Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Jon Selås er den største spøken av alle norske filmkritikere.

 

BvS hadde sine øyeblikk, men ikke noe bedre eller dårligere enn forventet. Likevel fikk jeg altfor mye en følelse av å se på altfor lang trailer framfor plott. Og noen veldig rare ting som ikke gir mening i øyeblikk som skulle være dystre eller spennende. Teasingen til Justice League føltes veldig dårlig gjort, som at Zack Snyder ble bedt om å bare putte det inn i filmen uten at han ga noe effort til å putte det inn i manuset (ved unntak av en sekvens med Batfleck involvert i midten av filmen og en på slutten).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder marvel og dc filmer, går folk virkelig på kino for å se dem og forventer et dypt plot? Det gjør iallefall ikke jeg. Selv ga kinofølelsen en 6er på BvS

Det er store forskjeller på superhelt-filmer da. På ene siden har du Nolan-trilogien, Watchmen, captain america 2 og garantert flere jeg har glemt. På den andre siden har du Iron Man (3), hulk-filmene og egentlig de aller fleste superhelt-filmer.

 

Man har jo begrenset frihet ved superheltfilmene kontra mange andre sjangre, men det er fortsatt mulig å lage noe som ikke bare er en actionfest.

 

Transformers er jo skrekkeksempel på hvor tynn suppa kan bli.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Det er å si at alle forventer noe dypt av superhelt-filmer, selv kritikere viser bare at man har lest kritikk feil. Deadpool f. eks fikk skryt, selv når kritikerne påla hvor svak historien var, og hvor lite interessant den var. BvS var visuelt en ganske grei film, men på manuset var filmen ufokusert og rotete, noe som gjenspeiles i mange anmeldelser av filmen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder marvel og dc filmer, går folk virkelig på kino for å se dem og forventer et dypt plot? Det gjør iallefall ikke jeg. Selv ga kinofølelsen en 6er på BvS

 

Jeg ser ofte dette argumentet brukt. Men jeg skjønner meg ikke helt på det, det lages mange action-filmer, skal man ikke forvente kvalitet av de også? Alle actionfilmer er ikke bra.

 

Ellers har jeg ikke sette BvS, men overrasker meg ikke om den er dårlig, konseptet i seg selv er idiotisk. Den amerikanske superheltsjangeren (tegneserier), har noen rare trekk som er mindre heldige, og Batman vs Superman er en typisk tåpelig del av det universet og et dårlig utgagnspunkt for en film.  Snyder i seg selv virker ujevn for meg, 300 og Watchmen er bra, resten av mye middelmådighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder marvel og dc filmer, går folk virkelig på kino for å se dem og forventer et dypt plot? Det gjør iallefall ikke jeg. Selv ga kinofølelsen en 6er på BvS

 

Jeg ser ofte dette argumentet brukt. Men jeg skjønner meg ikke helt på det, det lages mange action-filmer, skal man ikke forvente kvalitet av de også? Alle actionfilmer er ikke bra.

 

Enig, men det går mer på utførelsen enn plot og karakterutvikling. Noen av de beste actionfilmene som er laget har knapt nok noe plott. Jeg tror imidlertid det er mange som har problemer med å skille god regi og godt skuespill fra plottet og har en tendens til å tro at historien var god fordi man hadde en god opplevelse totalt sett, selv om det egentlig ikke var plottet som var grunnen til det.

Lenke til kommentar

Joda, det forsåvidt sant, men synes det er mye motsatt også, altså at folk tror at dårlig plot er den eneste grunnen til at folk ikke liker action-filmer.

 

AtW

 

Jeg mister ofte helt konsentrasjonen og lyst til å se en film. Etter jeg så denne videoen gikk det opp et lite lys på hvorfor. 

 

Lenke til kommentar

The Hateful Eight ja..denne måtte jeg faktisk slå av 1 time og 25 minutter ut. Dama sovnet og andre karen på besøk like så. Ble mektig trøtt av dette selv så fant ut at det var bedre å bare ende seansen mens leken enda var noenlunde god. Fantastisk døvt og kjedelig og det gav meg overhodet ingenting. Er det vits å fortsette, for jeg regner med det snart må begynne å skje _noe_ ? Er glad i Tarantino filmene generelt, men dette virket helt krise.

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Sant, men det er kun relevant hvis man skal skrive en anmeldelse. Ser man på en film kun for underholdningens skyld er det ingen vits å fortsette hvis man kjeder seg.

 

Jeg har ikke sett Hateful Eight ennå (har absolutt planer om det), men jeg vet at Tarantino liker å bygge opp actionscenene med lange dialogsekvenser. For min del er disse dialogsekvensene mer interessante enn selve skytingen, som man får nok av i film ellers, for det er ingen som gjør dialog helt som Tarantino.

 

Ellers så jeg Spotlight (2015) i helgen, om Boston Globe sin avsløring av systematiske overgrep og hemmelighold i den katolske kirken i Boston. Den vant 2 oscar - vel fortjent mener jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1.25 er rett før det begynner å bli litt action, men filmen er generelt veldig "renskåret tarantinosk", likte du første delen så dårlig, så vet jeg ikke om jeg hadde orket å se resten.

 

AtW

 

Ja det ante meg, Jeg må nesten se resten også, får ta en kveld der jeg sitter for meg selv :)

Lenke til kommentar

Jeg syns første del av H8 var kolossalt mye bedre enn den siste. Herlig tempo og dynamikk i scenene som komplimenterte spenningen mellom de ulike karakterene. Så kom del 2 og ødela alt sammen. Men, så er jeg heller ikke spesielt begeistret for Tarantino. Jeg fikk det jeg forventet, noe som er synd siden filmen begynner såpass sterkt.

 

Jeg så den forøvrig i Ultra Panavision på Cinemateket, og er det bare meg som føler at det var et litt bortkastet potensiale å sløse bort denne teknologien på en film som for det meste finner sted innendørs?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...