Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Enig der. Men ikke glem Expendables. Uten å gå inn på kvaliteten der gjorde mange av de gamle folkene en rimelig bra jobb, spesielt med tanke på hvor gamle de egentlig er. Og som sagt kan de jo tone ned Ford litt, og heller gi mer fokus til en annen. Uansett kommer Indy 5 enten vi vil eller ikke, så vi får håpe det blir bra. :) Personlig håper jeg på noe alà Temple of Doom. Ganske mørke og dystre saker, med nok overnaturlige greier til å gjøre ting litt nifse, men ikke så mye at det bare blir tull, som Crystal Skull.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke aliens i seg selv, men at det var alt for mye. Alle de tre første hadde overnaturlige elementer, men det var tonet sterkt ned. Jeg synes de dro det alt for langt på slutten i Crystal Skull. Men man må heller ikke glemme at det faktisk finnes en legende om krystallhodeskaller, og den hadde passet perfekt til Indy. Kort sagt dreier det seg om at det finnes tolv eller tretten slike hodeskaller, og blir de noen gang samlet i templet i jungelen vil verden gå under. Bare tøv, så klart, men hadde passet perfekt for Indy. De trengte ikke blande inn aliens osv.

 

Når det er sagt er jeg tilhenger av de ancient alien teoriene, og tror nok det er langt mer i fortiden enn man regner med. En enkelt ting er jo dette med at veldig mange religioner over hele verden involverer mistenkelig like guder, og de fleste av disse gudene virker mistenkelig likt hvordan folk fra en annen planet ville ha sett ut. Selv Bibelen har sine stunder, med engler som kommer ned fra himmelen i metalliske fartøy som lager mye bråk og lyser fælt. Ikke så ulikt hvordan folk for to tusen år siden ville ha sett et helikopter. :)

 

Men tilbake til Crystal Skull. Vi har jo scenen med kjøleskapet, for eksempel. Aner ikke hva de tenkte på. Selv starten var rimelig skuffende. I slutten av Raiders ble Ark of the Covenant gjemt inne i en anonym kasse i et svært lager. Både kassen og tidsperspektivet passet perfekt til Crystal Skull, men neida, her jaktet de på en hodeskalle vi aldri har hørt om før engang. Ble rimelig skuffet der. Hadde absolutt håpet de ville finne AoC igjen. Den kan jo være "tømt" nå, så kanskje vi ville fått se hva som faktisk befant seg i den. Det igjen kunne ha ført oss inn på den "ekte" legenden om krystallhodeskallene, og vips har vi en direkte kobling mellom første og (til da) siste film. Det igjen hadde passet ypperlig som en naturlig avslutning for Indy selv (giftet seg og droppet arkeologien), og som en "reboot" med Indy Jr i en ny serie. :) For den saks skyld var det jo til og med Marion Ravenwood fra Raiders vi snakker om. Så hvorfor var det ikke samme kasse? Skuffet, for å si det mildt.

 

Trivia: Tok en kjapp søk på "Indy 4" på imdb.com, og eneste alternativ var Indiana Jones & The Fate of Atlantis. Måtte søke etter "other matches" for å finne Crystal Skull. Det sier jo sitt. :p

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar

Trodde fyren hadde en lang liste med filmer på CVen, men den listen er forstyrrende kort. Var skeptisk til Batman v Superman fra før, men nå ble jeg nesten litt redd. Er dette rette fyren til å styre hele skuta med DC superheltfilmer? Han er jo innblandet i de fleste filmene til DC fremover. Lover ikke bra. Nesten så jeg gleder meg til BvS, bare for å få det overstått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...