Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min erfaring fra noen år tilbake er at MC er mindre utbredt enn visa i ved vanlig kjøp over disk i Norge og nær utland. Har dette kanskje endret seg nå? 

Det må være mange år siden. Jeg bruker bare kredittkort uansett hva og hvor jeg handler, og VISA og MC oppleves som likestilte. "Avvikere" er som før Diners og AmEx.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke annet MC enn det jeg har fra DNB. Fristende med Shell MC om både regninger (via Payr) og vipps gjelder på bonus. Er det maksgrense for bonus på dette kortet?

 

Hvilke andre lukrative MC finnes det? Er så mye smådetaljer som står på sidene til de ulike variantene, så greit å høre om noen har erfaringer. Tenker å gå over til å bruke kun MC til både reise, regninger og hverdagsutgifter (mat, drivstoff, klær osv). Vil det da lønne seg med ett kredittkort til hvert formål?

Lenke til kommentar

De har lagt den til nylig, men det gir fortsatt bonus. Så long story short - sitt stille i båten og for guds skyld, ikke spørr kundeservice om det. Er et kjempekort. Skaff det, men søk om lav kredittgrense. Enkelte folk med millioninntekt som har fått avslag og man får da 6 mnd karantene før man kan søke på nytt - uten unntak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei,

 

Har sett at det er flere gamle tråder som omhandler kredittkort, men ettersom vilkår endres jevnlig er det greit med en oppdatering. Jeg går gjennom kredittkort for å se hvilke som man bør eie for å få de beste rabattene til ulike typer innkjøp.

 

For meg virker Komplett Bank som beste kort til generell handel og nettkjøp med 1% på alt (litt usikker på om det faktisk er ALT, eller om "varekjøp" er definert som noe annet), 2% på netthandel og 4% på Komplett. Dessverre bonuspoeng i stedet for vanlig avslag i form av lavere pris. Av den grunn kan Ikano Visa virke ut som et veldig gunstig kort, med 1% på dagligvare hele tiden.

 

Norwegian Bank for reiser, dessverre CashPoints i stedet for vanlig avslag.

 

Drivstoff aner jeg ikke

 

 

Av spesielle bonusprogram så virker det som DNB er svært kjent med sine Supertilbud (med 20-25% i ulike butikker hver måned). Av andre bra kort med mer spesifikke tilbud så vet jeg ikke hva som eksisterer. Har et 365Privat som jeg mener i fjor eller forfjor gav 50% på alle sykler på Birk Sport. Hvilke andre kort finnes det med bra tilbud? Re:member er kanskje bra?

 

 

Hvilke kredittkort har du og hva bruker du de ulike kortene til?

Lenke til kommentar

Mine kort nå: 

 

Cresco Car Premium: 1% på alle kjøp, 3% på bensinstasjon
FlexiVisa: 4% på klær- og skobutikk
Coop Mastercard: 1% på alle regninger via Payr
Ikano Visa: Forskjellige rabatter hver måned, denne måneden 5% på "hage og opppussing". Neste måned blir det EU-kontroll og nødvendig oppfølging etter denne med 6% rabatt på bilverksted. 
yaBank: Forskjellige rabatter hver måned, denne måneden har jeg valgt 3% på all netthandel
YxVisa: Som over, også 3% på netthandel denne måneden
VipCredit: Som over, denne måneden har jeg valgt 4% på alle kjøp i utenlandsk valuta
Shell Mastercard: Vipps og diverse andre kjøp (1%)

 

Har vel siden 2011 hatt det som er av norske kort med bonusordninger. De fleste er imidlertidig forsvunnet eller bonusordningene er fjernet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nei, har ikke merket noen forsinkelser.

Jeg vurderer å kutte ut debet/vanlige bankkort, rett og slett fordi jeg ikke bruker de lenger. Er litt usikker på om jeg ser konsekvensene og tar gjerne i mot innsigelser. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...