Gå til innhold

Klarer du uttale KJ lyden..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ikke sikker på hva jeg sier. Har stavangerdialekt, så det kan hende at jeg sier "skj-". What's the big deal? :shrug:

 

Jeg mener at det er mye verre å dele ord enn å ikke klare å uttale enkelte lyder og slikt tull.

6725529[/snapback]

 

Ja ja, vist du alt har ei kul dialekt er det ikkje noe problem..

Men skal man snakke bokmål, høres det feil ut med sykkelskjede og skjøpe skjøttkaker..

Lenke til kommentar

Grunnen til at noen ikke lærer seg dette, er at de rett og slett ikke utsettes nok for det i barndommen. De går i barnehage med ørten andre unger som for det meste også sier schøpe schøttdæi, og unger lærer hverandre å snakke. Det viktigste grunnlaget for språket legges i den alderen, og hvis de ikke lærer seg det da, kan det være for sent.

 

Ja, jeg har irritert meg grønn over det jeg også, men det er faktisk bare ledd i en språklig utvikling, ikke noe forfall. Om noen generasjoner kommer kj-lyden til å være helt borte, og ingen kommer til å irritere seg det grann over alle gullschedene.

 

For the record: For 800 år siden fantes ikke kj- og sj-lyder heller. Da sa man kirkie (kirke), skera (skjære) osv. Da kan du tro gamlingene ble gærne da barna begynte med kjøtt og skjul. Den forandringen er jo tross alt langt mer radikal enn den vi står ovenfor i dag.

Lenke til kommentar
Jeg har aldri greid å uttale kj lyden riktig om jeg ikke prøver å få det til, dette har noe med dialekten min å gjøre, tror jeg. (Sarpe-dialekt.) Syns det ikke er så viktig igrunn, fokuserer mer på å holde skriftspråket ordentlig. =)

6725724[/snapback]

Flertallet i Sarpsborg klarer å uttale "kj-lyden" korrekt, så det har definitivt ingen sammenheng med dialekten.

 

Jeg var ikke i stand til å skille "kj-lyden" og "skj-lyden" ordentlig, før jeg fylte 6.

Endret av Rune_F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...