Gå til innhold

Kredittkort — Råd om valg og bruk!


Roberto

Anbefalte innlegg

Forsøkte også å betale med Coop MC via Payr, men fikk ikke opp noe bonus-oversikt på faktura der heller.

Tror du må lese deg litt opp på betingelsene på kortene dine. Med COOP MC får du faktura på hele beløpet. Bonus samles på din COOP-medlemskonto, og du kan overføre den til deg selv utpå våren året etter opptjeningsåret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Her kommer et godt tips:

 

Skaff dere et Ya-kort, og bare bruk dette til å betale for Spotify/Netflix. Jeg hadde mitt Ya-kort liggende fra den tiden man fikk 3% på dagligvarer og hadde egentlig ikke bruk for kortet mer, men så plutselig at man nå får 100 kr rabatt på strømming. 

 

Har dere forresten fått med nyheten om at kreditt nå tas med i låneberegningen? Det er jo fullstendig håpløst for oss som har kontroll over kredittkortbruken.

Lenke til kommentar

Vet. Har 1.4m i formue, 0 gjeld (ender vel nå opp med et par hundre k i "gjeld"). Så får se om jeg gidder å justere noe ned eller om jeg går for leilighet først som mellomsteg før rekkehus. Nå forsvinner jo Amexet til nyttår (gadd ikke bli med over på de nye kortene), men dumt dette gjeldsregisteret. Jeg er såpass kynisk at jeg ikke klager over at andres idioti finansierer mitt utspekulerte forbruk (innenfor rimelighetens grenser). Sms-lån med deres renter burde vært forbudt og straffes med pryl.

 

Stakkars de som har reisejobber og må ha kredittkort for jobben med personlig ansvar.

 

Positivt for folk som er rike med dyre boliger da og nedbetalte lån (som min far; har saga med 250k i kredittgrense + et par kort til). Gratis, lavere formueskatt.

 

Bruker nå kortene som debit kort uansett (har vel ikke mer enn 25k i grense på noen av kortene. Fikk 80k til å begynne med da jeg søkte om Norwegian, men nedjusterte til 10k). Men er jo greit å ha kreditt tilgjengelig, gjør det litt enklere og mindre styrete.

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Positivt for folk som er rike med dyre boliger da og nedbetalte lån (som min far; har saga med 250k i kredittgrense + et par kort til). Gratis, lavere formueskatt.

Kredittramme skal ikke telle som gjeld skattemessig. Den skal opplyses (sammen med pålydende) til gjeldsregisteret, slik at bankene kan ta det i betraktning når de gjør kredittvurderinger. Det er ingen regler som pålegger bankene å anse kredittrammen som gjeld. (Selv om jeg noterer meg at en fyr i finanstilsynet har sagt det til E24. Man skulle tro de viste bedre, men kilden han viser til sier ikke det han hevder).
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så, mitt første kredittkort ble yX VISA. Rabattene på betjente og ubetjente stasjoner ble for god til å si nei til. Men så brukte jeg det, og det sto ingenting om rabatt på verken pumpe, kvittering eller nettbank. Er det noe som beregnes på slutten av måneden?

En til: Strømming. Intil 100,- i rabatt. Kan det brukes på både spotify og hbo feks? Eller kun en av de?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så, mitt første kredittkort ble yX VISA. Rabattene på betjente og ubetjente stasjoner ble for god til å si nei til. Men så brukte jeg det, og det sto ingenting om rabatt på verken pumpe, kvittering eller nettbank. Er det noe som beregnes på slutten av måneden?

 

En til: Strømming. Intil 100,- i rabatt. Kan det brukes på både spotify og hbo feks? Eller kun en av de?

Rabatt beregnes og står på fakturaen du mottar. Når det gjelder drivstoff får man 4% på mastercard hos DNB. Nå om dagen kjører DNB supertilbud hvor man får feks. 20% rabatt hos Power og endel andre butikker.

 

Strømmetilbudet er veldig bra men gjelder for kr. 100 pr. mnd - så da må man velge en tjeneste. Man får ikke 200 i rabatt om du velger både HBO og Netflix.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Rabatt beregnes og står på fakturaen du mottar. Når det gjelder drivstoff får man 4% på mastercard hos DNB. Nå om dagen kjører DNB supertilbud hvor man får feks. 20% rabatt hos Power og endel andre butikker.

 

Strømmetilbudet er veldig bra men gjelder for kr. 100 pr. mnd - så da må man velge en tjeneste. Man får ikke 200 i rabatt om du velger både HBO og Netflix.

Takk for info. Står 3% på infosiden til DNB nå. 4% tilsvarer ca de 55 ørene yx visa gir på pumpepris ser jeg. Og slike 20% tilbud er farlig for en NAV`er.. (Jeg skulle jo bare ha billigere diesel...)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som vet hvordan det er med kredittkort som bare gir bonus inntil en viss sum årlig? Gjelder spesifikt Coop MC. Fikk det i des og brant 120k på det før nyttår. Det gir bare bonus på 250k i året. Følger dette beløpet kalenderåret eller fakturadato (jeg har da ikke fått kjøpeutbytte for beløpet enda, som jeg regner vil komme på januarregningen) men vil forbruket telle mot 2018-kvoten eller 2019? Fakturaen ble visst generert 4. januar (fikk ikke efaktura på den, enda jeg har signet up for det da jeg søkte om kortet. Flere som har samme erfaring med coop mc? Entercard kreditt som utsteder + kid som referanse, right?)

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er med kredittkort som bare gir bonus inntil en viss sum årlig? Gjelder spesifikt Coop MC. Det gir bare bonus på 250k i året. Følger dette beløpet kalenderåret eller fakturadato...?

Dette fremkommer ikke av vilkårene, men jeg har tatt som en selvfølge at det følger forbruk i kalenderåret.

 

Det er imidlertid vanskelig å finne ut hva man har brukt i løpet av, eller rettere sagt hittil i et år. Var inne på nettsidene, men de er ikke oppdatert (pr i dag) siden 30.11.2018. Ser, når jeg legger sammen alle poster, at jeg har passert 250k med god margin her, og dermed fått 0 i "bonus" den siste tiden.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Så, mitt første kredittkort ble yX VISA. Rabattene på betjente og ubetjente stasjoner ble for god til å si nei til. Men så brukte jeg det, og det sto ingenting om rabatt på verken pumpe, kvittering eller nettbank. Er det noe som beregnes på slutten av måneden?

 

En til: Strømming. Intil 100,- i rabatt. Kan det brukes på både spotify og hbo feks? Eller kun en av de?

Husk at rabatten må legges på hver måned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cresco Car Premium har ingen maksgrense på de transaksjonen som gir 1 prosent rabatt.

"Varekjøp på Posten regnes som et kontantuttak og belastes 75kr + 1% av beløp."

Jesus, der ble jeg bra redd jeg hadde svidd av 2000kr i gebyrer når jeg har kjøpt frimerker. Er noe de har sluttet med nå men som fortsatt står på nettsidene.

Lenke til kommentar

"Varekjøp på Posten regnes som et kontantuttak og belastes 75kr + 1% av beløp."

.... Er noe de har sluttet med nå men som fortsatt står på nettsidene.

Er ikke slutt på dette vel? En kjapp google viste meg dette "Varekjøp på Posten regnes som et kontantuttak og belastes med de kostnadene kontantuttak over skranke medfører. Dette skyldes avtalen Posten har inngått i forbindelse med sine betalingsterminaler og er følgelig likt for alle kort."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke slutt på dette vel? En kjapp google viste meg dette "Varekjøp på Posten regnes som et kontantuttak og belastes med de kostnadene kontantuttak over skranke medfører. Dette skyldes avtalen Posten har inngått i forbindelse med sine betalingsterminaler og er følgelig likt for alle kort."

Jeg har iallefall ikke 2000kr i gebyrer på mitt kort og hun dama jeg snakket med på kundeservice sa det ikke gjaldt lenger.

Lenke til kommentar

Da burde de oppdaterte vilkårene sine. På https://www.cresco.no/carpremium/om-cresco-car-premium/priser-og-betingelser/ står det: Skranke inn-/utland i bank/post kr. 75 + 1 % av beløp. Ved uttak i minibank og skranke og overføring mellom egne konti i Nettkonto påløper rente fra dag 1. Varekjøp på Posten regnes som et kontantuttak og belastes med de kostnadene kontantuttak over skranke medfører.

 

Eller kanskje det ikke gjelder post i butikk, kun på Postkontor?

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...