grønt kort dersom jeg dokumenterer inntekt på godt over 250K NOK (som visstnok er kravet for det grønne - noe som vel er litt vel lavt?! Stemmer det at det er så lavt). Hun mente imidlertid at jeg burde ha minst 500K for at de skulle "gidde å lempe på alderskravet"..

 

Det interresante derimot var når jeg drog opp det jeg trodde var mitt ess i ermet, forbruket... AmEx i Norge ser visstnok ikke på forbruket om jeg skal tro disse... Jeg nevnte at jeg på attenårsdagen min i USA fikk invitasjon med en gang til Plat. Jaha, det er USA sa de. Jeg nevnte at jeg har et forbruk på rundt 150K charged på Master og Eurocardene mine, hvorpå de svarte at AmEx Norge ikke ser på forbruk - ei heller lifestyle forbruk...

 

Mistenker at det bare er samme type selgere som praier deg på Oslo S om strømpriser og bredbåndstelefoni, men de gikk med ID-kort som sa de var sertifisert av AmEx Norge. I tillegg var det litt "eldre damer", ikke 19-årige menn, som stod der. Men virker som om opplysningsnivået blandt dem var sammenlignbart med strømselgerne..Trist.

 

(Om Platinium sa de at AmEx som konsept var for nytt i Norge...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...