Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pirates of Somalia (2017), den sanne historien om (wannabe) journalisten Jay Bahadur som dro til Somalia for å intervjue pirater og på den måten slo i gjennom som journalist til tross for ingen relevant erfaring eller utdanning. God blanding av spenning, komiske øyeblikk og et interessant innblikk i et land de fleste vet omtrent ingenting om. Varm anbefaling.

 

Den ligger forøvrig på Youtube i god oppløsning (720 eller 1080) - inntil videre.

Lenke til kommentar

Artig med folk som klager på at det kommer så mange superheltfilmer når det bare er snakk om 5-6 i året. Det tilsvarer én annenhver måned og det er ingenting i forhold til de fleste andre sjangre. Sammenlign det med 50-tallet da det kunne komme over 100 westerns i året. Hvis man ikke liker dem er det jo bare å ikke se dem, og det blir for dumt å rakke ned på filmene og tro at man er overlegen fordi man ikke liker dem.

Alt koker vel ned til hva man liker og kanskje enda bedre forventningene.

 

Jeg har skrudd ned forventningene generelt over flere år, og det gjør at sjeldent blir skuffet.

 

Poenget til Felix at det er formel baserte filmer er jeg forsåvidt enig i, noe de fleste tv-serier er forøvrig er jo man enten godtar eller ikke.

 

James Bond og Mission:Impossible har ikke akkurat funnet opp reservehjulet de heller, kun variasjoner over et kjent tema, bedre effekter og større budsjetter.

 

TV-Serier som har virkelig overrasket har vært Mr Robot, 12 Monkeys og aller mest Legion. 

Lenke til kommentar

 

Artig med folk som klager på at det kommer så mange superheltfilmer når det bare er snakk om 5-6 i året. Det tilsvarer én annenhver måned og det er ingenting i forhold til de fleste andre sjangre. Sammenlign det med 50-tallet da det kunne komme over 100 westerns i året. Hvis man ikke liker dem er det jo bare å ikke se dem, og det blir for dumt å rakke ned på filmene og tro at man er overlegen fordi man ikke liker dem.

Alt koker vel ned til hva man liker og kanskje enda bedre forventningene.

 

Jeg har skrudd ned forventningene generelt over flere år, og det gjør at sjeldent blir skuffet.

 

Poenget til Felix at det er formel baserte filmer er jeg forsåvidt enig i, noe de fleste tv-serier er forøvrig er jo man enten godtar eller ikke.

 

James Bond og Mission:Impossible har ikke akkurat funnet opp reservehjulet de heller, kun variasjoner over et kjent tema, bedre effekter og større budsjetter.

 

TV-Serier som har virkelig overrasket har vært Mr Robot, 12 Monkeys og aller mest Legion.

Alle filmer følger samme struktur kalt the heroes journey. De er bare pakket inn forskjellig.

Lenke til kommentar

Hæ? Det må da være mulig å se den med det originale lydsporet og undertekster? Ser ikke på dubbet spillefilm i 2018.

 

Jeg har ikke sett filmen enda, men jeg er ganske sikker på at filmen er spilt inn på Kinesisk, Japansk og Engelsk. Filmen er satt til Japan, men med både Kinesiske og Japanske karakterer. Og at disse snakker engelsk med hverandre er helt naturlig da Japansk og Kinesisk er to relativt forskjellige språk. Men har forstått det sånn at den engelske biten er relativt dårlig dubba, men at den matcher leppene til skuespillerne. Men Kinesisk, Japansk og Engelsk er orginalspråket.

 

 

Grunnen til at Masaharu Fukuyama prater Japansk er jo fordi han er en Japaner som spiller en Japansk karakter, mens Zhang Hanyu snakker Kinesisk fordi han er en Kineser som spiller en Kinesisk karakter. Også snakker de engelsk sammen fordi de vil og må forstå hverandre.

Lenke til kommentar

Hæ? Det må da være mulig å se den med det originale lydsporet og undertekster? Ser ikke på dubbet spillefilm i 2018.

Det er det orginale lydsportet, Japansk, men de snakker Kinesisk og Engelsk i tillegg, i forskjellige scener

Usikker på hvilken metode de har brukt, men det høres falskt ut og ikke alltid lyden beveger seg likt med munnen

 

Var som en dårlig B-film og ikke noe jeg vil se igjen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

 

Hæ? Det må da være mulig å se den med det originale lydsporet og undertekster? Ser ikke på dubbet spillefilm i 2018.

 

 

Jeg har ikke sett filmen enda, men jeg er ganske sikker på at filmen er spilt inn på Kinesisk, Japansk og Engelsk. Filmen er satt til Japan, men med både Kinesiske og Japanske karakterer. Og at disse snakker engelsk med hverandre er helt naturlig da Japansk og Kinesisk er to relativt forskjellige språk. Men har forstått det sånn at den engelske biten er relativt dårlig dubba, men at den matcher leppene til skuespillerne. Men Kinesisk, Japansk og Engelsk er orginalspråket.

 

 

Grunnen til at Masaharu Fukuyama prater Japansk er jo fordi han er en Japaner som spiller en Japansk karakter, mens Zhang Hanyu snakker Kinesisk fordi han er en Kineser som spiller en Kinesisk karakter. Også snakker de engelsk sammen fordi de vil og må forstå hverandre.

Hashimoto og Katsumura i Fist of Fury kunne nok neppe engelsk, mulig de kunne noen ord kinesisk for så vidt jeg vet snakka ikke Bruce Lee japansk:p

Lenke til kommentar

Artig med folk som klager på at det kommer så mange superheltfilmer når det bare er snakk om 5-6 i året. Det tilsvarer én annenhver måned og det er ingenting i forhold til de fleste andre sjangre. Sammenlign det med 50-tallet da det kunne komme over 100 westerns i året. Hvis man ikke liker dem er det jo bare å ikke se dem, og det blir for dumt å rakke ned på filmene og tro at man er overlegen fordi man ikke liker dem.

 

"Problemet" jeg har med mengden superheltfilmer er at de er altoverskyggende, og er alt folk snakker om i lang, lang tid, og så kommer det plutselig en ny film av samme kaliber som tar over stafettpinnen. Det er så vanvittig mye store og gode filmer som kommer, og det er knapt noen å samtale med om dem, for "folk flest" har blitt dratt i superheltdragsuget. En stor superheltfilm i året er helt topp, for da hadde det vært en happening, og andre typer filmer kunne kanskje blitt trukket frem blant den gemene hop resten av året.

 

Det er litt gjengs hvert år før de store prisutdelingene. Folk er "enstemmige" om at de nominerte filmene stort sett er noe dritt, og at prisutdelingene overser kvalitetsfilmene. For alt de har sett siste filmår er gjerne MCU...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Artig med folk som klager på at det kommer så mange superheltfilmer når det bare er snakk om 5-6 i året. Det tilsvarer én annenhver måned og det er ingenting i forhold til de fleste andre sjangre. Sammenlign det med 50-tallet da det kunne komme over 100 westerns i året. Hvis man ikke liker dem er det jo bare å ikke se dem, og det blir for dumt å rakke ned på filmene og tro at man er overlegen fordi man ikke liker dem.

"Problemet" jeg har med mengden superheltfilmer er at de er altoverskyggende, og er alt folk snakker om i lang, lang tid, og så kommer det plutselig en ny film av samme kaliber som tar over stafettpinnen. Det er så vanvittig mye store og gode filmer som kommer, og det er knapt noen å samtale med om dem, for "folk flest" har blitt dratt i superheltdragsuget. En stor superheltfilm i året er helt topp, for da hadde det vært en happening, og andre typer filmer kunne kanskje blitt trukket frem blant den gemene hop resten av året.

 

Det er litt gjengs hvert år før de store prisutdelingene. Folk er "enstemmige" om at de nominerte filmene stort sett er noe dritt, og at prisutdelingene overser kvalitetsfilmene. For alt de har sett siste filmår er gjerne MCU...

 

Ikke mange jeg kjenner som er så sykelig opptatt av de. Du får prøve å ignorere de mens de snakker om filmene.

Lenke til kommentar

Tjae, innenfor nerdekretser blir det ofte en god del meming (er det et verb ennå?) og referanser til nye superheltfilmer. Utenfor disse kretsene virker det ikke som om disse filmene blir snakket om så mye. For min del blir mange av filmene faktisk for lite nerdete i den forstand at de er laget mer for et allmennt publikum enn gamle fans av tegneseriene, selv om jeg har fått inntrykk av at Infinity War (som jeg ennå ikke har sett) er mer rettet mot fansen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Har ikke sett den traileren her, men den filmen her ser jeg virkelig frem til. Og basert på Hélène Cattet og Bruno Forzani to tidligere filmer, neo-gialloene Amer og The Strange Colour of Your Body's Tears, er det vanskelig å ikke glede seg til denne. Begge de to nevnte filmene er to veldig surrealistiske neo-giallo med fullt fokus på de sære, visuelle og kunstneriske sidene ved film uten å gjøre noe spesielt for å fortelle en god/solid/interessant historie, så forventer noe lignende her og. Har trua!

Lenke til kommentar

f902226ecef85f9948254e3099609782.jpg

 

 

Jeg har så vidt runda 60 filmer fra 2017, så jeg har ikke et spesielt godt grunnlag for å uttale meg om 2017 som filmår. Men enn så lenge tar Revenge en delt førsteplass sammen med Logan. Blodig, brutal og skitten, men samtidig visuelt flott og veldig stylish. Finner egentlig ingenting å sette fingeren på. Helt forbanna kanon fra start til slutt.

 

De siste 20 minuttene er noe av det mest intense jeg har sett på film. Glede!

Lenke til kommentar

Hvis 60 filmer ikke er nok vil det si at nesten ingen har noe godt grunnlag for å si noe om et filmår, men det er kanskje tilfellet også. Jeg tror ikke det er et eneste filmår hvor det faktisk ble laget så mange som 60 filmer jeg har lyst til å se.

 

Så Doctor Strange (2016) i går. En helt grei historie man har hørt hundre ganger før presentert med en rekke kule effekter, spesielt mot slutten. Uten å si noe mer så virker det som en av filmene man bør ha sett før Infinity War.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...