Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vas? Selvfølgelig er filmer som Logan, Blade, Darkman, Kick-Ass osv utelukkende for barn. Alle vet da dette.

Ja ikke sant. Og Watchmen er jo definitivt den mest barnevenlige.

Superheltfilmer er for barn og voksne.

:dremel: 

 

Skal ikke så mye til for å forstå at det appellerer til både 5 åringer og 50-åringer, avhengig av hvilken film man ser. Å skyve noe så stort som en Superhelt-sjanger som "er for barn" virker utrolig elitistisk. 

Lenke til kommentar

 

Vas? Selvfølgelig er filmer som Logan, Blade, Darkman, Kick-Ass osv utelukkende for barn. Alle vet da dette.

Ja ikke sant. Og Watchmen er jo definitivt den mest barnevenlige.

Superheltfilmer er for barn og voksne.

:dremel: 

 

Skal ikke så mye til for å forstå at det appellerer til både 5 åringer og 50-åringer, avhengig av hvilken film man ser. Å skyve noe så stort som en Superhelt-sjanger som "er for barn" virker utrolig elitistisk. 

 

Beste er å drite i hva andre mener, da kan man se hva man vil.

 

Fant ut at målgruppa til Gravity Falls var fra 9 år og oppover, etter å ha snublet over den ved en tilfeldig når hadde sett Rick & Morty, og begge seriene var kanonbra.

Lenke til kommentar

 

Vas? Selvfølgelig er filmer som Logan, Blade, Darkman, Kick-Ass osv utelukkende for barn. Alle vet da dette.

Ja ikke sant. Og Watchmen er jo definitivt den mest barnevenlige.

Superheltfilmer er for barn og voksne.

:dremel: 

 

Skal ikke så mye til for å forstå at det appellerer til både 5 åringer og 50-åringer, avhengig av hvilken film man ser. Å skyve noe så stort som en Superhelt-sjanger som "er for barn" virker utrolig elitistisk.

 

Jeg trekker tilbake det jeg sa. Er enig i at det er litt elitistisk. Jeg burde kanskje ikke dømme noe jeg ikke forstår, og jeg forstår virkelig ikke superheltfilmer.

Lenke til kommentar

Jeg trekker tilbake det jeg sa. Er enig i at det er litt elitistisk. Jeg burde kanskje ikke dømme noe jeg ikke forstår, og jeg forstår virkelig ikke superheltfilmer.

Den kan jeg forstå! Jeg forstår for eksempel ikke appellen med Rick & Morty (selv om det er en diskusjon for en annen tråd).

 

 

In other news. Fikk sett den nyeste Pirates of the Caribbean i går. Går vel i sporet som alle de tidligere, men jeg lyger om jeg ikke innrømmer at det var litt gøy å se den. Er ikke så veldig mange filmer av den typen. Nå er jo f.eks. Master and Commander bedre film, men PotC-serien har en sjarm! :)

Lenke til kommentar

Føler at superheltsjangeren har et voldsomt potensial til å treffe jevn over et mer voksent publikum, men det vil jo ikke filmselskapene (med noen hederlige unntak som er nevnt over) for å tjene mest mulig penger. Ikke meg i mot. Min indre 12-åring er så fremtredende at han ofte er mer tilstede enn 30åringen, og 12-åringen digger stort sett det meste som kommer innenfor denne sjangeren

Lenke til kommentar

Føler at superheltsjangeren har et voldsomt potensial til å treffe jevn over et mer voksent publikum, men det vil jo ikke filmselskapene (med noen hederlige unntak som er nevnt over) for å tjene mest mulig penger. Ikke meg i mot. Min indre 12-åring er så fremtredende at han ofte er mer tilstede enn 30åringen, og 12-åringen digger stort sett det meste som kommer innenfor denne sjangeren

 

Men så er det ikke sånn at tolvåringer ikke liker vold. Da jeg var tolv var det stort sett de voldeligste filmene jeg fant som var mest stas. Med alderen fikk jeg sans for litt andre kvaliteter i en film også.  ;)

 

Så mest av alt handler dette kanskje om å lage filmer som foreldre vil at tolvåringen deres skal se, og ikke filmen tolvåringen helst vil ha. 

Lenke til kommentar

Men så er det ikke sånn at tolvåringer ikke liker vold. Da jeg var tolv var det stort sett de voldeligste filmene jeg fant som var mest stas. Med alderen fikk jeg sans for litt andre kvaliteter i en film også.  ;)

 

Så mest av alt handler dette kanskje om å lage filmer som foreldre vil at tolvåringen deres skal se, og ikke filmen tolvåringen helst vil ha. 

 

 

Når jeg var 10-11 år hadde vi en "filmklubb" hos en kompis. Barnevakta til denne gutten var bare 4-5 år eldre, og faren hans hadde en jobb som involverte mye reising rundt i verden og han handla VHS-filmer overalt. Og han kjøpte alt så lenge det var action og martial art. Denne barnevakten lot oss velge fritt fra hylla hans så lenge vi satt ordentlig og så film, og han fikk gjøre sitt. Og det gjorde vi selvfølgelig. Det fantes sånn ca. ikke noe som gledet oss mer enn å sitte å se ultravoldelige filmer på den tiden, gjerne også de vi fikk vite var banna i visse land. Det var livet!

 

Og jeg har jobba med barn i en del år nå, og ting er fremdeles det samme. Vold faller meget godt i smak hos 4. og 5. klassinger, både i form av filmer, serier og spill.

 

 

Og det siste avsnittet tror jeg stemmer gradvis. Superheltfilmer er ekstremt populært blant 2-4 klassinger. Etter der ser de fleste ut til å bli fanget av litt andre ting. Litt mer ekstreme ting.

Endret av """
Lenke til kommentar

Gravity Falls er forresten mye bedre enn Rick og Morten.

Jeg syns begge er veldig bra, og samtidig såpass ulike.

 

Det som slo meg etter å ha sett Gravity Falls, at er interessant at en serie laget for 9 år og oppover inneholder masse våpen, vold, folk som blir skallet ned m.m. Kan kanskje forklare hvorfor USA er som det er - aldri undervurder kulturen i samfunnet i et land hvor TV er ekstremt viktig.

Lenke til kommentar

Ready Player One på IMAX var en fantastisk opplevelse! Det må være den perfekte film for IMAX og 3D. 

 

Generelt er jeg ikke den som er mest glad i 3D, men det fungerte veldig bra i går. Skulle ønske brillene var større eller hadde et litt annet design. Det plager meg at jeg ser randen av brillene om jeg ikke kikker rett frem.

 

Ellers var det en spotlight på kinoen som de ikke fikk til å slå av, noe som også ødela litt. 

 

Men om noen lurer på å teste ut IMAX, så er dette filmen å gjøre det med. Likte veldig godt salen og kunne gjerne tenke meg å se andre filmer der, men ikke nødvendigvis i 3D. Vi satt på rad 10 og jeg ville faktisk ikke anbefalt noen å sitte lenger fremme enn det. Fremste rad må være helt håpløst. Kan faktisk fint sitte lenger bak også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...