Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke så lette spørsmål å svare på. Har ikke særlig forhold til utøya, men syns den var bra likevel.
Men tror det har noe å si at det er basert på en sann hendelse, og en hendelse nært i tid.

 

Kan gi en generell beskrivelse om hvordan den var laget, og setter den i spoiler for de som ikke ønsker å vite noe.

Vi fikk ikke se noe særlig av det som skjedde. Hørte bare skudd, så folk som sprang og folk som gjemte seg.
Noen få skutte folk så vi, men bare et lite glimt av ABB langt borte.
Vi fulgte en av AUFene nært hele tiden, og alt det som skjedde akkurat rundt hun. Filmingen skjedde hele tiden bare rundt hun.

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

ville filmen vært like bra om det hadde vært en fiktiv hendelse?

Tror du har litt feil forventninger til hva filmens formål er.

Vil sammenligne den med filmen om Nokas ranet. 

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det egner seg for actionsekvenser, spesielt ikke når det er snakk om et klimaks på spenningskurven. Da burde tempoet være høyt og det bør skje mye på kort tid, slik at seerne kjenner på adrenalinet. Den følelsen forsvinner helt hvis ting går sakte og det i tillegg er rolig musikk i bakgrunnen. Noe blir feil når jeg sliter med å ikke duppe av under det som skal være filmens mest intense sekvens.

 

Det var en av disse filmene som hadde et interessant konsept men som jeg ville gjennomført på en helt annen måte.

 

 

Det du nevner her tror jeg er en av hovedårsakene til komplikasjonene rundt lanseringen av filmen. Jeg tror nesten den faller litt igjennom mellom to retninger. For jeg så filmen på en helt annen måte. For meg var dette en mye mer tankevekkende film pakket inn i et horror/thriller-skall. For altså, plottet på overflaten er jo igrunn veldig uoriginalt og helt standard prosedyre. Men det tror jeg også var intensjonelt. For jeg mener det var jo virkelig ikke handlingen som var hovedelementet i denne filmen. Det var jo den psykedeliske opplevelsen, stemningen og mentaliteten som filmen hovedsaklig prøvde å formidle, tenker jeg.

 

Om menneskers maktesløshet i forhold til omgivelsene, og vår begrensede evne til å virkelig forstå verden. Hvor skjøre vi er i møte med noe vi ikke forstår. En fortelling om forandring egentlig, og holdningen til det. Og det er her bruken av den klassiske fortellingen om jakten på det onde blir brukt som kontrast til filmens budskap. Det er ingen ondskap. Det er ingen "antagonist". Det er ingen stor actionfylt kamp. Det er bare forandring. Noe annet. Verken godt eller ondt. Og alt som skjer med menneskene i filmen er et resultat av deres reaksjon til den uunngåelige endringen som hele tiden foregår rundt oss. 

 

Klimakset i filmen var jo igrunn ganske antiklimatisk, og lite spennende. Så rent dramaturgisk sett, med mål om å skape spenning og underholdning, var det jo ikke en særlig god slutt. Og jeg tenker at det er hele poenget. Det er ingenting å overvinne, ingen store øyeblikk. Ta kreft, en veldig fin allegori brukt i filmen. Det er ingen ondsinnet kraft som dreper deg, det er din egen kropp i forandring. Det er ingen utløsende hendelse, ingen grunn eller motivasjon bak. Det bare er. Og det er ingenting vi mennesker kan gjøre, annet enn å gjennomgå det, og konsekventlig komme ut av det som en annen person (wink wink). Og man får aldri noen konklusjon eller løsning. Bare flere spørsmål og usikkerheter.

 

Uansett, som en klassisk horror-thriller er jo filmen veldig middelmådig. Og det er her min kritikk rettes mot filmen. Den lener seg for mye på sjangerkategorien og promoteres som det (for å trekke publikum), og som konsekvens føler jeg at de psykedeliske elementene, alle de rare, tankevekkende og mind-fuckende tingene som KUNNE skjedd der inne fikk for lite plass. Det ligger masse ubrukt potensiale her. F.eks. de introduserte og bygde opp tapet av tidsperspektiv veldig tidlig, men det ble aldri fulgt opp. Skuffende, for det åpner opp for så mange muligheter. Filmen kunne gjerne vært lenger for å få plass til dette også.

 

Så jeg tenker vel det er den klassiske kampen mellom kunst og kommers som står sentralt her. Et veldig ambisiøst prosjekt som prøver å være litt av begge, men som ikke når helt opp på noen av dem. Når det er sagt så likte jeg den igrunn ganske godt. Men for min del ble det litt for mye konvensjonell sjangerfilm, som burde gått enda dypere inn i trippen.

Lenke til kommentar

Skal se Tomb Raider på søndag I imax-salen. :)

 

Gi gjerne en tilbakemelding. ;) 

 

Vurderte det samme, men fikk kun plasser på tredje rad midt på. Skal jeg betale 225 kr for en kinobillett, så vil jeg ha de beste plassene. Vet ikke om noen her har erfaring med iMax, men jeg leste på nettet at det generelt er best å sitte litt lenger bak ettersom lerret er så stort. Om ikke blir man kun sittende å snu på hodet for å få med seg alt. Visst nok...

Lenke til kommentar

Det er en klassiker som du må se. Herlig film. Jo mindre du vet om den på forhånd jo bedre

 

 

Synes The Game var helt fantastisk når jeg så den, ca på den tiden den kom ut på video! :)

 

 

Jeg synes The Game har holdt seg meget bra. Så den på nytt for et par år siden. Ikke kjedelig et øyeblikk for min del.

 

Solid film. 

 

Trodde den skulle være litt dypere, men uansett en solid film. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...