Gå til innhold

Country - Anbefaling og diskusjon


Anbefalte innlegg

Hai alle sammen! Hvorfor har ingen av oss tenkt på å lage en countrytråd før nå? Vel, men her tar jeg nok en gang tak i et problem og gjenomfører det andre kun har tenkt på som teori. Så alle Countryfrelste kjeler skriv deres favorittartist, deres favorittband, deres synspunkter på forskjeller innen country og alt som faller dere inn. Kritiser gjerne sjangeren. Kort og godt countryens lille tråd

7767885[/snapback]

 

Har ingen favorittartist eller favorittband innen sjangeren country, men akkurat nå hører jeg på noen klassikere som f.eks : John Denver - Take med home, Alabama - If you're gonna play in Texas, Billy Ray Cyrus - Achy breaky heart, og Dwigth Yokum & Buck Owens - Streets of Bakersfield --> det er ihvertfall noen låter som jeg liker...

 

BTW: Post nr. 200 :!:

Endret av iggipop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elsker Hank Williams. Fantastisk låtskriver som greide å innføre mer realisme inn i tekstene, i stedet for bare ren romantikk. Mange av sangene hans er totalt tidløse. Dessuten skrev han jo det som må regnes som den første rock'n'roll låten, flere år får rock'n'rollen begynte. Utrolig stemme på fyren også. Stor og kraftig stemme så ladet med følelse at det kan knuse hjertet på hvem som helst.

 

Willie Nelson er også en av mine absolutte favoritter. Fra å være en genial låtskriver og flott smørsanger som greide å videreføre den type realistiske tekster som Hank Williams begynte med, greide han på 70tallet å omdefinere seg musikalsk. Ved å innføre elementer fra jazz og rock, samt begynne å kaste stemmen sin så langt ut av rytme og tone som mulig uten at det blir urytmisk eller atonalt, så begynte han å finne ut av hvordan man kan få stemmen til å ikke bare fremføre melodien men også fremføre teksten som om han sier den med stor overbevisning til personen den er skrevet for. Stemmen hans argumenterer. I tillegg så er han jo en utrolig gitarist, med sin offbeat stil, og en politisk aktivist med veldig mye smart å si, og ikke minst har han hatt en musikalsk variasjon som få andre kan måle seg med. Eneste negative med han er at han tydeligvis ikke sier nei til noe som helst sammarbeid, og en god del av sammarbeidene har fått litt uheldige utslag.

Stardust platen viser at han er en vokalist på linje med de store jazzvokalister, og den nyeste(Songbird) er kanskje noe av det tristeste og mest brukne jeg har hørt. Hadde aldri trodd jeg skulle like en sang som Amazing Grace, men når han framfører den så bringer han fram dimensjoner som jeg aldri ante sangen hadde(Må sette på sangen nå akkurat nå).

 

Bonnie "Prince" Billy, altså Will Oldham sitt litt streitere pseudonym, er litt mer moderne og alternativ country, men mannen skriver helt ufattelig bra sanger. Igjen, en helt unik evne til å synge ekte, trist, og brukkent. Mer surrealistisk tekstforfatter enn de andre jeg nevnte, men enn om jeg ikke alltid forstår hva teksten handler om, får stemmen og musikken beskjeden klart fram. Sannsynligvis en av de artistene jeg hørte mest på i hele fjoråret(Sammen med Entombed og Enslaved, av alle ting).

 

Johnny Cash er også veldig flott. Utrolig god performer, og til tider veldig god låtskriver.

 

Hank Williams III kan også være ganske fin. På ingen måte like stor låtskriver eller sanger som sin bestefar, men har en god del flotte låter. Også er jo det morsomt at han spiller både country- og punksett, og at han er med i SuperJoint Ritual med Phil Anselmo fra Pantera.

 

Utenom det så er det ikke så mye country jeg har hørt som jeg liker. Ting som Garth Brooks får meg til å bli kvalm. Glatt, uorginalt, og falskt. Country skal ikke være slik. Musikk skal ikke være slik.

Lenke til kommentar

Country er bra musikk! Tror aldri det har hendt at det ikke er noe country på mp3-spilleren min. Blandt favorittartister kan jeg nevne Johnny Cash, Kris Kristoffersen og willie nelson. Første "ordentlige" konsert jeg var på var The Highwaymen i Oslo. Jeg var vel rundt 8-9år...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bluegrass er ganske så fett. Særlig soft pop-bluegrass som Alison Krauss and the Union Station... koselige greier.

 

Selv om bluegrass er fett, er Brad Paisley kongen:

 

Hans duett med Alison Krauss er verdt å sjekke ut:

Brad Paisley and Alison Krauss - Wiskey Lulluby

 

Ellers er denne ganske kul:

Brad Paisley - Celebrity

 

Hans siste plate (om man ser vekk ifra den morsomme juleplaten) "Time Well Wasted" bør sjekkes ut av alle som liker country.

Lenke til kommentar
Har begynt å sjekke ut litt Kris Kristofferson. Har alltid likt ham som låtskriver, skuespiller, og virker som en OK og reflektert kar fra intervjuene jeg har lest, men jeg har aldri satt meg ordentlig inn i ham som musiker. Hittil virker det som veldig fin country med noen rockelementer.

7994679[/snapback]

OK... Oppdaterte inntrykk..... Kristofferson har skrevet noen helt sinnsykt bra låter.... mange av dem.... Og han framfører dem flott også. Veldig positivt overrasket, selvom jeg alltid visste at han var flink.

Lenke til kommentar
Waylon Jennings!

8001461[/snapback]

 

Hahah, har en liten haug med vinyler av den mannen. Aldri hørt på. Noe jeg kan like, med tanke på den type country jeg hører vanligvis på?

8001469[/snapback]

 

du kan si han er litt mer rocka enn you avarage country artist. Du sovner liksom ikke med en gang av han. Han er utenom Cash, den eneste country artisten jeg liker noe særlig. Så, kan anbefale Waylon!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...