Gå til innhold

Klarer du uttale KJ lyden..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi bergensere var en gang prakteksemplarer på det å bruke KJ-lyden. På skolen min bruker vel noe som 95-98% SJ-lyd istedet.

 

Jeg bruker KJ, og hetser de andre alt jeg kan.

De forstår det bare ikke.

 

F.eks når jeg sykla hjem fra skolen her en dag, sa kameraten min til meg: "Oi, eg må visst smøre sjeden."

 

Det blir så veldig feil.

Endret av Ev1BL
Lenke til kommentar
Jeg verken forsøker eller får det til. Ikke noe jeg ønsker å klare heller. Høres tåpelig ut.

6729474[/snapback]

Høres kj-lyden tåpelig ut? Lykke til med å bli tatt seriøst på NTNU, da :tease:

6730362[/snapback]

Jeg dropper heller lyden helt framfor å forsøke og feile. Det blir som tykke-L, som høres ut som en R. Jeg forsøker, det høres tåpelig, jeg dropper å bruke den.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor dere skriver "problem", det er ikke annet enn dialektforskjell. Trøndere påstår ikke at resten av landet har problemer med å legge til "sjø" og "itjsant", mens bergensere ikke påstår at østlendinger sliter med skarre-R.

6730719[/snapback]

Det har ikke noe med dialekt å gjøre. Når osloensere sier "skal vi gå på sjino?" så er ikke fordi det skal være slik.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hvorfor dere skriver "problem", det er ikke annet enn dialektforskjell. Trøndere påstår ikke at resten av landet har problemer med å legge til "sjø" og "itjsant", mens bergensere ikke påstår at østlendinger sliter med skarre-R.

6730719[/snapback]

Det har ikke noe med dialekt å gjøre.

6730838[/snapback]

Jeg kan ikke forestille meg at det har med noe annet enn dialekt å gjøre.

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med dialekt å gjøre.

6730838[/snapback]

Jeg kan ikke forestille meg at det har med noe annet enn dialekt å gjøre.

6730862[/snapback]

Språkforandringer bruker å komme over flere generasjoner, dette er noe som har kommet helt plutselig med den oppvoksende generasjonen, og mest i byene. Dette er en "talefeil", som mange plutselig intergrer i språket sitt fordi de: 1: Synes det er kult. 2: Er noen late drittunger.

 

EDIT: Dette gjelder selfølgelig ikke de som rett og slett ikke klarer å si denne lyden, men hvis de ikke klarer det er det sannsynligvis på grunn av at problemet ble ignorert av foreldre og lærere.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Denne talefeilen er en del av den bergenske dialekten. De få jeg kjenner uten denne "grove talefeilen" har foreldre med andre dialekter. Det har ingenting med hva folk synes er kult eller hva de ikke gidder å gjøre, det er bare at de snakker som alle andre snakker. Hvorfor skal jeg begynne å si noe på en annen måte fordi en person med en annen dialekt forteller meg at jeg snakker feil?

 

Det ryktes forresten at denne nye trenden kan spores tilbake til en skole i Bergen, men det vet jeg ikke med sikkerhet.

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med dialekt å gjøre.

6730838[/snapback]

Jeg kan ikke forestille meg at det har med noe annet enn dialekt å gjøre.

6730862[/snapback]

Språkforandringer bruker å komme over flere generasjoner, dette er noe som har kommet helt plutselig med den oppvoksende generasjonen, og mest i byene. Dette er en "talefeil", som mange plutselig intergrer i språket sitt fordi de: 1: Synes det er kult. 2: Er noen late drittunger.

6730990[/snapback]

 

Vi tilpasser språket slik at personer som ikke klarer å uttale lyden ikke føler seg utenfor. Slik slipper vi den språkdiskrimineringen den eldre generasjonen støtter, og utgiftene til psykologhjelp pga. den traumatiske behandlingen nevnte personer får.

 

Føler du deg bedre nå?

 

Det finnes da bedre ting å bekymre seg over, blant annet rettskrivingen til dagens ungdommer. Skriftspråket er vesentlig viktigere å ta vare på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...