Gå til innhold

Klarer du uttale KJ lyden..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg klarer fint å uttale KJ lyden ,men det er flere andre lyder jeg har problemer med. Har problemer med lesping og stamming. Jeg synes ikke man skal snakke nedlatende om personer som har en talefeil, det blir bare idiotisk.

 

Winston churchill som er regnet som en av de viktigste personene i både mellomkrigstiden WW2 hadde store problemer med lett stamming og lesping. Han satt i timesvis hjemme og øvde seg på talene sine for å prøve å luke ut talefeil..

Lenke til kommentar

Jeg skvetter til hver gang jeg hører noen som ikke klarer å bruke kj-lyden.

Jeg ser automatisk ned på mennesker som ikke klarer noe så enkelt som dette, regner dem som mindre smarte. Hadde en foreleser på universitetet ikke klart det hadde jeg bare forlatt lokalet. Jeg vet av erfaring at jeg aldri klarer å fokusere på innholdet til mennesker som ikke kan snakke ordentlig. Dialekt er ikkeno problem, utlendinger med aksent er heller ikkno problem, men mennesker som ikke klarer å uttale kj-lyden og lignende er late og mest sannsynlig litt mentalt tilbakestående..

Endret av Dre@m_Lord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med kj-lyden. Det norske språket er i stadig utvikling og det at to lyder slår seg sammen er positivt i mine øyner. Jeg synes at det er idiotisk å ha to forskjellige lyder når man lett kunne ha klart seg med en. Kan noen da forklare meg vitsen med å beholde kj-lyden?

 

De som ser ned på folk som sliter med kj-lyden kan bare ta seg en bolle.

Lenke til kommentar

Personlig kunne jeg aldri i mine villeste fantasier tenke meg å slå over til "sj" der "kj"-lyden skulle ha vært. Ser ikke helt problemet med å fortsette å ha "kj". Kanskje det er flere ordlyder vi skulle droppe i samme slengen? Forøvrig er de som ikke kan uttale "kj" fri til å forsette å bruke "sj", men selv skurrer det fælt i mine ører, da jeg ikke bor i en landsdel der slikt er dagligdags.

Endret av Smirnoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke poenget med kj-lyden. Det norske språket er i stadig utvikling og det at to lyder slår seg sammen er positivt i mine øyner. Jeg synes at det er idiotisk å ha to forskjellige lyder når man lett kunne ha klart seg med en. Kan noen da forklare meg vitsen med å beholde kj-lyden?

 

De som ser ned på folk som sliter med kj-lyden kan bare ta seg en bolle.

6800919[/snapback]

 

Mennesker liker ikke forandring.

 

Jeg vedder på at å gå fra høflig taleform var er ramaskrik en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Jeg klarer fint å uttale KJ lyden ,men det er flere andre lyder jeg har problemer med. Har problemer med lesping og stamming. Jeg synes ikke man skal snakke nedlatende om personer som har en talefeil, det blir bare idiotisk.

 

Winston churchill som er regnet som en av de viktigste personene i både mellomkrigstiden WW2 hadde store problemer med lett stamming og lesping. Han satt i timesvis hjemme og øvde seg på talene sine for å prøve å luke ut talefeil..

6800660[/snapback]

Det er ikke akkurat en talefeil å ikke si kj, det er bare språkets utvikling. Hvis ikke regnes samtlige bergensere for å være verbalt tilbakestående.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...