Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

1 trumf krone gir 15 eurobonuspoeng. Trumf inkluderer også viatrumf. For en med riktig kredittkort og nok poeng hos SAS så koster en reise i business 60 000 EBP t/r. Jeg fikk handle for en kompis hos proteinfabrikken som gir 16% hos viatrumf. Han handlet for 3000 - som ga meg ca 450 trumf kr (dette kan du kalle 450 kr avslag) eller så blir det ca 7000 EBP (altså litt over 10% på veien til en flybillett). Det er uten kredittkortbonus, som så klart kommer i tillegg. Coop har såvidt meg bekjent ikke noen tilsvarende ordning. Sammenligner du dagligvarer, så ser jeg litt av poenget ditt, men fremdeles lite fleksibilitet i bonusprogrammet til Coop. Å kjøpe EBP for kroner er ren idioti. Vekslingskursen via trumf er meget gunstig, derfor det poenget ble fremhevet.

 

Skal unngå en lang diskusjon, sier ikke coop-kortet er dårlig, men kundeprogrammet trumf er vesentlig bedre enn coop sitt - da det omfatter all handel men med større prosenter. Så egentlig koker det vel ned til hvor alt annet enn dagligvarehandelen skjer. REgnet på prosentene. Om man forutsetter en familie som bruker 100k i året på div med coop-kortet, så utgjør 1% 1000, og 3% 3000. En forskjell på 2000 kr. Min ene handel på viatrumf (som jeg i realiteten betalte 0 for da jeg fikk pengene igjen, men si 3k da) gav meg 450. Vesentlig større return of investment/bonus for pengesummen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimelig søkt å trekke inn et eksempel hvor du handler for en kompis, og altså får bare fordeler og ikke betaler noe for det.

 

Det er heller ikke alle som er interessert i å samle seg mest mulig EBP. En tur Oslo-Trondheim-Oslo koster vel 20 000 EBP, noe som tilsvarer 1334 trumfpoeng = 1334 kroner. Synes ikke det høres superbillig ut for den flyturen da. Eller har jeg gjort noen feil antagelser? Velger du å kjøpe en t/r businessreise for 60 000 EBP koster det deg i virkeligheten 4000 kroner, det er 4000 kroner en familie nok ville brukt på andre ting.

 

Videre sammenligner du coop-kortets 3 % hos Coop med et spesialtilbud hos ViaTrumf. Dette blir uryddig, som å sammenligne et vanlig trumf-kjøp hos Kiwi med å bruke en kupong fra Coop for å få gratis melk. Det er heller ingenting i veien for å benytte seg av Viatrumf kombinert med Coop MC.

 

Ser vi på dagligvare, som for en vanlig familie utgjør mye mer enn småkjøp hos spesialistbutikker som proteinfabrikken eller møbelforretninger omfattet av Viatrumf, så er det mer å hente med 3 % hos Coop med Coop MC enn 2 % Trumf med Trumf Visa/Shell MC.

 

Ser vi på andre ting enn dagligvare så er det 1 % rabatt med både Shell MC og med Coop MC. Viatrumf kommer eventuelt i tillegg, og er uavhengig av kredittkort.

Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger trukket frem fleksibiliteten som et gode. Dette står seg enda. Du liker ikke å samle EBP? Flott for deg. Jeg gjør, og andre med meg. Andre liker Nordic Choice - jeg gjør ikke. Kan også ta ut som penger - noen gjør det og. At man kan bruke viatrumf med Coop kort også er nå ok, men jeg har jo trukket frem kundeprogrammet Trumf, som viatrumf er en del av.. Jeg har ikke spesifikt fokuser så mye på dagligvare - det er det du som gjør. Dagligvare er ikke så sabla big deal...som sagt - max 2k i forskjell på et år (med normalt matbudsjett) - og da har jeg ikke faktorert inn trippeltrumf hvor disse kortene gir 4%, som gjør denne forskjellen noe mindre. TT skjer som regel 1 gang i mnd.

 

Nasjonale flygninger er 10k EBP, så halvparten av regnestykket ditt. Man bruker det som regel ikke på TRD-OSL eller lignende med mindre det er en last minute billett - da kan man spare mye når de koster 3-4000 kr, men f eks BGO - Svalbard (koster som regel noen tusen kroner, minst 2k).

 

Joker har de siste ukene hatt kampanjer hvor de gir 50% trumf. Denne uken er det bleier og barnemat. De tar 10 kr mer pr pakke enn kiwi. Men pga 50% trumf, så får du i realiteten en pk til 31 kr. Tar man det ut i penger, er det 50% rabatt. Igjen - kundeprogrammet er gunstig. Meny har hver uke en utvalgt frukt eller grønnsakskategori som gir 25% trumf (denne uken poteter - de koster gjerne 3-6 kr mer enn rimeligste alternativ på kiwi og extra). Med 25% trumf, er det likevel en solid rabatt.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Det har du rett i, fleksibiliteten er nok noe større ved trumf-kroner enn vanlige kroner.

 

Imidlertid er selve kredittkortene noe forskjellige - og nå ser vi bort fra kundefordelsprogrammene!

 

Shell MC: 1 % trumf på alle kjøp, 2 % trumf hos Norgesgruppen. Unntak: Trippeltrumfdager

Coop MC: 1 % i kroner på alle kjøp (unntatt andre dagligvarebutikker), 3 % i kroner hos Coop (i alle fall Midt-Norge).

 

Coop har også et OK rabattsystem, med kuponger for gratis varer og solide rabatter på varer som handles mest. For eksempel får vi ofte gratis melk, havregryn eller pålegg - andre ganger rabatt på handlevogn på 50,- eller 100,-. Men dette kommer på siden av denne diskusjonen, fordi det er fullt mulig å benytte både Coop-medlemsskap og Viatrumf uavhengig av kredittkortvalg.

 

Uansett høres det ut som om du er flink til å utnytte fordelene, det er jo bra. Flere burde få opp øynene for mulighetene for å spare penger ved å utnytte kundefordelsprogrammene.

Lenke til kommentar

Kan man teoretisk sett bruke Payr til å betale en "regning" til seg selv med kredittkort for å få pengene på konto uten at rentene begynner å løpe med en gang?

 

Teoretisk vil det gå ja, men er jo isåfall en veldig dum måte å skaffe seg penger på. Kredittkort og forbrukslån har jo skyhøy rente...

Lenke til kommentar

Har fått Komplett Bank kredittkort. Hvordan fungerer betaling rundt omkring i Norge når det ikke er BankAxept?

 

Hvilke rabattprogram benytter folk seg av? Syns det er så mye å velge mellom. Mest lyst på enkle løsninger. Rememeber Reward virker bra, og ViaTrump. Vurderer om det blir overkill å skaffe YaBank eller Ikano Visa for månedlige rabatter... Tanker?

 

Anonymous poster hash: 7ea02...ca8

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt i tråden, får man bonus på Shell MasterCard dersom man betaler regninger via Payr-appen. Nå har jeg fått faktura fra Shell MC, men har ikke fått noe oppspart bonus heller. Står i hvert fall ingenting om det på fakturaen. Gjelder dette enda, eller hvordan fungerer oppsparingen? Forsøkte også å betale med Coop MC via Payr, men fikk ikke opp noe bonus-oversikt på faktura der heller.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt i tråden, får man bonus på Shell MasterCard dersom man betaler regninger via Payr-appen. Nå har jeg fått faktura fra Shell MC, men har ikke fått noe oppspart bonus heller. Står i hvert fall ingenting om det på fakturaen. Gjelder dette enda, eller hvordan fungerer oppsparingen? Forsøkte også å betale med Coop MC via Payr, men fikk ikke opp noe bonus-oversikt på faktura der heller.

 

Du vil heller betale renter fra første dag og gebyr. Det kan være at dette regnes som kontantuttak nå.

Lenke til kommentar

Det vil si at jeg i Payr betalte regninger med Coop MC i september, og Shell MC i oktober.

Du må se på selve regningen/fakturaen. Ser du et beløp som ser ut som det kan stemme i feltet under "bonusgrunnlag denne periode" på toppen av første side? Når ble betalingene gjort? Om det gjøres rett før månedsskiftet er det ikke alltid de kommer med på regningen. Den produseres den 1. men sendes ut den 3, så har du betalt med payr f eks 30. okt, er det ikke sikkert den kom med. Jeg har fått for all min payr-bruk denne måneden. Siste betaling for senest en uke siden. Selve trumfen kommer ikke inn på trumfkontoen din før den 11. ca kl 11.

Lenke til kommentar

Du må se på selve regningen/fakturaen. Ser du et beløp som ser ut som det kan stemme i feltet under "bonusgrunnlag denne periode" på toppen av første side? Når ble betalingene gjort? Om det gjøres rett før månedsskiftet er det ikke alltid de kommer med på regningen. Den produseres den 1. men sendes ut den 3, så har du betalt med payr f eks 30. okt, er det ikke sikkert den kom med. Jeg har fått for all min payr-bruk denne måneden. Siste betaling for senest en uke siden. Selve trumfen kommer ikke inn på trumfkontoen din før den 11. ca kl 11.

Øverst på fakturaen står det at bonusgrunnlaget er på 3300kr, som er all bruk av kortet. Men hele beløpet må også tilbakebetales. Regningene ble betalt i perioden 20 - 25 oktober.

 

Fungerer det ikke slik at bonuspoeng trekkes ifra fakturaen?

Endret av eplekasse
Lenke til kommentar

Bonusgrunnlaget er på 3300kr, men hele beløpet må også tilbakebetales. Regningene ble betalt i perioden 20 - 25 oktober.

 

Fungerer det ikke slik at bonuspoeng trekkes ifra fakturaen?

Nei. Du får dem inn på trumfkontoen din den 11. kl 11. Så kan du velge om du vil konvertere dem til ren cash, overføre til SAS og få eurobonuspoeng eller Nordic Choice og få hotellpoeng Med 3300 kroner brukt (såfremt du ikke har fylt bensin hos Shell) skulle det gi deg 33 trumfkroner om 5 dager. Transaksjonene bør ha kommet med. Stemmer beløpet med hva du har brukt i payr? (Var i så fall en behagelig, liten regning).

Lenke til kommentar

Nei. Du får dem inn på trumfkontoen din den 11. kl 11. Så kan du velge om du vil konvertere dem til ren cash, overføre til SAS og få eurobonuspoeng eller Nordic Choice og få hotellpoeng Med 3300 kroner brukt (såfremt du ikke har fylt bensin hos Shell) skulle det gi deg 33 trumfkroner om 5 dager. Transaksjonene bør ha kommet med. Stemmer beløpet med hva du har brukt i payr? (Var i så fall en behagelig, liten regning).

Beløpet stemmer ja. Da har jeg bare misforstått hvordan bonusbeløpet kom deg til gode. Da venter jeg på at det kommer inn på Trumf-kontoen. Takker for hjelp :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...